معرفی مصوبه
شناسنامه مصوبه
ردیف: ۱۳
نام مصوبه: اساسنامه خانه ملی گفتوگوی آزاد
شماره جلسه تصویب: ۵۹۶
تاریخ تصویب: ۰۵/۱۰/۱۳۸۵
شماره ابلاغ: ۵۰۱۵/دش
تاریخ ابلاغ: ۰۳/۱۱/۱۳۸۵
شرح:
ماده ۱) تعريف و جايگاه حقوقی:
براساس ماده واحده مصوب شوراي عالي انقلاب فرهنگي خانه ملی گفت و گوی آزاد تأسيس ميگردد. خانه ملي گفت و گوی آزاد كه از اين پس در اين اساسنامه خانه ناميده ميشود تحت نظر هيأت حمايت از كرسيهاي نظريهپردازی، نقد و مناظره و در چارچوب اين اساسنامه فعاليت خواهد كرد.
ماده ۲) موضوع فعاليت:
ـ ايجاد زمينه مناسب براي برگزاری جلسات گفت و گو، مناظره، سخنراني و گفتگوی آزاد در عرصه علوم انساني و معارف اسلامي در محلهای تعيين شده از سوي خانه.
ماده ۳) اهداف و وظايف:
۱ـ ايجاد فرصت قانوني و عادلانه برای عرضه علمي و آزادانه ديدگاهها و نقدها در حوزه علوم انسانی و معارف ديني براي تمامي طيفهای فكری و فرهنگی در كشور.
۲ـ كمك به ايجاد زمينه بروز و ظهور خلاقيتها و تواناييهای علمي به ويژه در زمينه نقد افكار و آرا، و همچنين فراهم ساختن زمينه آشنايی با ديدگاهها و نقدهاي علمی جديد و بهرهگيری از اين توانايی در عرصه های متناسب با آن.
۳ـ ايجاد بستر علمي مناسب برای بهرهبرداري صحيح بخشهای مختلف كشور از ديدگاهها و نقدهای جديد علمی.
۴ـ ترغيب مراكز علمي حوزوي و دانشگاهي براي برگزاري جلسات گفتگو، نقد و مناظره علمي آزاد.
۵ـ طراحي و برگزاري جلسات گفتگو، مناظره و سخنراني.
۶ـ انتشار و عرضه نتايج گفتگوها، مناظرهها و نقدهاي علمي
ماده ۴) اركان:
الف) هيأت امناء.
ب) شوراي علمي.
ج) مدير.
ماده ۵) هيأت امناء:
هيأت امناي خانه، اعضاي هيأت حمايت از كرسيهاي نظريهپردازي، نقد و مناظره، به اضافه دبير هيأت ميباشد.
ماده ۶) وظايف هيأت امنا:
الف) بررسي و پيشنهاد اصلاح و تغيير اساسنامه به شوراي عالي انقلاب فرهنگي
ب) تهيه و تصويب خط مشيها و برنامههاي بلند مدت
ج) نصب و عزل مدير
د) نظارت و ارزيابي عملكرد و فعاليتهاي خانه
هـ) بررسي گزارش هاي سالانه مالي و تأييد آن
و) تصويب برنامه و بودجه سالانه
ز) ارائه گزارش سالانه به شوراي عالي انقلاب فرهنگي
ماده ۷) شوراي علمي:
ـ تركيب اعضاي شوراي علمي عبارت است از: اعضاء شوراي علمي ـ مشورتي هيأت حمايت از كرسيهاي نظريه پردازي، نقد و مناظره
ماده ۸) وظايف شوراي علمي:
الف) بررسي و تأييد اوليه پيش نويس سياست ها و خطمشيها جهت پيشنهاد به هيأت امناء
ب) بررسي ضوابط، آييننامهها و شيوهنامههاي اجرايي.
ج) بررسي و تأييد پيش نويس برنامه سالانه
د) بررسي گزارش هاي مدير و هدايت خانه ملي گفتگوي آزاد و نظارت مستمر بر عملكرد آن.
هـ) بررسي و تصويب مواردي كه آئين نامهها و ضوابط ديگر تصويب آن را بر عهده شوراي علمي قرار داده است.
ماده ۹) مدير:
مديرخانه، به مدت ۳ سال از سوي هيأت امنا تعيين و با حكم رئيس هيأت امنا جهت انجام وظايف زير منصوب ميشود:
الف) تهيه و تنظيم پيش نويس ضوابط، آيين نامه ها و شيوهنامههاي اجرايي جهت بررسي در شوراي علمي و تصويب هيأت امنا.
ب) شناسايي و پيشنهاد اعضاي گروههاي علمي و ساير عوامل اجرايي.
ج) تهيه پيش نويس برنامه سالانه خانه جهت بررسي در شوراي علمي و تصويب هيأت امنا.
د) اجراي برنامه مصوب خانه و ارائه گزارش منظم پيشرفت كار به شوراي علمي و عنداللزوم هيأت امناء.
و) امضاي مكاتبات و اسناد اداري و مالي در چارچوب ضوابط، آيين نامه ها و شيوهنامههاي مصوب هيأت حمايت از كرسي هاي نظريه پردازي، نقد و مناظره.
ماده ۱۰)
اين اساسنامه در ۱۰ ماده در جلسه ۵۹۶ مورخ ۵/۱۰/۸۵ شوراي عالي انقلاب فرهنگي به تصويب رسيد.
تحلیل
- تحلیل شورای عالی انقلاب فرهنگی پیرامون عملکرد وضع قانون این شورا پیرامون مصوبه خانه ملي گفتوگوي آزاد چیست؟
دفاع شورای عالی انقلاب فرهنگی از ناکارآمدی عملکرد خود پیرامون مصوبه خانه ملي گفتوگوي آزاد چیست؟
- بر اساس کدام شواهد میدانی و اندازه گیری کدام شاخص های عملیاتی، می توان کارآمدی عملکرد شورای عالی انقلاب فرهنگی را پیرامون مصوبه خانه ملي گفتوگوي آزاد اثبات کرد؟
- بررسی گذشته نگر چهار دهه پیشین موید این حقیقت است که عملکرد وضع مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی پیرامون مصوبه خانه ملي گفتوگوي آزاد نیازمند نقد و بررسی و تحول اساسی است.
نقد و بررسی مصوبه
مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی از نظر ۱۸ مولفه بشرح زیر مورد نقد و بررسی قرار گرفته است:
دامنه اعتبار زمانی، نامگذاری، عنوان گذاری، نسخ نوعی، تغییرات، آیین نگارش، تکراری بودن، مراجع موازی، مصوبات مزاحم، استثناپذیری، آگاهی عمومی، کاستی ها، اهداف، ویژگی های ذاتی، ویژگی های عرضی، منابع تقنینی، استانداردهای تقنینی و منافع عمومی
- ایجاد بی نظمی در حقوق و تکالیف جامعه با مصوبات بی نظم
بدون تردید بی نظمی ناشی از بی تدبیری واضعان مصوبه به جامعه منتقل می شود و با بی انضباطی مردم در انجام تکالیف آنها همراه است چون با توجه به ضعف در وضع مصوبه، رسیدن به حقوق شان را همراه با دشواری می بینند. بنابراین بصورت عمل متقابل در قراردادهای اعتباری اجتماعی خود سستی می کنند.
- ابهام در پایان و آغاز اجرای مصوبات قدیم و جدید
در بسیاری از موارد در حین تصویب مصوبات، موضوع پایان اجرای مصوبات قدیمی یا آغاز اجرای مصوبات جدید یا مورد اشاره قرار نگرفته است یا دقیقا تعیین نشده است که نتیجه طبیعی آن بروز مشکلات در هنگام اجرای مصوبات یاد شده است.
- آثار مخرب تعدد مصوبات و مقررات
با توجه وجود عارضه ناگوار تورم مصوبه و وضع مصوبه کشور، احتمال بروز ناهماهنگی های زمان آغاز و پایان مصوبات وجود دارد که معمولا ناشی از ازدحام مصوبات و حواشی فراوان مربوط به آنها و غفلت و فراموشی ناشی از شلوغی