پنجشنبه ۱۱ آبان ۱۴۰۲ - ۰۱:۰۶
کد مطلب : 127481

ریشه مشکل بین پخش‌کنندگان و سینماداران چه بود؟

ریشه مشکل بین پخش‌کنندگان و سینماداران چه بود؟
سمفا سامانه‌ای است که از ابتدا برای حل مشکل تسهیم پول بلیت فروشی بین پخش کننده و سینمادار ایجاد شد اما اختلال در آن این روزها باعث ایجاد اختلاف مالی شده است.
سالیان پیش سینماداران،‌ دفاتر پخش و تهیه‌کنندگان آثار سینمایی برای تسهیم(سهم بندی) فروش مسیر دشواری را طی می‌کردند، از ارائه آمار هفتگی فروش توسط سینماها تا نظارت گردشی دفاتر پخش همه و همه باعث می‌شد تا روال رسیدن به سهم مشخص برای هر طرف طولانی و البته همراه با خطایی غیرقابل انکار باشد.
در نهایت فروردین سال ۱۳۹۹ اتحادیه پخش‌کنندگان با رئیس سازمان سینمایی جلسه‌ای گذاشتند و قرار شد سامانه جامعی برای فروش بلیت سینمای ایران راه‌اندازی شود تا همزمان با بازگشایی مجدد سالن‌ها، شروع به کار ‌کند. نام این سامانه سمفا بود و اولین امتیازی که به پخش‌کننده‌ها می‌داد، تقسیم خودکار پول بلیت بین سالن‌دار و پخش‌کننده در همان لحظه خرید اینترنتی بلیت‌ها محسوب می‌شد. پخش‌کنندگان از مدت‌ها پیش اعتراض می‌کردند که چرا سالن‌داران سهم آنها از فروش بلیت را دیر می‌پردازند و این سامانه، مساله را برایشان حل می‌کرد. پس از آن، مساله به چهارگانه شدن مراجع فروش اینترنتی بلیت در سینمای ایران برمی‌گشت.
سرتیپی، رئیس اتحادیه صنفی پخش‌کنندگان، در توضیح این مورد می‌گوید: «سمفا در‌ واقع یک ترمینال است که مدیریت آن در دست وزارت ارشاد قرار دارد و به‌جای یک شرکت، در‌حال حاضر ۴ شرکت در این سامانه برای فروش بلیت‌ها فعال می‌شوند. هر‌کدام از این ۴ شرکت می‌توانند به سینماداران وصل شوند و هرکدام که بتوانند خدمات بهتری را به سینماداران و صاحبان فیلم‌ها ارائه دهند، بهتر می‌توانند در این زمینه کار کنند.»

اختلال سمفا و دردسرهایش
حالا بعد از چند سال فعالیت این سامانه با اختلال مواجه شده و آمار آن در دسترس عموم نیست، البته سامانه سمفا در همان صفحه از دسترس خارج که در حال به روزرسانی است اعلام کرده که این آمار برای دفاتر پخش و سینما داران قابل مشاهده است.
البته بسیاری از تهیه ‌کنندگان نسبت به اختلال همین بخش از سمفا هم اعتراض کرده‌اند، برای مثال چندی پیش حامد جعفری تهیه‌کننده انیمیشن «بچه زرنگ» که اتفاقا فروش خوبی را هم در گیشه سینما تجربه می‌کند در مصاحبه با یکی از رسانه‌ها گفته بود: «گزارش‌های رسمی ما از مخاطبان و فروش فیلم‌ها بر اساس خود آمار سمفا است که در اختیار شرکت‌های پخش و تهیه‌کنندگان قرار دارد و متاسفانه به دلیل اختلالی که طی ۱۰ روز اخیر در این سامانه به وجود آمده است، فروش واقعی فیلم‌ها روی سایت برای عموم مخاطبان قابل مشاهده نبود.»
جعفری ادامه داد: «طبیعی است که این اختلال می‌تواند به حیثیت رسانه‌ای فیلم به‌عنوان ثمره زحمت صاحبان اثر و یک گروه چند نفره خدشه وارد کند. اگرچه آمار ما هم از طریق سمفا اعلام می‌شود اما متاسفانه در وضعیت فعلی خبرنگاران و مخاطبانی که به این سامانه مراجعه می‌کنند، شاهد اختلاف آمار هستند و طی ۲ روز گذشته سامانه از دسترس خارج شده است. البته متولیان سمفا خبر داده‌اند که هر چه زودتر آمار فروش و مخاطبان در بخش قابل مشاهده برای عموم هم اصلاح و به‌روزرسانی خواهد شد.»
نکته اصلی صحبت جعفری اهمیت تسریع و تصحیح در روند ارائه سامانه سمفا بود، وی در این باره توضیح داد: «اعلام شده که روند اعلام باتأخیر آمار در سامانه سمفا اصلاح می‌شود اما نیاز ما این است که اگر حتی یک ساعت زودتر هم امکان رفع این مشکل وجود دارد، این اختلال زودتر رفع شود تا همه به درستی از پروسه فروش فیلم مطلع شود.»
همچنین سعید خانی مدیر پخش «خانه فیلم» هم در بخشی از گفت‌وگو با فارس به این مشکل اشاره کرده و بیان کرد: «قرار بود سامانه سمفا سهم فروش بلیت را از مبداء مشخص کند که این اتفاق رخ نداد، حدود یک ماه هم هست که این سامانه با اختلال مواجه شده و گاهی برای فروش بلیت هم با خطا روبه‌رو است که این اتفاق باعث می‌شود سینماها برای فروش و ثبت بلیت به مشکل بخورند و امکان دارد برخی سینماها در اعلام آمار بعدی در سمفا دچار اشکال شوند.»
وی همچنین در ادامه بیان کرد: «برای مثال در اختلال سامانه سمفا باید گفت که آمار فروش فیلم سینمایی هتل در سامانه سمفا و عدد اعلامی توسط روابط عمومی سینماشهر حدود 10 میلیارد تومان تفاوت دارد.»

مدیران سمفا چه می‌گویند؟
با این وجود در تماس با کارشناسان فنی سمفا ضمن رد مشکل اساسی در گزارش‌گیری مالی سینماها عنوان شد: «اختلال ایجاد شده در سمفا به دلیل حجم زیاد مراجعه کننده است و این سامانه در بخش گزارش‌دهی عمومی به دلیل شلوغی سرور دچار مشکل شده اما در بخش گزارش‌گیری اختصاصی مربوط به سینمادار، پخش کننده و تهیه‌کننده مشکلی وجود ندارد.» همچنین مطابق با اعلام کارشناسان فنی سمفا مشکل فعلی این سایت نهایتا تا اوایل هفته آینده برطرف خواهد شد.

تفاوت روایت پخش‌کنندگان و سمفا
در حالی اختلافات میان پخش‌کنندگان و تهیه‌کنندگان با سینماداران در اعلام عدد واقعی فروش فیلم‌ها نمایان شده که جلسه روز گذشته روح الله سهرابی مدیرکل نظارت بر نمایش فیلم سازمان سینمایی با تعدادی از پخش کنندگان را در همین راستا می‌توان قلم‌داد کرد؛ مشکلی که به اعتقاد برخی کارشناسان برای برطرف شدن کامل به یک سال زمان برای بهبود کامل زیرساخت‌های سمفا نیاز است.
https://siasatrooz.ir/vdcaa0n6649nuy1.k5k4.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی