يکشنبه ۲۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۱:۲۹
کد مطلب : 126726

آتش اظهارات غیرمسئولانه بر شایعات بی‌اساس بنزینی!

آتش اظهارات غیرمسئولانه بر شایعات بی‌اساس بنزینی!
درحالی که مقام‌های رسمی دولت بارها صراحتا تاکید کرده‌اند که دولت تا پایان سال هیچ برنامه‌ای برای تغییر در قیمت بنزین ندارد، بازار شایعات در این حوزه تمامی ندارد و گاه و بیگاه، اظهارات غیر مسئولانه برخی افراد، بر شعله شایعات بنزینی می‌افزاید.
به گزارش ایسنا، این روزها دوباره شایعه افزایش قیمت بنزین نقل برخی محافل با منافع مختلف شده است و گویا تکذیب چندباره هرگونه تصمیم جدید درباره بنزین از سوی مقام‌های رسمی نیز باعث نمی‌شود شایعه‌سازان دست از تلاش خود بکشند.
اخبار مربوط به بنزین همواره در کشور از حساسیت بالایی برخوردار بوده، همین حساسیت نیز موجب شده تا افراد با نیت‌هایی مختلف در برهه‌های زمانی مختلف روی این موضوع تمرکز کنند. در این میان، در شرایطی که مسئولان ارشد دولتی از وزیر نفت گرفته تا رییس سازمان برنامه بودجه، تصمیم‌گیری برای تغییر قیمت بنزین در سال جاری را رد کرده‌اند، اظهارات غیر مسئولانه برخی افراد که مسئولیت مستقیمی هم در حوزه سوخت و انرژی ندارند، مجددا بازار شایعات بی‌اساس بنزینی را داغ می‌کند.
این در شرایطی است که دولت سیزدهم همواره اعلام کرده است که افزایش قیمت بنزین در دستور کار نیست و حتی تاکید شده که بر اساس قانون بودجه سال ۱۴۰۲، قیمت بنزین تغییر نخواهد کرد.
با این حال اما بازهم عده ای اصرار به احتمال افزایش قیمت بنزین دارند، که همین موضوع موجب ایجاد نگرانی در افراد و بعضا شلوغی جایگاه ها شده است، به طور مثال یکی از اعضای کمیسیون صنایع مجلس اخیرا اعلام کرد که امکان افزایش قیمت بنزین وجود دارد.اینکه چطور این تصورات ایجاد شده جای سوال دارد و اینکه چرا برخی افراد آزادانه می‌توانند در کشور ایجاد نگرانی کنند نیز سوال بر انگیز است. آنچه از عملکرد دولت و صحبت‌های اخیر مسوولان برداشت می شود موضع صریح «عدم افزایش قیمت بنزین» است، موضوعی که بارها روی آن تاکید شده است.
باتوجه به اینکه هرگونه تصمیم‌گیری درباره افزایش قیمت بنزین توسط دولت صورت می گیرد و تا کنون نیز هیچگونه زمزمه ای از سوی دولتی ها در این رابطه مطرح نشده بهتر است مردم نیز به بازار شایعات توجه نکنند.
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی گفت: دولت هیچ برنامه‌ای در ارتباط با افزایش قیمت سوخت در جایگاه‌های عرضه سوخت ندارد و هیچ قانون و مصوبه‌ای در این راستا حاکم نیست.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، نژادعلی، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در خصوص جزئیات طرح سقف سوخت‌گیری و این‌که آیا قرار است تغییری در قیمت بنزین صورت بگیرد، گفت: براساس بند هـ تبصره 14 قانون بودجه 1402، به‌منظور بهبود نظام توزیع بنزین و نفت‌گاز در کشور و کاهش قاچاق سوخت، وزارت نفت از طریق شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران، مکلف شده است تدبیری اتخاذ نماید که تا پایان شهریورماه ما بتوانیم حداقل 90 درصد خودرو‌های بنزین‌سوز و 95 خودرو‌های نفت‌گازسوزمان را مجاب کنیم که از کارت‌های سوخت مختص خودروی خودشان استفاده کنند.
وی افزود: به همین منظور از ابتدای سال جاری ما فرآیند تشویق مردم به استفاده از کارت شخصی را در سرلوحه کار خودمان قرار داده‌ایم و در دستور کار قرار گرفت.
نژادعلی گفت: با افزایش سفرهای تابستانی، به‌دلیل اینکه بتوانیم توزیع یکنواخت در جایگاه‌های سوخت داشته باشیم و جلوگیری کنیم از تعطیلی جایگاه‌ها به‌دلیل اتمام سوخت، چون بار ترافیکی در جاده‌ها عملاً افزایش پیدا می‌کند و نفتکش‌های سوخت‌رسان ممکن است با تأخیر به جایگاه‌های عرضه سوخت برسند، ما در هر نوبت برداشت از کارت‌های جایگاه‌های سوخت را بین 30 تا 40 لیتر درنظر گرفته‌ایم.
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی اضافه کرد: در این فرآیند هیچ دلیلی بر اینکه واقعاً بخواهد قیمت سوخت، بنزین و یا نفت‌گاز در جایگاه عرضه تغییر کند نیست. دولت هیچ برنامه‌ای در ارتباط با افزایش قیمت سوخت در جایگاه‌های عرضه سوخت ندارد و همچنین هیچ قانون و مصوبه‌ای هم در این راستا حاکم نیست.وی گفت: فقط ما به‌واسطه اینکه بتوانیم سوخت یکنواخت و یکپارچه‌ای را در همه جایگاه‌های عرضه سوخت داشته باشیم و بتواند توزیع به‌صورت یکنواخت باشد این اعمال سیاست را در جایگاه‌های عرضه سوخت پیاده‌سازی کرده‌ایم و از نظر برداشت سوخت هم برای ملت عزیز ایران هیچ محدودیتی به وجود نمی‌آورد.
در همین حال وزیر نفت گفت: بنزین به وفور یافت می‌شود و ذخایر هم ۱۵۰ میلیون لیتر نسبت به پارسال افزایش پیدا کرده است.جواد اوجی وزیر نفت در ارتباط زنده تصویری با بخش خبری ساعت 10 شبکه خبر درباره آخرین وضعیت تأمین بنزین گفت: در حال تولید حداکثری از پالایشگاه‌های نفت هستیم و حداکثر تولید نفت از میادین نفتی یعنی 3 میلیون و 190 هزار بشکه در روز را انجام می‌دهیم که به معنای تأمین کافی خوراک پالایشگاه‌های کشور است.وی با بیان این که حداکثر تولید فرآورده‌های نفتی در پالایشگاه‌ها انجام می‌شود، افزود: در ایام تابستان و مسافرت‌های مردم قرار داریم که مصارف بنزین را افزایش داده، اما با مدیریتی که در سرتاسر کشور در حال انجام است، همه جایگاه‌های کشور حالت عادی دارند.
 وزیر نفت با بیان این که بیش از 4 هزار و 400 جایگاه سوخت در کشور وجود دارد، ادامه داد: فعالیت هیچ جایگاهی متوقف نیست، تانکر‌های سوخت رسان و خطوط لوله انتقال فرآورده‌های نفتی که بنزین و نفتِ گاز (گازوئیل) را به جایگاه‌ها می‌رساند، مشکلی ندارد.
وی تأکید کرد: در تأمین بنزین هیچگونه مشکلی نداریم و با وجود بالا بودن مصرف، مدیریت کرده ایم؛ ذخایر سوخت بنزین هم 150 میلیون لیتر بیشتر از پارسال است.
  اوجی همچنین اظهار کرد: از مردم تقاضا دارم که به شایعات افزایش قیمت بنزین توجه نکنند؛ این موضوع امسال در دستور کار دولت و مجلس نیست.وی در ادامه با اشاره به سفر‌های تابستانی گفت: مردم می‌توانند مصرف بنزین را بهینه انجام دهند؛ به طور مثال، اگر موتور خودرو و باد لاستیک‌های آن را تنظیم کنند، به کاهش مصرف سوخت کمک می‌کند.
وزیر نفت در ادامه تأکید کرد: در کنار افزایش مصرف، تولید سوخت هم افزایش پیدا کرده و دست روی دست نگذاشته ایم. با اصلاح فرآیند‌های فرآورشی، پالایشگاه‌ها با حداکثر ظرفیت در حال فعالیت هستند.
وی درباره استفاده از کارت‌های سوخت هم گفت: محدودیتی که روی کارت‌های سوخت در نظر گرفته شده، برای جلوگیری از قاچاق سوخت است. وزارت نفت در قانون بودجه امسال مکلف شده، شرایطی را ایجاد کند تا 90 درصد خودرو‌ها با کارت شخصی سوختگیری کنند.  اوجی افزود: تعداد کارت‌های جایگاه‌های سوخت کاهش یافته و با در کارت‌های شخصی هم، افراد می‌توانند 60 لیتر با قیمت 1500 تومان و 150 لیتر با قیمت 3 هزار تومان سوختگیری کنند؛ یعنی هر فرد صاحب خودرو، 210 لیتر سهمیه دارد و نیاز مازاد را می‌تواند در مواقع اضطراری یعنی گم کردن یا فراموش کردن کارت، از کارت جایگاه برطرف کند. وی در ادامه گفت: مصرف روزانه بنزین 13 میلیون لیتر نسبت به پارسال افزایش پیدا کرده، اما بنزین به وفور یافت می‌شود.
https://siasatrooz.ir/vdcb50b80rhb5zp.uiur.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی