شنبه ۶ آبان ۱۴۰۲ - ۲۲:۱۷
کد مطلب : 127431

سینمایی‌ها رویِ صحنه نمایش

سینمایی‌ها رویِ صحنه نمایش
انتخابِ میان «تئاتر» و «سینما» همواره بحثی بوده که میان سینماگران و علاقمندان، باعث ایجاد چالش و همچنین معیاری برای انتخابِ آکتور توانا و ناتوان بوده است. از دیرباز عده‌ای اعتقاد دارند، بازیگری که ابتدا کارش را از صحنه‌های نمایش و اجرای زنده شروع کرده باشد، در سینما می‌تواند فرد موفق تری باشد. به نحوی اجرای نمایش زنده و تئاتر، پیش نیازی بوده برای ورود به سینما و اجرا مقابل دوربین که تا حدود زیادی این استدلال درست به نظر می رسد. با نگاهی به رزومه بازیگرهایی که امروز در سینما به ایفای نقش می‌پردازند و یا بررسی آثار بازیگرهایی که امروز دیگر در میانمان نیستند متوجه می‌شویم که حضور بر روی سن نمایش قبل از ورود به عرصه سینما، باعث شده که بازیگرانی پخته، کار بلد و با بازی‌هایی قابل قبول به سینما معرفی شوند.
استاد علی نصیریان، عزت الله انتظامی، خسرو شکیبایی و حتی بازیگرهای امروزی‌ر مانند امیر جعفری، پارسا‌پیروزفر، پرویز پرستویی، گلاب آدینه و... کار خود را با رفتن روی سنِ تئاتر آغاز و سپس مقابل دوربین سینما قرار گرفته‌اند.
چند سالی می‌شد که بازیگرهای مطرح و به اصطلاح سلبریتی، با صحنه نمایش غریبی می‌کردند و بیشتر درگیر پروژه‌های سینمایی بودند و ویروس کرونا و تعطیلی سالن‌های تئاتر هم مزید علت شده بود ولی چند صباحی است که دوباره سالن‌های تئاتر و تماشاخانه‌ها رونقی دوباره گرفته و صحنه نمایش، شاهد حضور نام‌هایی است که در چند سال اخیر آنها را صرفاً در قاب تلویزیون و سینما می‌دیدیم. به همین منظور نگاهی داریم به نمایش‌هایی که این روزها در شهر تهران و در سالن‌های مختلف با حضور بازیگران نام آشنا در حال نمایش است.
نمایش «پدر» به کارگردانی «آروند دشت آرای» که این روزها میهانِ سالن اصلی تئاتر شهر است شاهد حضور بازیگرانی نام آشناست که باعث شده بلیط‌های این رویداد به سختی قابل خرید باشد و تمامی سانس‌های این نمایش برای چند روز آینده به طور کامل توسط مخاطبان خریداری شده است.
رضا کیانیان، سعید چنگیزیان، سوگل و شیدا خلیق به همراه مارین ون هولک، بازیگران این اثر هستند.
در توضیحات این نمایش آمده است : «پدر» تجربه‌ای دردناک و بکری است از زوال عقل (آلزایمر)، که به وضعیت او و ارتباط با دخترش می‌پردازد. نمایش پدر از 17 ام مهرماه آغاز شده و تا 26 ام آبان ماه در سالن اصلی تئاتر شهر میزبان مخاطبان و علاقمندان خواهد بود.
نمایش «کلنل» که بریده‌ای از زندگی «محمد تقی خان پسیان»، اولین بنیان گذار سرود ملی ایران و نخستین خلبان ایرانی را روایت می‌کند این روزها در تالار وحدت روی صحنه است. این نمایش که با حضور «محمد معتمدی» در نقش عارف قزوینی، رنگ و بویی کنسرت مانند نیز به خود گرفته با استقبال خوبی از سوی علاقمندان روبرو شده است و با قیمتِ بلیطی تقریبا بالا توانسته برای هر سانس، تالار وحدت را به طور کامل لبریز از جمعیت کند.
نازنین بیاتی، کاظم سیاحی، سیامک صفری، رحیم نوروزی و محمد معتمدی از بازیگرهای نام آشنایی هستند که در این نمایش به ایفای نقش می پردازند. نمایش «کلنل» که به تازگی اجراهای خود را شروع کرده، هر روز و از ساعت 18 در تالار وحدت روی صحنه می‌رود.
«الناز شاکردوست» بازیگر توانایی که این سال‌های اخیر در سینما خوش درخشیده و نقش‌های ماندگاری را در کارنامه حرفه‌ای خود به ثبت رسانده است از سال 1396 و نمایش «گور به گور»، دیگر به روی صحنه نمایش، نقشی را ایفا نکرده است. «آواز عاشقانه دختر دیوانه»، به قلم «طلا معتضدی» و کارگردانی «آروند دشت آرای» که از فردا روی صحنه سالن اصلی تئاتر شهر می رود بعد از حدود 6 سال دوری، شاکردوست را به روی سنِ نمایش باز می‌گرداند.
الناز شاکردوست، «نوید پورفرج » و «خسرو پسیانی» بازیگران مطرح این نمایش هستند که قرار است تا 26 آبان به اجرا بپردازند.
پیش فروش این نمایش با استقبال خوبی مواجه شده و تقریبا همه 6 اجرا تا 12 آبان به فروش رفته است.
«تماشاخانه ملک» قرار است از دهم ماه جاری میزبانِ نمایش « شام خداحافظی» به کارگردانی «شیماه خاسب» باشد. نمایشی که چهره‌های نام آشنایی همچون «امیر غفارمنش» و «امیر کربلایی زاده» در آن به ایفای نقش می پردازند. این دو بازیگر که اکثر مخاطبان آنها را در قاب تلویزیون و در ژانر کُمدی به یاد می‌آورند قرار است تا سی ام آبان ماه روی صحنه بروند.
«سجاد افشاریان» نامی که برخی از تئاتری‌ها او را به عنوان پرفروش ترین بازیگرِ این عرصه می شناسند. افشاریان که از سال 1388 حضور پر رنگی در عرصه تئاتر داشته، سال 1400 با نمایش «بک تو بلک» یک تنه توانست رکوردهای فروش را جابجا کند و همه سأنس‌ها را بدون صندلی خالی به اجرا بپردازد. افشاریان امسال هم برای مدت و تعداد محدودی بک تو بلک را روی صحنه برد که اینبار هم توانست به نحو عجیبی مخاطبان را به سالن اصلی تئاتر شهر بکشاند.
این روزها سالن استاد سمندریان میزبان تئاتری با نام « تنهایی، و تن‌هایی و وطن‌هایی » به کارگردانی «کیومرث مرادی» است. این نمایش که افشاریان در آن به ایفای نقش می‌پردازد از 9 مهرماه آغاز شده و تا 12 آذر ماه ادامه دارد. نکته جالب اینجاست که این نمایش از روز ابتدایی تا به امروز همه سانس‌ها با ظرفیت کامل روی صحنه رفته است.
«بنگاه تئاترال» به قلم استاد «علی نصیریان» و کارگردانی «هادی مرزبان»، این روزها روی صحنه پردیس تئاتر شهرزاد خودنمایی می‌کند.  سرشناسانی همچون مجید مظفری، رسول نجفیان و داوود فتحعلی بیگی در این تئاتر به ایفای نقش می پردازند. مجید مظفری که از بازیگرهای سابقه‌دار سینما و تلویزیون است و کلی کارهای خاطره انگیز در کارنامه هنری خود دارد، علاوه بر قلم استاد نصیریان، یکی از دلایلی است که مخاطبان این نمایش را برای تماشا انتخاب می کنند. ظاهرا این نمایش یک اثر آیینی سنتی است که مخاطبان می‌توانند تا تاریخ 9 آبان برای تماشای آن بلیط تهیه و به پردیس تئاتر شهرزاد مراجعه کنند.
نمایش «کمدی گمنام» که در اقدامی خیرخواهانه بخشی از فروش این نمایش را به حمایت از هنرمندانِ بیمار تئاتری اختصاص داده است از ششم مهرماه در عمارت نوفل شاتو اجراهای خود را آغاز کرده است و تا 12 آبان ادامه پیدا می‌کند، شاهد حضور دو چهره نام آشنا است که باعث شده این اجرا جزو پرفروش‌های چند ماه اخیر باشد. فرزاد حسنی و حسین پورکریمی، چهره‌های سینما و تلویزیون که سابقه طولانی در اجرا دارند این روزها این نمایش را به کارگردانی «علی اصغری» روی صحنه برده‌اند.
در توضیحات این نمایش آمده است:« دو دوست قدیمی و هنرور سینما در سال‌های پس از انقلاب ۱۳۵۷ گمان می‌کنند که ممنوع‌الکار شده‌اند و بدین سبب دست به هر کاری می‌زنند.»
«محمد حاتمی» که از قدیمی‌های تئاتر ایران محسوب می‌شود و از سال 1357 با اجرای «موش و گربه» پا به عرصه اجرا گذاشته این روزها در سالن سایه مجموعه تئاتر شهر در حال اجرای نمایش « شبیه خون» به کارگردانی خودش است. حاتمی که پیش‌ از این با مجموعه دلنوازان و پخش آن از تلویزیون در میان مخاطبان سینما و تلویزیون بیش از پیش شناخته شد، توانسته با تجربه زیاد در عرصه تئاتر، همیشه مخاطبان را با خود همراه کند و اجراهای آن از جمله نمایش‌های پرمخاطب و پر فروش باشد. نمایش شبیه خون از 23 مهر شروع شد و پنجم آبان اجرای خود را به پایان رساند.
«امیرمهدی ژوله» که همگی او را با نام نویسنده می‌شناختند چند سالی است که با ورود به عرصه بازیگری در این زمینه برای خود اعتباری دست و پا کرده و حتی مخاطبان خاص خود را نیز دارد. «ژوله» که در شبکه نمایش خانگی با بازی در چند سریال و رئالیتی شو به چهره شناخته شده تری تبدیل شده قرار است از نهم آبان ماه بازی در تئاتر را نیز تجربه کند. ژوله با همراهی «الیکا عبدالرزاقی» و کارگردانی «سهند خیرآبادی» نمایشی را آماده اجرا کرده‌اند که از روز گذشته پیش فروش بلیط‌های آن آغاز شده است.
الیکا عبدالرزاقی که از قدیمی‌های تئاتر است، برای اولین بار با نمایش «دایره گچی قفقازی» ساخته حمید سمندریان روی صحنه رفت، باردیگر از نهم آبان ماه پا به روی صحنه نمایش خواهد گذاشت. «این دنیا یه کنسرت به من بدهکاره» تا 14 آذر روی صحنه خواهد بود و علاقمندان می توانند با تهیه بلیط از سایت‌های مرتبط برای دیدن این نمایش به چهارسو مجموعه تئاتر شهر مراجعه کنند. در توضیحات این نمایش آمده است : «مهران مردی میانسال است که تصمیم گرفته بحران‌های زندگی خود را با مخاطب در میان بگذارد.»
 
علی کلانتری
https://siasatrooz.ir/vdcfmedyyw6d0ja.igiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی