جمعه ۱۲ آبان ۱۴۰۲ - ۲۲:۲۴
کد مطلب : 127493
افتتاح نمایشگاه کاریکاتورهای امریکای لاتین در موزه هنرهای معاصر

ترکیدن یک بادکنک با قلب کودک چه می‌کند، یک بمب چطور؟!

ترکیدن یک بادکنک با قلب کودک چه می‌کند، یک بمب چطور؟!
نمایشگاه کارتون و کاریکاتور آمریکای لاتین عصر پنج‌شنبه ۱۱ آبان‌ماه در موزه هنرهای معاصر افتتاح شد.
به گزارش روابط عمومی موزه هنرهای معاصر تهران، نمایشگاه کارتون و کاریکاتور آمریکای لاتین با حضور محمود سالاری؛ معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمد خراسانی‌زاده؛ مدیرکل هنرهای تجسمی و سرپرست موزه هنرهای معاصر تهران، علی فروزانفر؛ مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان تهران و معاون هنری حوزه هنری، محمدحسین نیرومند؛ مشاور وزیر در امور هنری و سینمایی، سیدامیر ناصر جاوید؛ قائم مقام رییس حوزه هنری در امور بین الملل، سیدمسعود شجاعی طباطبایی؛ دبیر نمایشگاه کارتون و کاریکاتور آمریکای لاتین، محمد زرویی نصرآباد؛ سرپرست مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری، امیر عبدالحسینی؛ دبیر شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر آغاز شد.
در ابتدای این مراسم خراسانی‌زاده مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی و سرپرست موزه هنرهای معاصر تهران طی سخنانی گفت: در روزهایی که ملت غیور فلسطین در مقابل ظلم‌ و ستم جانانه ایستاده‌اند، در روزهایی که جنایات و نسل‌کشی رژیم غاصب، جعلی و ‌کودک‌کش رژیم ‌صهیونستی برای همه عالم مسجل شده و ‌به واسطه بیداری انسانی که در سراسر دنیا رقم خورده، اعتراضات گسترده‌ای را به این اتفاق وخیم و فجیع ‌شاهدیم و می بینیم که بیان هنر پیش‌تر و بیشتر از سایر پدیده‌ها موثر واقع می‌شود.
خراسانی‌زاده افزود: عرصه هنری کارتون و کاریکاتور به عنوان یک‌ پدیده زنده، پویا و متحرک، فعال و ‌کنشگر همواره یکی از هنرهای مبتنی بر رسانه است که در لحظه کنش و واکنش خودش را ارائه می‌دهد و امروز افتخار دارم در آستانه سیزدهم آبان ماه و هفته استکبارستیزی و زمانی که مردم ایران بیرون راندن جاسوسان از کشورشان و از لانه جاسوسی یعنی سفارت سابق رژیم آمریکا را جشن می گیرند و ایستادگی تاریخی خودشان را دربرابر این ابرقدرت به رخ جهانیان می‌کشند، نمایشگاه کارتون و کاریکاتور آمریکای لاتین در موزه هنرهای معاصر تهران با آثاری از ۱۵ کشور آمریکای جنوبی افتتاح می‌شود.  
در ادامه این برنامه ویدئوکلیپی درباره هنرمندانی که در این نمایشگاه حضور دارند، پخش شد. ایوان ارنستو لیرا گومز از کشور ونزوئلا، خوزه ارتورو کمچز از کشور مکزیک، اریستیدس گررو، رامیرو زادویا سانچز و آدن ایگلسیاز تولدو از کوبا، رائول فرناندو زولتا از کلمبیا، کینه و لویس کارلوس فرناندز از برزیل و بردی رودیگرز از کوبا حاضران در مراسم افتتاحیه بودند.
در ادامه امیرناصر جاوید، قائم‌مقام رییس حوزه هنری در امور بین الملل خطاب به حاضران گفت: مخاطبان و ‌دوستداران هنر، دیپلمات‌ها و مدیران عزیز و همه افراد حاضر، همه ما تجربه کردیم که در کودکی با کمک پدر و ‌مادر یک دانه‌ای را پرورش دادیم و مراقبت کردیم تا جوانه بزند و تبدیل به گیاهی شود. می‌گویند قلب هر آدمی اندازه مشتش است. پدران و مادران ما این حس را تجربه کردند و شما هم قلب را مثل دانه بپندارید. قلب یک جنین چقدر است؟ قلب بچه یک ساله چقدر است؟ همه ما تجربه کردیم وقتی کنار کودکی بادکنکی می‌ترکد چگونه وحشت می‌کند و می‌ترسد. ترکیدن یک بادکنک با قلب یک‌ کودک چه می‌کند؟ ۳ هزار کودک! این فقط یک عدد نیست و تصور کنید با صدای بمب، انفجار و صدای موشک ‌چه بر سر قلب این کودکان می‌آید. آیا تصوری از این اتفاق داریم؟
وی تاکید کرد: یکی از مهمترین راه‌هایی که باعث شده این صدا در عالم فراگیر شود حضور هنرمندان والامقام و ‌سپیدقلبی است که با هنر و تفکر خودشان از همه مرزهای تکنولوژیک عبور می‌کنند و آن چیزی را که حقیقت ماجراست، به مردم نشان می‌دهند. مانند پوستر همین نمایشگاه که باید پرده‌ها را کنار زد و به حقایق پشت عالم رجوع کرد و با آن مواجهه پیدا کرد.
جاوید تاکید کرد: هنرمندان امریکای لاتین و ۹ عزیز هنرمندی که ما در این ایام میزبانشان هستیم از بهترین‌های کاریکاتور جهان هستند که با قلب خودشان و نگاه پرظرافتشان توانستند تلخ‌ترین‌ها را به شیرینی به ما عرضه کنند تا با وجود مواجهه با تلخی و فهم آن تلخی‌ها مبادا کام من و شما تلخ شود.
در ادامه سیدمسعود شجاعی طباطبایی؛ دبیر این نمایشگاه طی سخنانی کوتاه درباره روند برپایی  نمایشگاه گفت: پس از برپایی اولین دوسالانه کاریکاتور تهران در سال ۱۳۷۱، زمینه تعامل گسترده و مستمر با هنرمندان جهان از جمله آمریکای لاتین فراهم شد و طی سه دهه فعالیت و همکاری ارتباط فرهنگی و هنری عمیقی با کاریکاتوریست های خلاق برقرار شد.
محمود سالاری؛ معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز گفت: در آستانه روزی هستیم که فریاد یک ملت بر سر استکبار جهانی با تسخیر لانه جاسوسی بلند شد و ‌امیدوارم ‌این استکبارسیزی و روحیه ضدامپریالیستی روز به روز در بین ملت‌های دنیا پرحرارت‌تر باشد و روزی را ببینیم که تعداد پرچم‌هایی که روی این صحنه قرار می‌گیرند بیش از این تعدادی که امروز می‌بینیم، باشد.
در بخش دیگری از این مراسم سفیر کوبا طی سخنانی گفت: با اینکه مسلمان نیستم اما می‌گویم بسم الله الرحمن الرحیم، چون معتقدم خدا با این جمله به ما کمک می‌کند.
وی افزود: وقایعی که در فلسطین اتفاق می‌افتد یک جنایت است. در همین ساعاتی که ما اینجا هستیم مردم در فلسطین کشته می‌شوند و از کمترین امکانات هم برخودار نیستند. اسراییل حماس را سازمان تروریستی خطاب می‌کند و غرب با ریاست آمریکا، حماس را یک سازمان تروریستی به حساب می‌آورد، اما آنها خودشان تروریست واقعی هستند و در حقیقت یک تروریسم دولتی دارند.
وی با بیان این که «ارس» تقریباً یک ایرانی است، گفت: وقتی این هنرمندان هستند من دیگر سفیر کوبا نیستم، حتی سفرای دیگر هم همینطور. ‌در این لحظه سفرای اصلی امریکای لاتین در ایران همین دوستان ما هستند که با هنر ‌خود باعث شدند حقایقی را که در قلم ‌نمی‌گنجد با تصویر بیان کنند.  سفیر کوبا با بیان جمله‌ای خطاب به برادران ایرانی گفت: کوبا با شماست و در این جنگ علیه بی‌عدالتی کنار هم هستیم و تا زمانی که متحدیم پیروز خواهیم شد.
ارس نیز به عنوان سخنران پایانی این مراسم گفت: ما کاریکاتوریست‌ها معمولاً در مورد کارهایمان صحبت می‌کنیم و من هم می‌خواهم از این فرصت استفاده کنم. باعث افتخارم ‌است که توانستم در این همایش شرکت کنم. دوستی من با ایرانیان قدمت زیادی دارد و این سفر امتداد همکاری‌های درازمدت من با همکاران ایرانی‌ام است و از این که اینجا کنار شما هستم بسیار خوشحالم.
https://siasatrooz.ir/vdcdn50fsyt0xo6.2a2y.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی