يکشنبه ۲ مهر ۱۴۰۲ - ۱۹:۵۵
کد مطلب : 127102

بلایی که بورس‌کالا بر سر بازار مسکن آورد

بلایی که بورس‌کالا بر سر بازار مسکن آورد
بازار مسکن با ساخت مسکن در حالی به آرامش می‌رسد که عرضه فولاد و سیمان در بورس با قیمت گذاری‌های سوال برانگیز سد راهی برای تحقق این مهم می‌باشد هر چند که فولادی‌ها و سیمانی‌ها همچنان اصرار به فروش در بورس کالا را دارند.
بورس کالا در حالی برای سامان دادن به عرضه و تقاضا بوده که در عمل در برخی محصولات همچون خودرو، سیمان و فولاد جز گران فروشی و رانت‌های کلان نتیجه‌ای نداشته است چنانکه خروج خودروسازان از بورس تعدیل قیمت‌ها را رقم زد امروز خروج فولاد و سیمان از بورس می‌تواند تعدیل قیمت مسکن را به همراه داشته باشد و در عین حال سود جویی عده‌ای خاص را نیز مانع گردد.
دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان با مثبت ارزیابی کردن اظهارات وزیر راه برای خروج عرضه سیمان و فولاد از بورس گفت: بورس کالا به عاملی برای آشفتگی بازار مصالح ساختمانی تبدیل شده است.
فرشید پورحاجت در گفت‌وگو با تسنیم در خصوص اظهارات مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی مبنی بر خروج عرضه سیمان و فولاد از بورس و تاثیر آن بر کاهش قیمت مسکن، اظهار کرد: این‌که بورس کالا در ساختار صنعت ساخت‌و ساز راه‌اندازی شود و فعالیت شفافی داشته باشد، برای بخش مسکن و ساختمان خوب است.وی ادامه داد: در عمل اما مشخص شده بورس در کشور کمکی به کنترل قیمت‌ها در بازار مسکن نکرده است.وی افزود: امروز سازندگان و انبوه‌سازان همچنان مانند رویه قبل از عرضه مصالح ساختمانی در بورس، نیازهای خود را تامین می‌کنند.وی توضیح داد: ما همان مسیر گذشته را طی می‌کنیم، یعنی از مصالح‌فروشان سیمان و از بنکداران فولاد را خریداری می‌کنیم. بورس در این فرآیند یک واسطه است که بین تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان حلقه ایجاد کرده است.دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان با تاکید مجدد بر این‌که بورس نتوانست قیمت مسکن را کنترل کند، اضافه کرد: انبوه‌سازان طی سال‌های اخیر بارها اعلام کردند قیمت مصالح اصلی ساخت و ساز در حال افزایش است و کنترلی روی آنها وجود ندارد، اما هیچ پاسخی به این هشدار داده نشد.پورحاجت در ادامه با بیان این‌که کارخانه‌های تولید سیمان و فولاد محصولات خود را قطره‌چکانی به بازار مصرف عرضه می‌کنند، افزود: در حالی تقاضا برای نهاده‌ ساختمانی فولاد و سیمان در حال کاهش است که فولادی‌ها اعلام کرده‌اند در انتظار افزایش قیمت هستیم!
حسین راغفر اقتصاددان و استاد دانشگاه نیز در پاسخ به سوالی در خصوص خارج شدن فولاد و سیمان از بورس کالا که وزیر راه و شهرسازی از آن به عنوان راهکاری برای کاهش قیمت مسکن سخن گفته بود، اظهار کرد: معنای دیگر این حرف این است که وقتی محصولات وارد بورس کالا می‌شود، قیمت آن افزایش پیدا می‌کند. به عبارت دیگر این موضوع اعتراف به فسادی است که در بورس کالا رخ می‌دهد. این موارد تنها فرصت رانت و سوء استفاده بوده است که به اسم بورس کالا منافع عده خاصی را تامین کرده است.
وی با بیان اینکه این اظهارات وزیر راه و شهرسازی نیز عملا تاییدی بر این مسئله است، گفت: ضمن اینکه برای خانه‌دار شدن طبقه متوسط و متوسط به پایین جامعه راهی جز اعطای زمین از سوی دولت با قیمت نازل و همینطور ارائه مصالح ارزان قیمت یارانه‌ای راه دیگری وجود ندارد.راغفر گفت: البته تنها این مسئله راهگشا نخواهد بود چرا که وقتی مصالح یارانه‌ای وارد بازار شود، به سبب اینکه ساختار توزیعی در اختیار دلالان قرار دارد، اجازه دسترسی مردم بدون مسکن به مصالح ارزان را نمی‌دهند. در نتیجه یک اراده سیاسی قدرتمندی لازم است تا این چرخه را بشکند و فرصت خانه‌دار شدن اقشار کم درآمدتر را فراهم کند.
همچنین عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ضمن اشاره به ایده‌ی وزیر راه و شهرسازی برای خروج مصالح اولیه ساختمانی همچون فولاد و سیمان از بورس کالا، عنوان کرد: متاسفانه در برخی کالاها بورس عامل افزایش قیمت و انحصار شده است.حسینعلی حاجی دلیگانی، با اشاره به ایده ی وزیر راه  شهرسازی برای خروج فولاد و سیمان از بورس کالا جهت کنترل تورم گفت: بورس محلی است که برای برخی کالاها موجبات افزایش قیمت و یا حتی انحصار در خرید را فراهم می کند و این در شرایطی است که انتظار می رفت تا بورس شرایطی را فراهم کند که شفافیت در عرضه و تقاضا به وجود آورد. اما متاسفانه  در برخی از کالاها شاهد هستیم که این چنین نیست و خود بورس باعث افزایش قیمت ها می شود.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه تاکید کرد، در حوزه تامین مواد اولیه اعم از مصالح ساختمانی که نیاز واحدهای کارگاهی و همچنین واحدهای تولیدی میانی و پایین دستی است، شاهد هستیم که این واحد ها درگیر دلال های بزرگ هستند.  از طرف دیگر بررسیهای میدانی نشان میدهد، در سازوکار بورس شاهد کژکارکردی شرکتها  و اشخاص حقیقی  هستیم که یکجا محصولات و مواد اولیه را در بورس کالا خریداری می‌کنند و در مرحله بعد افراد یا واحد هایی که قدرت خرید به اندازه  خریدار عمده را ندارند باید بروند و با قیمت های بالا و چند برابری از این مجموعه ها خرید کرده و مواد اولیه مورد نیاز خود را تامین کنند.
وی با اشاره به حمایت از ایده ی حاکمیتی وزیر راه و شهرسازی برای خروج فولاد و سیمان از بورس کالا جهت پیش برد ابر پروژه نهضت ملی مسکن گفت:  نکته ای که باید مورد توجه قرار گیرد این است که اگر بعد از جلسه شورای عالی مسکن مجموعه حاکمیت قصد دارد  به طور کامل این محصولات را از بورس کالا خارج کند باید در نهایت دقت در مورد حواشی این موضوع انجام شود. ما در برخی از تصمیم گیری ها نگاه صفر و صد داریم که این موضوع اشتباه است. در واقع اگر می خواهیم فولاد و سیمان را از بورس کالا خارج کنیم باید حتما تدابیر لازم در این خصوص انجام شود تا  ایده خودش موجب ایجاد رانت و یا تشکیل ستاد توزیع نشود.
https://siasatrooz.ir/vdcaw0n6u49nu61.k5k4.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی