جمعه ۲۴ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۹:۱۸
کد مطلب : 129168

همگرایی علیه امنیت

در حالی افکار عمومی جهان معطوف به غزه و اوکراین است که جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در دیدار با «فومیو کیشیدا» نخست وزیر ژاپن در کاخ سفید گفت: اتحاد واشنگتن و توکیو هرگز در کل تاریخ  دو کشور قوی تر از اکنون نبوده است.بایدن از مخالفت سریع "شجاعانه" رهبر ژاپن با حمله روسیه به اوکراین در سال ۲۰۲۲ و بهبود روابط با کره جنوبی تمجید کرد.
یک دیپلمات آمریکایی در حاشیه دیدار رئیس جمهوری این کشور با نخست وزیر ژاپن، اظهار داشت: واشنگتن و توکیو احتمالا توافق خواهند کرد در قبال چین، همکاری‌های دفاعی خود گسترش دهند همچنین  انگلیس اعلام کرد که از سال ۲۰۲۵ رزمایش‌های منظم با آمریکا و ژاپن در منطقه هند- اقیانوس آرام برگزار می‌کند. از سوی دیگر  جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در یک نشست سه جانبه با مقام‌های ژاپنی و فیلیپینی، گفت: ایالات متحده آماده است تا از مانیل در برابر هرگونه حمله‌ای در دریای جنوبی چین دفاع کند.
از سوی دیگر  نیروی دریایی کره جنوبی اعلام کرد که این کشور به همراه آمریکا و ژاپن برای بهبود عملکرد مشترک برابر تهدیدات هسته‌ای و موشکی کره شمالی، رزمایشی دریایی با حضور یک ناو هواپیمابر آمریکایی برگزار کرده است. مجموع این تحرکات هر چند که در ظاهر با ادعای کمک به امنیت و ثبات کشورهایی همچون کره جنوبی، ژاپن و فیلیپین صورت می‌گیرد اما روند تحولات نشانگر طراحی آمریکا و انگلیس برای برهم زدن امنیت شرق اسیا با ادعای مقابله با چین است.
به عبارتی دیگر آنچه غرب را با بحران مواجه است پیشرفت‌های اقتصادی چین و در عین حال همگرایی در شرق اسیا در آینده اقتصاد جهان است لذا با بهره گیری از سلطه نظامی که بر ژاپن  و کره جنوبی دارند برآنند تا ناامنی در منطقه را با اختلاف افکنی میان همسایگان نهادینه سازند. رویکردی که قطعا با واکنش پکن مواجه خواهد شد چنانکه از یک سو چین موضعی اعتراضی به توافقات آمریکا با ژاپن و فیلیپین داشته است و از سوی دیگر سخنگوی وزارت دفاع چین تأکید کرد که پکن قاطعانه با استقرار موشک‌های میان‌برد آمریکا در منطقه آسیا-پاسفیک مخالفت خواهد کرد. پکن تاکید دارند که از خطوط امنیتی خود عقب نشینی نخواهند کرد و پاسخی سخت به تحرکات غرب می‌دهند.
 
سید محمد صادق لنکرانی
https://siasatrooz.ir/vdcepo8zvjh8wzi.b9bj.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی