جمعه ۷ مهر ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۲
کد مطلب : 127162

شغل پرخطر آتش‌نشانی سخت و زیان آور نیست! چـرا؟

شغل پرخطر آتش‌نشانی سخت و زیان آور نیست! چـرا؟
مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران همزمان با روز ایمنی و آتش‌نشانی از مجلس شورای اسلامی برای حل مساله «مشاغل سخت و زیان‌آور» آتش‌نشانان تهرانی اقدام کند و گزارشی از اقدامات انجام شده از سوی آتش‌نشانی تهران را نیز شرح داد.
از سال ۱۳۷۹ تاکنون، هفتم مهرماه در تقویم ملی کشورمان به نام روز «آتش‌نشانی و ایمنی» نامگذاری شده است.روزی که در آن ضمن تکریم و تقدیر از آتش‌نشانان به موضوع ایمنی و ضرورت رعایت آن نیز پرداخته می‌شود. اما پیشینه نامگذاری این روز به حدود ۲۰ سال قبل از ثبت و ورود آن به تقویم باز می‌گردد. در روز هفتم مهرماه سال ۱۳۵۹ و در شرایط جنگ میان ایران و عراق به تازگی آغاز شده بود، هواپیماهای بعثی به پالایشگاه آبادان حمله هوایی کردند، این اقدام منجر به ایجاد آتش‌سوزی در این منطقه شده و به همین دلیل آتش‌نشانانی از آبادان و چند شهر نزدیک به محل حادثه برای اطفاء حریق وارد عمل شدند. هنوز چند دقیقه از حضور آتش‌نشانان و شروع عملیات اطفاء حریق در پالایشگاه نگذشته بود، که هواپیماهای دشمن دوباره به این منطقه بازگشت و این‌بار حملات هوایی خود به پالایشگاه را در شرایطی تکرار کردند که آتش‌نشانان نیز تحت این حملات قرار گرفتند. حملاتی که منجر به شهادت تعدادی از آتش‌نشانان حاضر در این ماموریت شد.
با گذشت بیش از چهاردهه از آن واقعه و دو دهه از ثبت این تاریخ به عنوان روز آتش‌نشان، شمار شهدای آتش‌نشان افزایش داشته است. شهدایی که برای دفاع از جان و مال مردم به ماموریت‌هایی رفتند که بازگشت نداشت. فرشتگان نجاتی که یا در آتش سوختند، یا در زیرآوار مدفون ماندند، یا در عمق چاهی نفسشان رفت و ... . امروز روز آتش‌نشان است. مردان و زنانی که دائم به آب و آتش می‌زنند تا جانی را نجات دهند و از حجم خسارتی به اموال مردم کم کنند.
همزمان با هفتم مهرماه و روز آتش‌نشان، خبرنگار ایسنا با قدرت‌الله محمدی، مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران گفت‌وگو کرده تا علاوه بر تشریح اقدامات انجام شده از سوی آتش‌نشانی در حوزه ایمنی برخی از مطالبات آتش‌نشانان از جمله وضعیت مسکن، وضعیت بازنشستگی و مشاغل سخت و ... را نیز بررسی کند.
قدرت‌الله محمدی در گفت‌وگو با ایسنا با تبریک روز آتش‌نشان به تمامی آتش‌نشانان کشور، اظهارکرد:‌ یاد شهدای آتش‌نشان در سراسر کشور و به خصوص تهران را گرامی‌ می‌دارم و برای تمامی همکارانم در تهران و همینطور سراسر کشور آرزوی سلامتی و تندرستی دارم از آنان و همینطور خانواده‌های آنان که در شرایط مختلف در کنار آنان بودند، قدردانی می‌کنم.

انجام روزانه حدود ۴۰۰ ماموریت از سوی آتش‌نشانی
وی در ادامه به برخی از اقدامات انجام شده از سوی آتش‌نشانی تهران پرداخت و گفت:‌ امروز سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران با ۱۳۸ ایستگاه در نقاط مختلف پایتخت و همچنین ۵۳۰۰ نیروی آتش‌نشان در خدمت مردم است. به طوریکه برابر آمارهای ما روزانه بیش از ۳۰۰۰ نفر با سامانه ۱۲۵ در تهران تماس می‌گیرند که از این تعداد به طور میانگین در هر روز  حدود ۴۰۰ ماموریت انجام می‌شود. علاوه بر آن آتش‌نشانی تهران در رویدادهای مهم کشوری و حتی خارجی نیز به عنوان نیروی کمکی حضور داشته یا آمادگی خود برای کمک را اعلام کرده است.

برنامه‌ریزی برای تبدیل آتش‌نشانی تهران به کارآمدترین آتش‌نشانی خاورمیانه
مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران با بیان اینکه امروز می‌توان گفت که آتش‌نشانی تهران در میان آتش‌نشانی دیگر شهرهای کشور مجهزترین و کارآمدترین سازمان آتش‌نشانی است، گفت: البته هدف من این است که تا دو سال آینده با پشتیبانی بدنه شهرداری تهران و مجموعه مدیریت شهری به عنوان بهترین و کارآمدترین سازمان آتش‌نشانی تبدیل شویم.
وی با بیان اینکه در طول یکسال گذشته نزدیک به ۲۵۰ دستگاه خودروی سبک و سنگین و همچنین مقادیر قابل توجهی تجهیزات را به آتش‌نشانی تهران اضافه کردیم، گفت: این موارد همگی جزو تجهیزات به روز بود که بر اساس استانداردها و با استفاده از دانش روز و آخرین تکنولوژی‌ها ساخته شده‌اند.

۴ تا ۶ دقیقه؛ میانگین زمان حضور آتش‌نشانان در محل حادثه
محمدی درباره میانگین زمان حضور آتش‌نشانی تهران در صحنه وقوع حوادث نیز اظهارکرد:‌میانگین زمان حضور آتش‌نشانان تهرانی در محل وقوع حوادث بین چهار تا شش دقیقه از زمان برقراری تماس است. این درحالی که در برخی از ماموریت‌ها، آتش‌نشانان در مدت زمان کمتر از چهار دقیقه نیز در محل حاضر شده‌اند.
مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران در خصوص احداث ایستگاه‌های جدید آتش‌نشانی در شهر تهران نیز گفت: در حال حاضر ۱۳۸ ایستگاه در نقاط مختلف پایتخت که همواره افزایش این ایستگاه‌ها و همچنین تجهیز آن به امکانات روز و مناسب جزو دغدغه‌ها و اولویت‌های ماست. امسال نیز برنامه‌ریزی کرده‌ایم تا ان‌شاءالله یک پایگاه پشتیبانی را در خیابان صابونیان افتتاح کنیم. وی درباره اینکه آیا افتتاح ایستگاه‌های جدید و خرید تجهیزات در کاهش زمان حضور آتش‌نشانان در محل موثر است یا خیر اظهارکرد: طبیعتا تلاش ما این است که ایستگاه‌های جدید را در مناطقی از شهر تهران احداث کنیم که دارای ایستگاه کمتری است و از این طریق بتوانیم مدت زمان حضور در محل حادثه در آن محدوده را کاهش دهیم. اما خب باید به این موضوع نیز توجه کنیم که زمان حضور در محل حادثه تحت تاثیر عواملی مانند ترافیک، تعداد خودرو، وضعیت معابر و ... هم می‌شود.

حل مشکل مسکن تمام آتش‌نشانان در تهران
محمدی در ادامه به برخی از مشکلات معیشتی و صنفی آتش‌نشانان نیز اشاره کرد و به ایسنا گفت:‌ یکی از مشکلاتی که سال‌ها ماموران آتش‌نشانی با آن مواجه بودند، موضوع مسکن بود که خوشبختانه ما در این دوره آن را پیگیری کردیم و سرانجام چند روز پیش کلنگ احداث ۴۵۰۰ واحد مسکونی برای آتش‌نشانان را بر زمین زدیم که طبق برنامه‌ریزی‌ها این واحدها تا دوسال آینده تکمیل و به این عزیزان تحویل داده می‌شود. همچنین طی روزهای آینده، فاز دوم ساخت مسکن آتش‌نشانان نیز آغاز خواهد شد تا ان‌شاءالله به یاری خدا بتوانیم تمامی آتش‌نشانان شهر تهران را صاحبخانه کنیم.
مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران درباره محل قرارگیری این خانه‌ها نیز اظهارکرد:‌ محل این خانه‌ها داخل شهر تهران و در محدوده شهرداری منطقه ۲۱ قرار گرفته است.

درخواست آتش‌نشانی از مجلس
وی درباره مساله سخت و زیان آور شدن شغل آتش‌نشانی نیز اظهارکرد:‌متاسفانه این موضوع در شهر تهران هنوز حل نشده و ما برای حل آن نیازمند ورود مجلس و تصویب قانون هستیم. در همین راستا نیز رایزنی‌هایی را با برخی از نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی انجام دادیم و مواردی نیز در کمیسیون‌های مجلس به تصویب رسیده که امیدواریم به زودی وارد صحن شده و مشکل چندین و چند ساله آتش‌نشانان تهران در حوزه مشاغل سخت و زیان‌آور را حل کنیم.
محمدی با بیان اینکه طبق مصوبه سال ۹۰ مجلس شورای اسلامی، آتش‌نشانی جزو مشاغل «سخت و زیان‌آور» محسوب می‌شود، اظهار کرد: همین موضوع باعث شده برای برخی از آتش‌نشانان که ذیل پوشش صندوق تأمین اجتماعی هستند، «بازنشستگی» در ۲۰ سال خدمت محقق شود، اما موضوع اینجاست که عمده آتش‌نشان‌های شهر تهران تحت خدمات بیمه‌ای شرکت شهر سالم هستند و با ۲۵ سال سابقه بازنشسته می‌شوند. به همین دلیل نیز رایزنی‌هایی با مجلس شورای اسلامی انجام دادیم تا همکاران ما که تحت پوشش تأمین اجتماعی نیستند هم امکان بازنشستگی را پیدا کنند.
به گفته وی تصویب این قانون در اختیار شهرداری تهران یا شورای شهر نیست و بازنشستگی با ۲۰ سال سابقه باید به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد که فرآیند زمان‌بری است. البته آتش‌نشانی تلاش کرده تا با مشوق‌هایی این مشکلات را برای همکاران تا حدی جبران کنیم.

آیا تعداد آتش‌نشانان زن افزوده می‌شود؟
محمدی درباره فعالیت زنان آتش‌نشان نیز خاطرنشان کرد:‌ ۱۶ آتش‌نشان زن پس از آنکه آموزش‌های لازم را فراگرفتند وارد چرخه آتش‌نشانی شدند و هم اکنون این افراد در ماموریت‌ها حضور دارند. مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران درباره اینکه آیا آتش‌نشانی برای جذاب زنان آتش‌نشان دیگر نیز برنامه‌ای دارد یا خیر اظهارکرد:‌ باید ابتدا از فعالیت ۱۶ آتش‌نشان زن بازخورد بگیریم و با توجه به نتیجه به دست آمده در مورد اینکه تعداد زنان آتش‌نشان را افزایش دهیم یا خیر برنامه‌ریزی خواهیم کرد.

دغدغه‌هایی در دل آتش؛ درخواست‌های آتش‌نشانان برای بیمه، سختی‌کار و بازنشستگی
وی همچنین با دعوت از مردم برای رعایت اصول ایمنی در خانه، محل‌کار ، محیط‌های عمومی و ... گفت:‌آتش‌نشانی تهران اقدام به شناسایی ساختمان‌های نا ایمن کرده و اخطارهای لازم را نیز به مالکان می‌دهد، اما متاسفانه ما شاهد آن هستیم که برخی از مردم توجه کافی و لازم را به موضوع ایمنی نداشته و گاهی شاهد وقوع حوادثی هستیم که درپی عدم رعایت ساده‌ترین نکات ایمنی رخ داده است، در حالی که به راحتی امکان جلوگیری از آن وجود داشت.
https://siasatrooz.ir/vdcg3u9qxak9xq4.rpra.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی