شنبه ۱۵ مهر ۱۴۰۲ - ۲۳:۵۵
کد مطلب : 127232
اعتراف مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به ناکامی طرح‌های ضد ایرانی

اعضای برجام برای حفظ تحریم‌های موشکی اجماع ندارند

اعضای برجام برای حفظ تحریم‌های موشکی اجماع ندارند
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد اعضای برجام درباره تصمیم تروئیکا برای حفظ تحریم‌های موشکی علیه ایران دیدگاه‌های متفاوتی دارند.
«جوزپ بورل» مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای بر تعهد بر انجام همه تلاش‌های ممکن برای ازسرگیری اجرای کامل برجام تاکید کرد.وی در بیانیه‌ای که روی وبسایت اتحادیه اروپا منتشر شده، اعلام کرد: ۱۴ سپتامبر (۲۳ شهریور) نامه‌ای از وزرای خارجه فرانسه، آلمان و بریتانیا دریافت کردم که در آن درباره موضوعی در ارتباط با اجرای تعهدات ایران ذیل برجام اطلاع داده شد. بورل افزود: وزرای خارجه اعلام کردند ایران از سال ۲۰۱۹ پایبند نبوده و نظرشان این بود که این (موضوع) از طریق سازوکار حل اختلافات برجام (DRM) حل نشده است. آن‌ها قصد خود را برای عدم برداشتن گام‌های مرتبط با برداشته شدن تحریم‌های بیشتر در ۱۸ اکتبر ۲۰۲۳ اعلام کردند.  مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در ادامه اعلام کرد: متعاقباً به عنوان هماهنگ‌کننده با همه مشارکت‌کنندگان در برجام درباره راه پیش‌رو رایزنی کردم. در پی این رایزنی‌ها، متوجه شدم تا امروز موضوع با توجه به دیدگاه‌های متفاوت بیان شده، حل نشده باقی مانده است. در عین حال، مشارکت‌کنندگان عزم خود را برای یافتن راه‌حل دیپلماتیک در چارچوب برجام تکرار کردند.بورل در پایان اعلام کرد: کاملاً متعهد به ادامه همه تلاش‌های ممکن برای ازسرگیری اجرای کامل برجام هستم، موضوعی که در رایزنی‌ها درباره آن گفت‌وگو شد.
بورل پیش‌تر هم درباره دریافت این نامه خبر داده و اعلام کرده بود سه کشور اروپایی گفته‌اند خواستار حفظ تحریم‌های موشکی علیه ایران بعد از اکتبر هستند.تحلیلگران پیش از این گفته‌اند این رفتار کشورهای اروپایی به معنای آن خواهد بود که این کشورها قصد فعال کردن سازوکار موسوم به «اسنپ‌بک» (بازگشت خودکار تحریم‌های سازمان ملل که به «مکانیسم ماشه» مشهور شده) را ندارند و تنها به دنبال حفظ تحریم‌های شخصی خود علیه برنامه موشکی ایران هستند.  با این حال، هر گونه اقدام از سوی کشورهای اروپایی در خصوص حفظ تحریم‌های موشکی (حتی بدون کلید زدن مکانیسم ماشه)  نقض قطعنامه ۲۲۳۱ تلقی خواهد بود و به معنای تداوم سیاست کشورهای غربی در حفظ فشار بر ایران از طریق برجام خواهد بود.فعالیت‌های موشکی ایران تا قبل از این هم تناقضی با مفاد قطعنامه ۲۲۳۱ نداشته‌ زیرا در این قطعنامه با ادبیاتی غیرالزام‌آور از ایران «خواسته شده» از کار بر روی موشک‌هایی که «برای داشتن قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای» طراحی شده‌اند، خودداری کند.جمهوری اسلامی ایران همواره تأکید کرده هیچ‌یک از موشک‌های این کشور برای داشتن قابلیت حمل کلاهک طراحی نشده و بنابراین فعالیت‌های موشکی این کشور ممنوعیتی از نظر قطعنامه ۲۲۳۱ ندارد. با این وجود، همین محدودیت‌های توصیه‌ای علیه برنامه موشکی ایران هم طبق مفاد قطعنامه بایستی از اکتبر ۲۰۲۳ به طور کامل لغو شود.
در این میان نشریه آمریکایی مدعدی شده نشانه‌های متعددی وجود دارد که آمریکا همچنان به احیای برجام علاقه‌مند است.نشنال اینترست در گزارشی نوشت: با بازگشت به نقش متعارف‌تر آمریکا در امور جهانی در دوران بایدن، امید‌های محتاطانه‌ای وجود داشت که آمریکا، قدرت‌های ۱+۵ و ایران ممکن است توافق را از سر بگیرند. چنین گمانه‌زنی‌هایی به صورت دوره‌ای ظاهر می‌شوند، از جمله موجی خوش‌بینانه در ژانویه ۲۰۲۲. اما این انتظارات زودهنگام بودند.با این وجود، برخی از تحلیلگران برجسته آمریکایی همچنان چشم‌انداز‌هایی را برای دستیابی به موفقیت دیپلماتیک مطرح می‌کنند، حتی اگر اوضاع همچنان پرتنش باشد. خوش‌بین‌ها اکنون از توافقنامه مبادله زندانیان میان واشنگتن و تهران در سپتامبر ۲۰۲۳ استناد می‌کنند. آن‌ها این توافق را به‌عنوان تحولی که ممکن است پیشرفت قابل‌توجهی در مذاکرات مربوط به توافق هسته‌ای را تسهیل کند.
پژوهشگر موسسه لیبرتارین در این گزارش نوشت که آمریکا باید کینه همیشگی و فزاینده علیه تهران را کنار بگذارد. از سرگیری برجام شروع خوبی خواهد بود، اما هم واشنگتن و هم تهران باید اقدام هایی را برای برقراری مجدد روابط عادی و همه جانبه دیپلماتیک و اقتصادی انجام دهند. این به معنای احیای روابط دیپلماتیک و انجام مذاکرات گسترده برای پایان دادن به رژیم تحریم هاست. رئیس جمهور آمریکا می تواند روابط دیپلماتیک رسمی را بدون اقدام کنگره احیا کرده و اختیارات محدود و یکجانبه ای برای لغو برخی از تحریم ها را دارد. اما لغو گسترده‌تر تحریم‌ ها نیازمند تایید کنگره است.او در ادامه ادعا کرد که در مقابل تهران نیز باید امتیازات بسیاری بدهد این اقدامات باید شامل عدم فروش پهپاد و موشک٬ فاصله گرفتن از طالبان و دیگر گروه هاست.
این پژوهشگر تایید کرد که نشانه‌های انعطاف‌پذیری از سوی واشنگتن ناچیز است. در واقع، برخی اقدامات اخیر آمریکا حاکی از انتقام جویی کامل است. واکنش دولت بایدن به توافقنامه صلح اخیر بین ایران و عربستان سعودی، که روابط دیپلماتیک دوجانبه را احیا کرد و راه را برای پذیرش مجدد سوریه در اتحادیه عرب هموار کرد، نمونه‌ای از این انتقام جویی است.به نوشته این رسانه، تا زمانی که سیاست آمریکا تغییر نکند، ممکن است روابط دو کشور در نهایت به یک عدم رابطه خطرناک ختم شود. تهران هنوز سلاح هسته ای نساخته و بازگشت به برجام احتمالاً این احتمال را برای چند سال از بین خواهد برد. با این حال، اگر واشنگتن سیاست خود را تغییر ندهد و روابط عادی با ایران را در همه جهات دنبال نکند، خطر وقوع سناریویی همانند کره شمالی افزایش خواهد یافت.
https://siasatrooz.ir/vdcexf8zwjh8wwi.b9bj.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی