يکشنبه ۲۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۱:۴۳
کد مطلب : 129193

نتایج یک بازدارندگی

در پاسخی مشروع به تجاوزگری‌ها و جنایات رژیم صهیونیستی، جمهوری اسلامی ایران عملیات گسترده موشکی و پهپادی را اجرا کرد که به اذعان جهانیان نتایج و دستاوردهای بسیاری در چارچوب قدرت بازدارندگی ایران به همراه دارد. حال این سوال مطرح است که چرا رژیم صهیونیستی اذعان کرده است که گزینه واکنش به این عملیات را کنار گذاشته است؟ در پاسخ به این پرسش می‌توان گفت که هر چند که مقامات سیاسی و نظامی رژیم صهیونیستی ادعای واکنش به حمله ایران را مطرح می‌کنند اما هر گونه اقدام نظامی آنها علیه ایران با موانعی همراه است. نخست آنکه رژیم صهیونیستی چنان درگیر جنگ غزه است که توان ورود به جنگ گسترده جدید را ندارد بویژه اینکه ایران نشان داد که دیگر حاضر به اجرای استراتژی صبر استراتژیک نمی‌باشد و هر حمله با واکنش همراه خواهد شد.
دوم آنکه  با توجه به بعد مسافتی توان نظامی لازم برای حمله نظامی هوایی و موشکی علیه ایران را ندارد و نیازمند همراهی کشورهای غربی می‌باشد حال آنکه اروپا و آمریکا از یک سو به دلیل جنگ اوکراین و از سوی دیگر به خاطر رویکرد حمایتی افکار عمومی‌شان از فلسطین توان و اراده‌ای برای ورود جنگ به ایران را ندارند. سخنان بایدن رئیس جمهور و بلینکن وزیر خارجه و آستین وزیر دفاع آمریکا مبنی بر اینکه با اقدام نظامی ضد ایرانی اسرائیل همراهی نخواهند کرد و مواضع اروپا مبنی بر لزوم خویشتن داری طرفین بیانگر وارد نشدن آنها به بازی اسرائیلی تقابل نظامی با ایران است. در همین حال کشورهای عربی منطقه از جمله اردن و امارات که روابط با رژیم صهیونیستی دارند در کنار ترکیه و جمهوری آذربایجان خواستار درگیر شدن با ایران نمی باشند لذا حاضر به دادن حریم هوایی خویش به رژیم صهیونیستی برای اقدام علیه ایران نمی باشند. بر این اساس گزینه حمله نظامی گسترده اسرائیل به ایران منتفی می نماید بویژه اینکه ایران آمادگی کامل برای پاسخ گویی را حفظ کرده و این امر هزینه‌های سنگین‌تری به تل آویو تحمیل خواهد کرد.
اروپا و امریکا هر چند که خود را متعهد به امنیت اسرائیل معرفی می کنند اما به دلیل شرایط اقتصادی، سیاسی و نظامی داخلی و جهانی خویش از یک سو تمایلی به گسترش درگیری با ایران ندارند و به دنبال افزایش آرامش در منطقه و جهان خواهند بود بویژه از افزایش بهای نفت و گاز آن هم در شرایط تحریمی روسیه به شدت نگران می‌باشند.
 
علی تتماج
https://siasatrooz.ir/vdccooqs12bqis8.ala2.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی