دوشنبه ۲۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۲:۲۲
کد مطلب : 129202

در مسیر باج‌خواهی

این روزها در حالی جهان کاملا معطوف به غرب آسیا شده است که سران اوکراین همچنان به دنبال باج خواهی و کسب امتیاز نظامی و مالی از کشورهای غربی هستند بگونه‌ای که حتی تحولات غرب آسیا را به ابزاری در این زمینه مبدل ساخته‌اند. در اقدامی قابل توجه  دیمیترو کولبا، وزیر خارجه اوکراین با تهدید آمریکا و متحدانش، گفت که اگر کشورهای غربی کمک نظامی‌شان را به کی‌یف افزایش دهند، آنگاه اوکراین بیشتر و بهتر از درخواست آنها برای هدف نگرفتن زیرساخت‌های نفتی روسیه استقبال می‌کرد.کولبا گفت: باید به منافع خودتان فکر کنید. اگر شرکای شما می‌گویند که «هفت سامانه پاتریوت می‌دهیم اما در عوض درخواستی داریم و این کار را بکنید و آن کار را نکنید»؛ در این صورت باید مذاکره کنیم!وی افزود: در سوی دیگر، اگر در ارتباط با درخواست(آنها)، سامانه‌ و بسته کمکی هم در کار نباشد، آنگاه چیزی برای مذاکره هم وجود ندارد. طرفین با هر چه در توان دارند، برای بقا خواهند جنگید.
این رویکرد باج‌خواهان در سخنان رئیس جمهور اوکراین نمود بیشتری می‌یابد چنانکه  رئیس‌جمهور اوکراین در یک سخنرانی خطاب به ملت کشورش عنوان کرد: «وضعیت خط مقدم در حین جنگ همیشه دشوار بوده است اما این روزها و به خصوص در مناطق دونتسک، وضعیت دشوارتر می‌شود.»ولودیمیر زلنسکی ضمن اشاره به بحران منطقه غرب آسیا گفت: «قدرت هوایی مدرن، کارآمدی خود را ثابت کرده است. سیستم‌های دفاع هوایی مدرن قادرند از جان‌ها محافظت کند. این مسئله در خاورمیانه مشهود است.»
او ضمن انتقاد از کمک‌های نظامی محدود واشنگتن به کی‌یف تاکید کرد: غرب به درخواست‌های اوکراین برای بودجه بیشتر گوش نمی‌دهد. این رویکرد کاسبکارانه چنان بوده که ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین، روز یکشنبه حملات پهپادی و موشکی ایران به اسرائیل را محکوم کرد و گفت کشورش مانند اسرائیل به کمک متحدانش برای دفاع از خود در برابر حملات هوایی نیاز دارد. زلنسکی بار دیگر از کنگره ایالات متحده خواست که لایحه کمک‌های نظامی به اوکراین را که جمهوری‌خواهان ماه‌هاست مانع تصویب آن شده‌اند، سرانجام تصویب کند.وی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «اقدامات ایران تمام منطقه و جهان را تهدید می‌کند همان‌طور که اقدامات روسیه خطر گسترش جنگ را دارد و همکاری آشکار این دو رژیم در اشاعه وحشت باید با واکنش مصممانه و متحد جهان مواجه شود.» این سخنان زلنسکی در حالی از یک سو نوعی دلجویی از رژیم صهیونیستی متحد اوست که از سوی دیگر بیانگر رویکرد کاسبکارانه اوکراین است که با همنوایی با رژیم صهیونیستی به دنبال امتیازگیری از غرب است تا به زعم خویش با سرکیسه کردن آنها به جنگ افروزی و ادامه حیات سیاسی‌اش دست یابد.
 
فرامرز اصغری
https://siasatrooz.ir/vdcdzn0fxyt0xx6.2a2y.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی