چهارشنبه ۱۹ مهر ۱۴۰۲ - ۲۰:۰۵
کد مطلب : 127279

جشنواره فیلم کودک اصفهان، از حرارت برگزاری تا سرمای تولیدات

جشنواره فیلم کودک اصفهان، از حرارت برگزاری تا سرمای تولیدات
جشنواره فیلم کودک با شرایط قابل قبولی در حال برگزاری است، اما نکته مهم این است که حال سینمای کودک با یک جشنواره و چند فیلم بهبود پیدا نکرده و نیازمند سیاست‌گذاری‌های کلان است.
جشنواره فیلم کودک و نوجوان در حال تجربه سی‌وپنجمین دوره خود در شهر اصفهان است، جشنواره‌ای که بعد از ۲ سال تعطیلی برگزار شد تا سینمای کودک بیش از این مورد غفلت واقع نشود. این جشنواره بعد از برگزاری دوره ۳۴ در سال ۱۴۰۰ در سال بعد به دلیل نبود تعداد مناسب فیلم با موضوع کودک و نوجوان برگزار نشد تا حال و شرایط سینمای کودک را وخیم نشان دهد. دوره بعدی نیز به دلیل شرایط اجتماعی سال گذشته برگزار نشد تا این جشنواره‌ها که راهکاری برای تحول و پویایی فضای سینمای کودک است از شرایط ایده‌آل خود دور شود.
حالا پس از این دو سال و دوبار تعطیل شدن جشنواره کودک دوره سی‌وپنجم با حواشی ابتدایی از تغییر دبیر جشنواره گرفته تا تغییر برخی اعضا ستاد به سمت اجرایی شدن حرکت کرد. در ابتدای مسیر این تغییرات و البته وجود شایعه نبود بودجه مناسب برای برگزاری آن تصور برگزاری جشنواره‌ای ضعیف و یا حتی تاخیر در برگزاری آن را می‌داد، اما در نهایت جشنواره فیلم کودک در اصفهان شروع به کار کرد.

جشنواره‌ای برای کودک
شروع این جشنواره با تغییر مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی به‌عنوان برگزارکننده آن هم چند ماه قبل از برگزاری همراه بود، با این حال جشنواره با شور و حال خوبی مسیر خود را ادامه داد، حضور دانش‌آموزان به‌عنوان داور آثار حاضر در جشنواره خود اقدامی بود که شور و حال خوبی را به آن وارد کرد.
در این فضا کودکان فیلم می‌بینند، کودکان داوری می‌کنند و کودکان تنور جشنواره را داغ نگه می‌دارند، همه اینها باعث می‌شد تا در زمانی که در فضای سینماهای جشنواره حضور داشتم شاهد حضور مادرانی باشم که با دیدن شور و حال سالن‌ها علاقه به حضور فرزندشان در جشنواره بودند. همچنین حضور برخی هنرمندان میان مخاطبان کودک و نوجوان جشنواره به شور و حال آن اضافه می‌کرد.

سینمای کودک، جریانی که باید جدی گرفت
برای برگزاری هرچه بهتر جشنواره کودک و نوجوان و البته شرایط ایده‌آل آن توجه به چند نکته مهم و لازم توجه است؛ شرایط خود جشنواره و البته تولیداتی که در آن حضور دارد دو بالی است که می‌تواند سینمای کودک را به اوج برساند.
جشنواره که می‌آید و می‌رود، اما مهم تولیداتی است که در طول سال برای مخاطب کودک و نوجوان ساخته می‌شود؛ آثاری که بعضی اوقات بجای فیلمی با موضوع مناسب برای کودک با فیلمی با بازیگر کودک اشتباه گرفته می‌شود.
حتی در حال حاضر از آثاری که در این دوره شرکت کرده‌اند نیز برخی تنها بازیگر کودک دارند و اتفاقا برای مخاطب بزرگسال ساخته شده‌اند.
سینمای کودک باید فارغ از جشنواره‌اش جدی گرفته شود، بسیاری از نظریه پردازان سینما و هنر را عنصری مهم برای انتقال یک مفهوم به کودکان دانسته و تاثیر بالایی برای آن قائل هستند، همین اتفاق هم بر اهمیت سینمای کودک می‌افزاید.

کدام سینمای بین‌الملل؟
سینمای کودک در جهان شرایط خوبی دارد، کمپانی‌های بزرگ فیلم‌سازی مطابق با اعتقادات و مفاهیم مورد نظرشان دست به تولید آثاری مخصوص به نسل جدید می‌زنند، تولیداتی که برخی از  آنها را در ایران به‌عنوان تهاجم فرهنگی می‌شناسیم. اما جایگاه سینمای کودک با تفکر ایرانی ـ اسلامی کجای مراودات بین‌المللی سینمای ایران ایستاده است؟
در دنیای سینما تمامی تفکرات تلاش می‌کنند تا تفکرشان را با جشنواره‌هایشان تبلیغ کنند، این اتفاق آنقدر صریح و واضح است که شاید حتی افرادی با کمترین سطح آشنایی با سینما جهان نظراتی در رابطه با سیاسی‌کاری‌های آکادمی اسکار، جهت‌گیری‌های جشنواره کن و یا حتی ترویج ناهنجاری‌های جشنواره کارلووی‌واری داشته باشد، این استفاده تفکر غربی از تمامی امکانات رسانه‌ای در حوزه سینما است؛ حالا باید پرسید سینمای کودک ایران کجای تفکرات جهانی ایستاده و آیا می‌تواند مروج فرهنگ مطلوب ما باشد؟

جای کودکان غزه خالی
جشنواره کودک فضاسازی خوبی برای کودکان دارد، اتفاقا با استقبال خوبی هم مواجه شده تا مخاطب بالایی میان کودکان داشته باشد، تمام این موارد می‌تواند شرایط را برای همراهی کودکان و البته فرهنگ سازی برای آنها فراهم کند، شرایط بین‌المللی هم ما را با دو گروه از کودکان مظلوم جهان مواجه می‌سازد، کودکان فلسطینی و البته کودکان افغان که شرایط سختی را با جنگ و زلزله تجربه می‌کنند، جشنواره کودک می‌تواند محل مناسبی برای آموزش آزادگی و هم‌دردی با این گروه برای کودکان ایرانی باشد.
به یاد دارم سال‌هایی را که کودکان فلسطینی و یمنی به‌عنوان داور کودک جشنواره انتخاب شده بودند، اتفاقی که در این دوره هم می‌توانست تکرار شود.

کلام آخر
به گزارش فارس، دوره سی‌وپنجم جشنواره فیلم کودک و نوجوان شرایط بدی ندارد، استقبال از آن خوب بوده و با توجه به اتفاقات قبل از آن فضاسازی رسانه‌ای خوبی هم داشته، اما اصل کلام اینجاست؛ حال سینمای کودک با یک یا دو جشنواره خوب نمی‌شود.
تولیدات ضعیف با مخاطب شناسی غلط بلای جان این بخش از سینما است، دهه شصت و هفتاد دوره خوبی از سینمای کودک بود، حتی برخی از هنرمندانی که امروز در جشنواره حاضر شده‌اند اوج کارهایشان مربوط به همان روزها است، دوره‌ای که سینمای کودک در گیشه هم موفق بود.
حالا امروز با تولید انیمیشن‌ها و آثار مختلف برای این قشر از مخاطبین سینما تلاشی برای بهبود سینمای کودک به وجود آمده اما میزان تولیدات و فعالیت در آن فرسنگ‌ها با میزان اهمیت آن فاصله دارد.
https://siasatrooz.ir/vdcfeedy1w6d00a.igiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی