دوشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۱:۳۷
کد مطلب : 88656

تروريسم همچنان خوب و بد دارد

هر چند كه جنگ غزه و مسائل اوكراين از تحولات مهم جهاني گرديده بود كه برخي تحولات سياسي و امنيتي بار ديگر عراق را به صدر اخبار جهان آورده است. در كنار مسائل مربوط به اجراي روند سياسي و تعيين نخست‌وزير، نوع رفتار كشورهاي غربي در روزهاي اخير سوالات جديدي را در اذهان ايجاد كرده است.
آمريكايي‌ها رسما داعش را به عنوان گروه تروريستي معرفي كرده و ضمن حملات مستقيم هوايي به مواضع آنها، بر ارسال سلاح و تسليحات براي اقليم كردستان عراق تاكيد كرده‌اند. انگليس نيز رفتاري مشابه داشته در حالي كه براي توجيه رفتارهاي خود يارگيري جهاني نيز داشته و سران آلمان، فرانسه، ايتاليا و سازمان ملل نيز از اين اقدامات حمايت كرده‌اند. نكته قابل‌توجه آنكه شوراي امنيت سازمان ملل نيز قطعنامه‌اي را عليه داعش تصويب كرده و بر مقابله با حمايت‌كنندگان مالي از آنها تاكيد كرده‌اند. غربي‌ها در حالي لزوم مبارزه با داعش را مطرح مي‌سازند كه همزمان چند نكته مهم در تحولات منطقه مشاهده مي شود. نخست آنكه در حوزه عراق تا چندي پيش گروهك تروريستي داعشي - بعثي به سمت جنوب و مركز عراق در حركت بودند و در اين راه نيز جنايات بسياري صورت دادند و شيعيان و اهل سنت بسياري را قتل‌عام كردند.
دوم آنكه داعش در طول سه سال اخير در سوريه فجيع‌ترين جنايات را صورت داده و هزاران انسان بي‌گناه را قتل‌عام نموده است.
واكنش كشورهاي غربي در قبال هر دوي اين تحولات سكوت و حتي نام بردن از داعش به عنوان نيروي جهادي سني بوده كه براي احقاق حقوق مردم دست به سلاح برده‌اند!
با توجه به اين شرايط و نوع واكنش كنوني غرب به داعش چند اصل مهم مشاهده مي‌شود. اولا غرب همواره ادعاي حمايت از تمام بشريت را سر داده و خود را ناجي جهان مي‌داند. آنها با ادعاي حق حيات براي همگان به دخالت در امور كشورها پرداخته و حتي سرنگوني دولت‌ها براي آزادي ملت‌ها را سر مي‌دهند.
سكوت غرب در برابر كشتار مسلمانان و اقدام آنها پس از حملات صورت گرفته به مسيحيان عراق نشانگر نگاه نژاد‌پرستانه سران غرب در قبال تحولات جهاني دارد. تحولات عراق واهي بودن ادعاي آزادي‌خواهي غرب و تلاش براي آزادي جهان را آشكار مي‌سازد. بحران عراق نشان داد كه غرب همچنان در تفكرات جنگ‌هاي صليبي قرار دارد و ديگر هيچ.
ثانيا، رفتار غرب در قبال مناطق شمالي عراق نشان مي‌دهد كه غرب همچنان نگاه تروريسم خوب و بد را پيگيري مي‌كند. وقتي مناطق جنوبي عراق و سراسر سوريه مورد حمله داعش قرار مي‌گيرد چون تهديد منافع آمريكا نمي‌باشد با آنها همراهي مي‌كند و زماني كه منافع آن در مناطق شمالي عراق تهديد مي‌شود، داعش ديگر نيروي جهادي نيست بلكه گروهي تروريست است كه بايد با آن مقابله گردد. به عبارتي تحولات عراق نشان داد كه جنگ آمريكا با تروريسم منفعت‌محور است هر زمان منافعش تهديد شود مي‌جنگد و الا از وجود تروريسم استقبال كرده چرا كه آن را پياده نظام خود براي تحقق اهداف و منافعش مي‌داند.

مولف : علي تتماج
https://siasatrooz.ir/vdcceeq4.2bq4p8laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی