سوريه اين روزها در حالي در حوزه ميداني شاهد دستاوردها و پيشرويهاي گسترده ارتش و پاكسازي تروريستها است كه همزمان راهبردهاي سياسي نيز در ژنو پيگيري ميشود. هيات سوري به رياست وليد معلم وزير امور خارجه در اين نشست حضور دارد در حالي كه در طرف مقابل همچنان رويكردي منسجم و ارادهاي واقعي براي مذاكره و تحقق راهبرد سياسي ديده نميشود.
نشست ژنو در حالي برگزار ميشود كه نوع رفتارهاي كشورهاي غربي و از جمله سازمان ملل در اين زمينه قابل توجه است.
به عنوان نمونه نمایندههای حزب کُردی موسوم به «اتحاد دموکراتیک کُرد» در سوریه که برای مذاکرات عازم ژنو شدند به دليل كارشكني سازمان ملل و غرب این شهر را ترک کردند. «خالد عیسی» نماینده حزب اتحاد دموکراتیک در اروپا اعلام کرد که سازمان ملل به این گروه گفته است که لازم نیست در این مذاکرات شرکت کنند.
نكته قابل توجه اين است كه اين اقدام از جانب سازمان ملل صورت گرفته كه بيشتر توجه به خواست غرب دارد. نظام سوريه همواره بر مذاكره با تمام گروههاي سوري از جمله كردها تاكيد دارد لذا رد شدن حضور كردها را ميتوان اقدامي ديگر از سوي غرب براي برهم زدن ميز مذاكرات دانست.
هر چند كه كشورهاي غربي ادعاي رويكرد به راهكار سياسي را سر ميدهند و حتي نشستهايي مانند وين و نيويورك را برگزار كرده و هفتهاي را نميتوان يافت كه در آن سخني از رايزني مقامات غربي و حتي رايزني ميان كري و لاوروف وزراي خارجه آمريكا و روسيه در باب راهبرد سياسي در قبال سوريه صورت نگرفته باشد، اما تحولات پيش از نشست ژنو ۳ نشان ميدهد كه توهمات آنان همچنان پا برجاست.
آنان به دنبال تغيير در ساختار سياسي سوريه در يكي از دو قالب حذف نظام سوريه و شخص بشار اسد رئيسجمهور و يا تشكيل دولتي تركيبي است كه براساس آن اسد در مقام رياست جمهوري بدون اختيارات و جريان غربگرا با سمت ساختار اجرايي (نخستوزيري) با اختيارات گسترده هستند. تشديد حملات گروههاي تروريستي از جمله قتل ۳۰۰ نفر و ربايش ۴۰۰ نفر ديگر و انفجارهايي كه اخيرا در حمص روي داده را ميتوان در چارچوب ناكارآمد نشان دادن نظام سوريه و بالا بردن هزينههاي آن براي نشست ژنو ارزيابي كرد.
كشورهاي غربي با ايجاد رفتارهاي گزينشي در باب حاضران در ژنو به دنبال ايجاد شكاف در ميان حاضران در نشست و همچنين اختلاف افكني ميان نظام سوريه و برخي گروهها است تا شايد با اين حربه روند سياسي را به نفع خود تغيير و زيادهخواهي حذف نظام سوريه را محقق سازند.