شنبه ۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۱:۵۳
کد مطلب : 126570

جای خالی اقدام فرهنگی در لایحه عفاف و حجاب

جای خالی اقدام فرهنگی در لایحه عفاف و حجاب
متن لایحه عفاف و حجاب که قرار است در مجلس شورای اسلامی بررسی و تصویب شود، پیش از تصویب منتشر شد.
انتشار متن لایحه پیش از تصویب برای آن است تا بازخوردهای آن در جامعه، میان افکار عمومی، نخبگان، صاحبنظران،‌ منتقدین و رسانه‌ها دیده شود و در واقع یک نوع افکارسنجی و نظرسنجی برای آن گرفته شود.
به گزارش گروه فرهنگی سیاست روز، پس از آن که ناهنجاری‌ها در زمینه حجاب بالا گرفت و برخی بدون توجه به قانون، عرف، سنت و شأن و جایگاه والای بانوان در ایران اسلامی، هنجار شکنی کرده و با شرایط نامناسب ظاهری در انظار عمومی حاضر شدند، دستگاه‌ها و نهادهای گوناگون دست به کار شدند تا برای جلوگیری از فضای نامناسب فرهنگی و اجتماعی ایجاد شده فکری کنند.
دولت لایحه‌ای را به مجلس شورای اسلامی داده است و در آن مواردی را برای جلوگیری از بدحجابی و بی‌حجابی گنجانده که بیشتر جنبه سلبی دارد تا ایجابی.
مجلس شورای اسلامی هم در ان تغییراتی ایجاد کرده هر چند قرار است در صحن مجلس باز هم بررسی شود.
آنچه که از فهوای لایحه دیده می‌شود، جایگاه برنامه‌های فرهنگی آموزشی و ایجابی در آن کمرنگ است در حالی که ضعف در این زمینه بسیار پررنگ است و در طول سال‌های گذشته در این بخش مهم در زمینه عفاف و حجاب کم کاری شدیدی وجود داشته است. این که افراد بی‌حجاب، بدحجاب، بد لباس، هتاک، برهنه و هرگونه رفتار غیر اخلاقی در زمینه حجاب که در جامعه اتفاق می‌افتد با جریمه و زندان و شلاق جریمه شوند و تنها به این عوامل بسنده شود به نظر نمی‌رسد راه بجایی ببرد.
در بخشی از لایحه نوشته شده؛هر زنی در انظار یا اماکن عمومی یا معابر کشف حجاب کند بار اول معادل حداکثر جریمۀ نقدی درجه ۶ و بارهای بعدی به جریمۀ نقدی درجه ۵ محکوم می‌شود. در صورت تکرار بیش از ۴ بار هم مجازات این فرد مانند مجازات ترویج ‌دهنده‌های بی‌حجابی خواهد بود. یا در بخشی از لایحه حمایت از خانواده از طریق ترویج فرهنگ عفاف و حجاب آمده است؛ مثلا یک تورلیدر در حالی که حین عبور از یک مسیر جنگلی ویژگی‌های طبیعی آنجا را توضیح می دهد، مسوول حجاب گردشگران نیز هست و اگر یکی از مسافران کشف حجاب کند، مسئول تور گردشگری جریمه خواهد شد. البته که شرایط جامعه در زمینه حجاب و عفاف نابسامان است و نمی‌توان از کنار آن به سادگی گذشت، برخی با هنجارشکنی یا عمد یا غیر عمد سعی دارند تا عقیده خود را بر خلاف جهت جامعه، تحمیل کنند و با قانون شکنی فضای کشور را مسموم سازند.
با توجه به شرایطی که پیش آمده است نمی‌توان دست روی دست گذاشت و تماشاگر بود تا جامعه را فرا بگیرد اما لایحه حجاب و عفاف باید همه جوانب را بسنجد و در نظر داشته باشد.
با توجه به قوانینی که در لایحه وجود دارد، اجرای آن چالش‌هایی را در پی خواهد داشت. نخست بر روی کسب و کارها تأثیر می‌گذارد، چرا که در لایحه، راننده تاکسی که یک بی‌حجاب را سوار کرده مقصر است و باید جریمه شود، این وضعیت شامل دیگر کسب و کارها هم خواهد شد و جریمه نقدی یا پلمب فعالیت آن کسب و کار چه تأثیری بر اقتصاد و درآمد مردم خواهد داشت؟
از سوی دیگر با اجرای لایحه قطعاً پرونده‌های قضایی افزایش خواهد یافت و باعث ورود حجم زیادی از پرونده‌ها در زمینه عفاف و حجاب به دستگاه قضایی خواهد شد که این قوه قطعاً پیش از اجرای لایحه باید برای این مسئله برنامه ریزی کرده باشد تا پرونده‌ها تلمبار نشود و زمان رسیدگی طولانی نگردد.
علاوه بر آن اگر حکم برخی از قانون شکنان در زمینه حجاب زندان باشد، ‌ورودی به زندان‌ها نیز افزایش می‌یابد،‌ آیا سازمان زندان‌ها برای این موضوع آمادگی دارد؟!
گفتنی‌ها در باره لایحه حجاب و عفاف زیاد است،‌ ایرانیان از پیش از اسلام بانوانی عفیف و با حجاب داشتند و گواه این ادعا تاریخ است، پس از ورود اسلام نیز مردم ایران در این زمینه پایبندتر هم شدند اما تهاجم فرهنگی و تبلیغات مسموم و البته عملکرد غلط و اشتباه در مقاطع زیادی از طول انقلاب،‌ باعث شده تا شرایط به اینگونه بیفتد.
بخش فرهنگی لایحه در زمینه ترویج عفاف و حجاب ضعیف است و باید نخست از نظر فرهنگی روی مسئله حجاب کار برنامه ریزی شده انجام شود و سپس با وضع قوانین بازدارنده از گسترش فضای ناهنجار در جامعه اسلامی جلوگیر شود. لایحه بدون پیوست فرهنگی و رسانه‌ای نمی‌تواند موفق عمل کند.
https://siasatrooz.ir/vdciyqazut1arw2.cbct.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی