دوشنبه ۶ شهريور ۱۴۰۲ - ۲۱:۴۸
کد مطلب : 126882
سناریویی‌ که این روزها آمریکا علیه عراق و سوریه در پیش گرفته است

احیای تروریسم با زندانیان فراری

احیای تروریسم با زندانیان فراری
آمریکا در حالی با حملات مستقیم به دنبال بحران سازی در سوریه است که همزمان با طرح فراری دادن زندانیان سناریوی احیای تروریسم از زندنیان فراری را در دستور کار قرار داده است.
منابع خبری در شمال شرق سوریه بار دیگر از فرار تروریست‌های داع از زندان خبر می‌دهند؛ اتفاقی که طی دو سال گذشته بارها رخ داده و موجب شده است تا این گروهک تروریستی جان تازه‌ای بگیرد.به گزارش وبگاه العربی الجدید، تروریست‌های داعش که هنوز تعداد آن‌ها مشخص نیست، از زندان «الصناعه» در شهر الحسکه فرار کرده‌‌ و در ادامه شبه‌نظامیان کُرد که کنترل این زندان را در دارند، حالت فوق‌العاده اعلام کرده‌اند.
نهاد دیدبان حقوق بشر سوریه نیز گزارش داد که اطلاعاتی از فرار بزرگ عناصر داعش به گوش می‌رسد؛ برخی منابع محلی در شهر الحسکه نیز گفته‌اند که این تعداد تروریست به کمک عناصر دیگر در خارج از زندان توانسته‌اند فرار کنند.در این میان شبه‌نظامیان «نیروهای دموکراتیک سوریه» (SDF) نیز با پشتیبانی ائتلاف آمریکایی از آغاز یک عملیات امنیتی گسترده برای پاکسازی مناطق شرق استان دیرالزور خبر داده‌اند. این عملیات پس از آن آغاز شد که گزارش‌های بسیاری از مردم محلی در ارتباط با افزایش فعالیت داعش منتشر شده است.در ابتدای سال ۲۰۲۲ میلادی نیز تروریست‌های داعش در یک حمله گسترده به زندان «الصناعه» تلاش کردند تا زندانیان را آزاد کنند که در این میان درگیری شدید به مدت یک هفته رخ داد؛ در آن درگیری‌ها طبق آمار کردهای سوریه، ۳۷۴ تروریست داعشی از جمله ۱۷۴ زندانی و همچنین ۱۱۷ شبه‌نظامی کُرد کشته شدند و در نهایت ۴۰۰ داعشی توانستند فرار کنند.
در ۱۸ بهمن سال گذشته نیز حدود ۲۰ زندانی داعشی پس از زلزله ویرانگر در شمال غرب سوریه، موفق به فرار از زندان «راجو» در نزدیکی مرز ترکیه شدند.کارشناسان یکی از دلایل قدرت‌یابی نسبی داعش در مناطق شرق سوریه و عملیات‌های تروریستی ماههای اخیر را به فرار عناصر داعش از زندان‌ها مربوط می‌دانند؛ زندان‌هایی که در کنترل شبه‌نظامیان کُرد و ائتلاف آمریکایی است.کارشناسان سازمان ملل نیز در ۲۳ مرداد در گزارشی به شورای امنیت خبر دادند که علی‌رغم عملیات‌های مستمر مبارزه با تروریسم، اما داعش به سازماندهی بین پنج الی هفت هزار عضو از تمامی نقاط عراق و سوریه ادامه می‌دهد که بیشتر آن‌ها از میان نیروهای سابق است. طبق این گزارش از میان این تعداد ۳۵۰۰ نفر تابعیت عراق و ۲۰۰۰ نفر نیز تابعیت بیش از ۷۰ کشور را دارند.
در این میان یک منبع امنیتی عراقی گفت که آمریکا با فراری دادن تروریست‌های داعش از زندانی در سوریه، در پی تکرار سناریوی زندان «ابوغریب» در عراق است.در این راستا یک منبع امنیتی عراقی به وبگاه المعلومه گفت که فرار تروریست‌های داعش و فرماندهانشان از زندان‌های سوریه از سال‌های گذشته تاکنون تحت اشراف مستقیم نیروهای آمریکایی صورت می‌گیرد.او بدون ذکر نام خود افزود: «فرار زندانیان از زندان‌های الحسکه و غویران با طرح و برنامه آمریکا و با اجرای شبه‌نظامیان قسد صورت می‌گیرد؛ فراریان به طور عمده از فرماندهان بلندپایه داعش هستند که بسیاری از آن‌ها حکم اعدام دارند».این منبع امنیتی عراقی تأکید کرد که آمریکا از تروریست‌های داعش برای ناآرام کردن مناطق شرق سوریه و حمله به نظامیان ارتش سوریه بهره می‌برد. او فرار عناصر داعش از زندان‌های سوریه را به فرار تروریست‌های القاعده از زندان ابوغریب در تیر ماه ۱۳۹۲ تشبیه کرد؛ تروریست‌هایی که هسته اولیه داعش را در سوریه و عراق بنا گذاشتند. در آن برهه با حمله گروه القاعده به دو زندان امنیتی مهم عراق، ابوغریب و تاجی در نزدیکی بغداد حدود ۶۰۰ نفر از زندانیان موفق به فرار از این زندان‌ها شدند.
همزمان نیز جنگنده‌های رژیم صهیونیستی فرودگاه بین‌المللی حلب در سوریه را هدف قرار دادند که این اقدام خسارات مالی به دنبال داشت.یک منبع نظامی به سانا گفت که این حمله از سمت دریای مدیترانه در غرب لاذقیه انجام شده و فرودگاه بین‌المللی حلب هدف قرار گرفته است. این تجاوز هوایی خسارات مالی به دنبال داشته و باند فرود آسیب دیده است و هم‌اکنون این فرودگاه امکان خدمات‌رسانی ندارد.همزمان با این گزارش، خبرگزاری «اسپوتنیک» به نقل از یک مقام نظامی خبر داد پدافند هوایی سوریه اکثر موشک‌‌های شلیک شده را سرنگون کرده است.
منبع مذکور در ادامه اضافه کرد این حمله تنها خسارات مالی به دنبال داشته و به هیچ فردی در این تجاوز هوایی آسیبی وارد نشده است.وزارت راه و ترابری سوریه در بیانیه‌ای اعلام کرد پروازهای رفت و برگشتی که برای فرود در فرودگاه حلب برنامه‌ریزی شده بودند، به علت حمله رژیم صهیونیستی، به دو فرودگاه دمشق و لاذقیه انتقال یافتند.
وزارت دفاع روسیه نیز اعلام کرد که جنگنده‌ها و پهپادهای ائتلاف آمریکا 14 بار حریم هوایی سوریه را نقض کرده‌اند.«وادیم کولیت» معاون این مرکز روسی در سوریه گفت: سه جفت جنگنده اف-16، سه جفت جنگنده اف-35 به همراه دو هواپیمای بدون سرنشین چندجانبه MQ-1C حریم هوایی سوریه را در منطقه التنف که یک مسیر هوانوردی بین‌المللی است نقض کردند.
به گفته کولیت، این پرنده‌ها 14 بار پروتکل 9 دسامبر 2019 در زمینه مناطق بدون تنش را در آسمان سوریه نقض کرده‌اند. وی همچنین تاکید کرد که هواپیماهای ائتلاف همچنان به خلق موقعیتهای خطرناک هوایی در آسمان سوریه ادامه می‌دهند و پروتکلهای فیمابین را نقض می‌کنند.مرکز آشتی سوریه روز جمعه نیز از رویارویی خطرناک جنگنده‌های اف-۳۵  ائتلاف آمریکا با جنگنده روسیه‌ای در سوریه خبر داده بود.
این مرکز در بیانیه‌ای گزارش داد: «ساعت ۹:۳۲ صبح ۲۵ اوت دو جنگنده اف-۳۵ ائتلاف آمریکا به طرز خطرناکی به یک هواپیمای سوخو-۳۵ نزدیک شدند.»در ادامه این بیانیه آمده است: «هواپیمای روسیه در حال حرکت در طول مرز جنوبی سوریه در ارتفاق ۶۵۰۰ متری در منطقه التنف بود. خلبان روسیه‌ای با مانور حرفه‌ای و انجام اقدامات به موقع از برخورد هواپیماها جلوگیری کرد.»
https://siasatrooz.ir/vdcevp8zwjh8wvi.b9bj.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی