شنبه ۱۰ تير ۱۴۰۲ - ۲۲:۰۰
کد مطلب : 126268

اجرای یک سرود و فوران کینه تنگ‌نظران

اجرای یک سرود و فوران کینه تنگ‌نظران
به تازگی قسمت جدید مسابقه همآهنگ از شبکه نسیم سیما پخش شد و در آن «گروه سرود دختران آفتاب» از اصفهان، سرود با «عقلت فیلترش کن» را با محتوا و موضوع خطرات فضای مجازی اجرا کردند که در شبکه‌های اجتماعی با واکنش‌های بسیاری روبرو شد. در این گزارش با بازخوانی حواشی، تلاش خواهیم کرد پرده از واقعیت ماجرا برداریم.
در این بین معاندین و لشکر سایبری فریب خورده دوباره دست به‌کار شدند و با دست به دست کردن اجرای این سرود این گروه، هرآنچه خواستند گفتند و دون آن که چندان توجهی به «پیام» واقعی سرود داشته باشند شروع به نقد کورکورانه‌اش کردند. برخی به دروغ از آن به عنوان حرکات موزون یاد کردند و برخی دیگر ساده‌انگارانه گوشی گران قیمت اجراگرها را به عنوان تناقض برجسته کردند. با این همه به نظر می‌رسد این رفتارهای کینه‌ورزانه را می‌بایست در امتداد حواشی پیش آمده چند وقت اخیر، بازخوانی کرد. برای رسیدن به درکی دقیق‌تر از موضوع، کمی به عقب برگردیم و تعدادی از این نقطه زنی‌ها یا اهداف دشمن را مرور کنیم.
 
مخرج مشترک حواشی اخیر؛  ایجاد نارضایتی عمومی و تفرقه
نزدیک به یک سال پیش بود که جام جهانی فوتبال در همه جای دنیا با شور اشتیاق در حال آغاز شدن بود، اما در اینجا (بخوانید فضای پر آشوب و تاریک مجازی) برخی بر این طبل کوبیدند که بازیکنان باید به  تیم ملی کشورشان پشت و از حضور در این بازی‌ها کناره‌گیری کنند. وقتی موفق به پیش بردن این هدف نشدن قضیه خواندن سرود ملی ملی‌پوشان را برجسته ساختند و البته کیست که نداند در آنجا هم شکست سنگینی خوردند. طی ماه‌های اخیر آن‌ها مدام شکست خورده‌اند و بعد با حاشیه‌ای تازه در صحنه پیدا شده‌اند. از این رو است که این حواشی را باید ذیل گفتمان اغتشاش و آشوب، بازخوانی کرد.
 
فضای فرهنگی جامعه بانشاط‌تر از همیشه
 آن‌ها تلاش کردند با به تعطیلی کشاندن رویدادهای هنری؛ از سینماها گرفته تا کنسرت‌های موسیقی، نمایشگاه‌های نقاشی و اجراهای تئاتر فضای کشور را گرفتار تحریم هنرمندان جلوه دهند که در آنجا نیز شکست خوردند. امروز شاهد آن هستیم که فعالیت‌های هنری پرشورتر و بانشاط‌تر از قبل در حال برگزاری است. با اینکه در این حوزه تلاش کردند برنامه‌های را به تعطیلی بکشانند ولی موفق به اجرایی کردن این موضوع هم نشدند. یکی از آخرین اهدافشان به چالش کشیدن مصوبه اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در موضوع سپردن تنظیم‌گری صوت‌ و تصویر فراگیر به «ساترا» به عنوان بازوی اجرایی تلویزیون بود. آن‌ها با این تئوری که قرار است «شبکه نمایش خانگی» تعطیل شود وارد میدان شدند و بعد از چند روز که حقایق برهمگان آشکار شد که این‌گونه نیست و بتازگی پرشماری از مخالفان «ساترا»  از «ساترا» برای آثارشان مجوز گرفته‌اند! به زعم حسین بهرامی کارشناس امور فرهنگی «در واقع مخرج مشترک همه این حواشی یک چیز است، ایجاد نارضایتی عمومی و ناامید کردن مردم از آینده کشور، این همان هدفی است که دشمن دنبال می‌کند. برای رسیدن به این هدف هم همه جا به دنبال فضاهای بی در و پیکر و بدون قانون هستند و فضای مجازی را درست به همین شکل بی‌سامان می‌خواهند.»
 
سرودی هماهنگ در دفاع از عقلانیت
از نظر محمد مهدی سیار (شاعر)، «سرود از مردمی‌ترین مصنوعات ادبی است که با طیف وسیعی از مردم ارتباط برقرار می‌کند. ویژگی‌های سرود را می‌توان در دو حوزه‌ی ظاهری و محتوایی بیان کرد. از ویژگی‌های ظاهری سرود، عدم نیاز به آلات موسیقی است. اگرچه همراهی موسیقی در بعضی از فرازها موجب زیبایی بیشتر سرود می‌شود، اما ماهیت سرود و حیات آن به موسیقی بستگی ندارد. به همین دلیل، در لحظه و مکانی که هیچ وسیله‌ی موسیقایی وجود نداشته باشد، بازهم سرود قابلیت اجرا دارد.»
از نظر میلاد عرفان‌پور (شاعر و ترانه سرا)، «در سرودهای مورد تایید انقلاب محتوا مهم‌ترین رکن است.» سرود «با عقلت فیلترش کن» هم معطوف به «محتوا» تولید شده است و فرم بسیار ساده‌ای دارد، با اینکه در آن بخش هم تلاش شده بیانی نمایشی به محتوای مورد نظر داده شود.
در واقع این سرود بیش از آنکه به دنبال بیانی فرمال باشد، تلاش می‌کند محتوایی مهم را در مرکز توجه قرار دهد، سرودی که توسط دختران باحجاب اصفهانی اجرا شد و توجه داوران برنامه هماهنگ را به خود جلب کرد.
بهرامی به فارس گفت: «طی ماه‌های اخیر بارها از این شنیدیم که بیایید تفاوت‌ها را بپذیریم و صداهای مختلف را تقویت کنیم، در واقع طرفداران اغتشاش و آشوب ژست طرفدار چند صدایی بودن را به خود گرفته بودند، حالا اما کم‌کم دم خروسشان نمایان شده است. آن‌ها که خود را منتقد دیکتاوری می‌دانند، طی هفته گذشته با رویکرد مستبدانه و بی‌رحم، حتی نتوانستند اجرای سرود چند دختر نوجوان را تحمل کنند. از همین رو است که سرود «با عقلت فیلترش کن» را در مرکز توجه قرار دادند؛ به نظر می‌رسد آن‌ها از این خشمگین‌اند که این دختران خوش‌فکر و با استعداد اصفهانی که همگی شاگرد اول‌های مدرسه‌هایشان بودند سرودی را خواندند که حرف دل بسیاری از خانوده‌های ایرانی است.»
دختران آفتاب در این سرود در یک اجرای هماهنگ به درستی از این گفتند که: «خیلی چیزها توی این دنیا هست، دیدنش واسه چشامون خطره. چون دروغ فقط یک حرف ساده نیست، گاهی فیلم، گاهی  عکس و خبره.»  کل قضیه این است که تعدادی دختر نوجوان بعد از سختی‌های بسیار و تلاش‌های فراوان، برای اولین بار در یکی از شبکه‌های تلویزیون در یک سرود، همخوانی دختران را شکل داده‌اند، آن‌ها با شعار «عبور از زشتی‌ها» روی صحنه برنامه استعدادیابی هماهنگ، حاضر شده‌اند و یک درد مشترک را هم‌خوانی کرده‌‌اند. دختران آفتاب باهم خواندند که «یه روزی میرسه که باهم می‌خندیم». حالا اما در این دنیای پرآشوب، در این دنیای پر از تاریکی فضای مجازی، به شکل بی‌رحمانه‌ای توسط سوژه‌های برساخته شده توسط همین فضای سیاه و تاریک، ناعادلانه بدون اینکه ارزش کارشان درست سنجیده شود  قضاوت می‌شوند.
 
سرودی که تبدیل به تجربه زیسته شد
بی‌شک حالا دیگر این تجربه زیسته بیشتر از همیشه به «دختران آفتاب» خواهد آموخت که مسیر را درست پیش رفته‌اند و روی موضوع مهمی دست گذاشته‌اند.
دقیقا کار سرود همین است، که از درد یک ملت بگوید و زندگی ساز باشد و دغدغه اجتماعی داشته باشد. کارشناسان معتقدند سرود فقط یک همخوانی جمعی نیست بلکه حقیقتی جمعی است و می‌تواند مایه اتحاد مردم و تزریق کننده امید، هویت و معنویت به جامعه باشد، کارکردی که در دوره‌های حساس تاریخی کشور ما بارها شاهد آن بوده‌ایم؛ از سرودهای پرشور انقلابی تا سرودهای حماسی دفاع مقدس و حتی سرودهای شورانگیز مذهبی.
در آخر اینکه به قول دختران آفتاب: «ما بیدار بیداریم از این حرف‌ها دوریم، از زشتی بیزاریم. ما با فکرهای بهتر، هرجوری که باشه می‌مونیم تا آخر.» 
https://siasatrooz.ir/vdcceeqs42bqii8.ala2.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی