شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۱:۵۴
کد مطلب : 129175

چرایی یک رویکرد

طی روزهای اخیر در صحنه جهانی در کنار مسئله غزه و جنایات رژیم صهیونیستی مسئله قابل توجه، رویکرد برخی کشورها به پذیرش فلسطین به عنوان کشوری مستقل است. هر چند که اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد روز پنجشنبه نتوانستند در مورد درخواست و تلاش فلسطینی‌ها برای عضویت کامل در سازمان ملل به توافق برسند وونسا فرایزر، سفیر مالت که کشورش ریاست دوره‌ای شورا را در ماه آوریل بر عهده دارد، گفت که در دومین نشست غیرعلنی «کمیته مربوط به پذیرش اعضای جدید» در روز پنجشنبه «هیچ اجماعی» وجود نداشت اما بسیاری از سران کشورها آمادگی خود را برای پذیرش کشور فلسطین اعلام داشتند.
یوناس گار استوره نخست وزیر نروژ گفت که اسلو برای به رسمیت شناختن کشور مستقل فلسطین آماده است.استوره در کنفرانس خبری مشترکی با حضور پدرو سانچز نخست وزیر اسپانیا که به اسلو سفر کرد، افزود : نروژ آماده است که در مورد به رسمیت شناختن فلسطیم تصمیم‌گیری کند.چند کشور عضو اتحادیه اروپا از جمله اسپانیا، ایرلند، اسلوونی و جمهوری مالت حامی به رسمیت شناختن کشور مستقل فلسطینی هستند و پیشتر اعلام کرده بودند که به طور مشترک در این راستا تلاش خواهند کرد.
هر چند که طرف فلسطینی اخیرا در نامه‌ای خطاب به شورای امنیت، درخواست عضویت را مجددا مطرح کرد و روند بررسی آن آغاز شد اما این رویکرد جهانی به پذیرش کشور مستقل فلسطین برگرفته از مولفه‌هایی است که این روزها در غزه جریان دارد. غرب همواره بر آن بوده تا روند سازش و همراهی با آمریکا و سیاسی کاری تشکیلات خودگردان را زمینه ساز تحقق اهداف فلسطینی‌ها معرفی نماید اما آنچه در ماه های اخیر مشاهده شده است نه دستاوردهای رویکردی سیاسی بلکه مولفه‌ای به نام مقاومت فلسطین بوده است که جهانیان را معطوف به فلسطین کرده است. امروز جهان بار دیگر فلسطین را در راس توجهات خود قرار داده است و به رغم همراهی برخی سران غرب با رژیم صهیونیستی در کنار فلسطین قرار گرفته که برپایی تظاهرات جهانی در حمایت از غزه و حماس نمودی از این مسئله است. بر اساس می‌توان گفت که رویکردها به پذیرش کشور مستقل فلسطین برگرفته از دستاوردهایی است که مقاومت رقم زده است چنانکه امروز حتی کشورهایی همچون آمریکا نیز توان حمایت یکجانبه از صهیونیست‌ها را ندارند و برای پاسخگویی به افکار عمومی هم که شده از درد و رنج غزه و ناتوانی برای حفظ حماس و مقاومت از آینده غزه سخن می‌گویند.
 
فرامرز اصغری
https://siasatrooz.ir/vdccmoqsp2bqis8.ala2.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی