آمارها و ارقام میزان مصرف بنزین در کشور نشان میدهد که میزان مصرف بنزین در کشور از ابتدای سال ۹۶ روند افزایشی داشته به طوریکه میزان مصرف بنزین در تیرماه سال جاری نسبت به تیرماه سال گذشته ۹ تا ۱۰ میلیون لیترافزایش یافته است.
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی در تشریح این حجم میزان مصرف با بیان اینکه میانگین تولید بنزین در کشور ۶۵ تا ۶۶ میلیون لیتر است، میگوید: میانگین مصرف بنزین در کشور ۷۹ میلیون لیتر است به عبارتی دیگر اختلاف بین تولید و مصرف بنزین ۱۴ میلیون لیتر بوده که برای جبران آن ۱۲ میلیون لیتر بنزین وارد کشور و ۱.۵ میلیون لیتر نیز از ذخایر موجود تامین میشود.
به گفته وی میانگین کل مصرف بنزین از ابتدای سال تاکنون ۸.۵ درصد رشد داشته و مهمترین دلیل افزایش مصرف بنزین در کشور افزایش تولید خودرو است.
طبق مستندات موجود در سال ۹۴، ۹۶۶ هزار خودرو تولید شد که این میزان در سال ۹۵ به یک میلیون و ۳۴۰ هزار خودرو رسیده است به ایتن ترتیب تولید خودرو در کشور در سال ۹۵ نسبت به سال ۹۴، ۳۸ درصد رشد داشته است. همزمان با افزایش تولید خودرو در کشور، تولید موتورسیکلت نیز در سال ۹۵ نسبت به سال ۹۴، ۶۳ درصد رشد داشته است. در سال ۹۴، ۷۴۰ هزار موتورسیکلت تولید شد که این میزان در سال ۹۵ به ۴۵۳ هزار موتورسیکلت رسید.این روند در حالی طی شده که واردات خودرو به کشور ۲۱ درصد افزایش داشته است و در مقابل آن خودروهای با عمر ۲۰ تا ۲۵ سال در کشور جمعآوری نشده و همچنان شاهد تردد آنها هستیم.
این گفته مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی درحالی مطرح میشود که برخی دیگر از متولیان این حجم روبه رشد مصرف بنزین را ناشی از ارزان بودن آن می دانند و با بررسی روند مصرف و واکاوی دلایل آن به آمارهای مربوط به وضعیت تولید خودروها اشاره کرده و میگویند: بخش اعظم بالا بودن مصرف بنزین در کشور به بیکیفیت بودن خودروهای تولیدی باز میگردد چیزی که آمارها نیز به آن اذعان دارند.در مقابل این ادعا مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی اعلام میکند که افزایش ۶ درصدی رشد اقتصادی کشور و عدم تغییر قیمت بنزین در دو سال اخیر از دیگر دلایل افزایش مصرف بنزین در کشور محسوب میشود. البته این موضوعات خللی در فرآیند بنزینرسانی به کشور ایجاد نمیکند.
بیستارهها کدامند
ضعف کیفیت، فروش و خدمات پس از فروش در حالی به چالش اصلی شرکتهای خودروسازی داخلی تبدیل شده که جدیدترین گزارش ارزشیابی کیفی این خودروها در تیرماه امسال حاکی از حداقلهای کیفیت برای ۲۰ خودروی سواری و وانت ساخت داخل است که در این ردهبندی نیز بیشترین خودروهای دارای یک ستاره کیفی مربوط به گروه قیمتی کمتر از ۲۵میلیون تومان بوده است. درجا زدن خودروسازان داخلی در جاده كیفیت در شرایطی بهعلت اصلی نارضایتی مشتریان داخلی و ناتوانی این شركتها در راهیابی به بازارهای هدف صادراتی تبدیل شده كه خط و نشانهای وزارت صنعت و سازمانهای متولی نظارت بر اجرای استانداردهای اجباری نیز قادر به ارتقای سطح كیفی این خودروها نبوده است.
همچنین با وجود به كارگیری شیوه جدید ارزشیابی خودروهای داخلی از ابتدای امسال بازهم خودروهای دارای یك ستاره كیفی در پایینترین سطح جدول ردهبندی جاخوش كرده و در تیراژهای بالا تولید و به مشتریان عرضه میشود. برپایه تازهترین گزارش شركت بازرسی كیفیت و استاندارد ایران(بازوی اجرایی وزارت صنعت، معدن و تجارت در طرح ارزشیابی كیفی خودروهای داخلی) طی تیرماه امسال تعداد ۸۷هزار و۹۳۳دستگاه خودرو تولید شده كه ۹۹درصد از حجم این تولیدات بهخودروهای گروه سبك و تنها یك درصد دیگر بهخودروهای گروه سنگین اختصاص داشته است. همچنین خودروهای تولیدی كشور در اینماه شامل ۵۱مدل خودرو در گروه سبك(۴۳خودروی سواری و ۸خودروی وانت) و ۸مدل خودرو در گروه سنگین
۱۴سواری بیكیفیت داخلی
براساس گزارش وزارت صنعت از ارزشیابی كیفی خودروهای داخلی طی تیرماه امسال ؛ ۱۴خودروی سواری تولید داخل تنها موفق به كسب یك ستاره كیفی شده و در قعر جدول ارزشیابی قرار گرفتهاند. با این روند ایران خودرو با ۵محصول پژو ۴۰۵ خراسان، پژو پارس، پژو پارس مازندران، پژو پارس فارس، سمند تبریز و سایپا با ۵محصول شامل ساینا، تیبا۲، سایپا ۱۱۱، سایپا ۱۳۲، سایپا ۱۳۱،ام ویام با ۲خودرو ام ویام ۵۵۰و ام وی ام ۱۱۰، كرمان موتور با لیفان ۶۰X و سرانجام پارس خودرو با سایپا ۱۳۱X تنها موفق به كسب یك ستاره در آسمان كیفیت خودروهای داخلی شده و همچنان بیكیفیتترین خودروهای ایرانی در ردههای مختلف قیمتی محسوب میشوند.
با این روند ۱۴خودروی سبك سواری تولید داخل با كسب یك ستاره كیفی دارای پایینترین سطح كیفی هستند و در گروه خودروهای سبك وانت نیز از ۸خودرو مشمول این ارزشیابی تنها یك خودرو موفق به كسب ۳ستاره كیفی(وانت تندر ۹۰ایران خودرو) یك خودرو موفق به ۲ستاره كیفی(وانت پیكاپ فوتون ایران خودرو دیزل) و ۶خودروی وانت شامل سایپا X۱۵۱ بن رو، وانت كارا تك كابین و دو كابین ۲۰۰بهمن موتور، وانت نیسان تك سوز و دوگانه سوز زامیاد و وانت آریسان ایران خودرو دیزل نیز حداقل یك ستاره كیفیت را بهدست آوردهاند تا تعداد خودروهای سبك سواری و وانت تولید داخل در پایینترین سطح كیفی به ۲۰خودرو افزایش یابد. در گروه خودروهای سنگین نیز كیفیت ۸خودروی اتوبوس، كامیون، كامیونت و كشنده طی تیرماه امسال بررسی شده كه از این تعداد یك خودروی تك ستاره، ۲خودرو ۲ ستاره، ۲خودرو ۳ستاره و ۳خودرو موفق به كسب ۴ستاره كیفیت شدند.
با این وجود کارشناسان و تحلیلگران این حوزه با نگاهی با روند تولیدات خودروهای خارجی می گویند:این روزها خودروسازان بزرگ دنیا بیش از هر زمان دیگری به تولید خودروهای کم مصرف روی آوردهاند و این موضوع به شکل بسیار محسوس و قابل توجهی، در حال گسترش است.
این گروه میافزایند: اهمیت این موضوع به حدی است که در دو سه سال گذشته، خودروهای کم مصرف یا به اصطلاح «سبز»، گل سرسبد نمایشگاههای جهانی خودرو بودهاند، اما با این وجود هنوز که هنوزه سالهاست در ایران بر سرارتقای استاندارد سوخت و تولید خودروهایی متناسب با این استاندارد، بحث و جدل وجود دارد و هنوز هم نتیجهای حاصل نشده است.
با نگاهی به محصولات خودروسازان داخلی طی سالهای اخیر این نکته حاصل میشود که در این مدت نه تنها از تولید خودروهای کم مصرف و پاک خبری نبوده بلکه بر رشد تولید محصولاتی پرمصرف و با درجه آلایندگی بالا نیز تاکید شده است.
به گفته کارشناسان نرخ بالای سوخت سبب شده تا مشتریان جهانی خودرو طی سالهای اخیر، به تدریج از خودروهای حجیم و پرمصرف، فاصله گرفته و به خرید کممصرفها و همچنین هیبریدیها روی بیاورند و از آن سو خودروسازان نیز که در بازار پررقابت و فشرده فعلی، به دنبال حفظ و البته گسترش فروش خود هستند و در قبال تولید محصولات پرمصرف و آلاینده، با جریمههایی سنگین روبهرو هستند، بیش از پیش به تکاپوی تولید خودروهای کم مصرف افتادهاند. این موضوع در حالی است که بازار خودرو ایران، رقابت چندانی را به خود ندیده و خودروسازان نیز که با همین محصولات فعلی، روزگارشان میگذرد، انگیزه و تمایل چندانی به طراحی و تولید محصولات کم مصرف ندارند.
گسستگی بازار خودرویی
اما نکته جالب دراین میان آن است که وزیر صنعت با طرح این پرسش که برخی میگویند چرا کشورهایی که صنعت خودرو را با ما آغاز کردهاند وضعیت خوبی داشته اما ما هنوز فاصله معنا داری با آنها داریم، میگوید: به اعتقاد من گسستگی بازار خودرویی کشور با بازارهای بینالمللی دلیل این موضوع است. نعمتزاده در مراسم امضای قرارداد همکاری مشترک بین سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، با طرح این پرسش که برخی میگویند چرا کشورهایی که صنعت خودرو را با ما آغاز کردهاند وضعیت خوبی داشته اما ما هنوز فاصله معنا داری با آنها داریم، افزود: به اعتقاد من گسستگی بازار خودرویی کشور با بازارهای بینالمللی دلیل این موضوع است که باید برای رفع آن اقدامات لازم را انجام دهیم.