دوشنبه ۶ آذر ۱۴۰۲ - ۲۰:۰۰
کد مطلب : 127782
سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سیاست روز:

روابط با جمهوری آذربایجان در مسیر خوبی است

روابط با جمهوری آذربایجان در مسیر خوبی است
ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص روابط ایران با جمهوری آذربایجان به سیاست روز گفت: روابط ما در مسیر خوبی قرار دارد. همکاری ها رو به جلو و مورد رضایت است. این اراده وجود دارد که همکاری ها ادامه پیدا کند.
کنعانی در خصوص آینده غزه و دخالت های آمریکا گفت: در ارتباط با مسئله فلسطین متاسفانه آمریکا در چند دهه گذشته بخشی از مشکل بوده است. در جنگ اخیر غزه و تجاوز رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه متاسفانه آمریکا عملاً بخشی از این جنگ بوده است. سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: اگر نبود دولت آمریکا این جنگ اتفاق نمی افتاد. آمریکا به طور تمام عیار در همه حوزه‌ها از رژیم صهیونیستی حمایت کرده و مانع پایان دادن به جنگ شد. از آمریکا انتظار نمی رود بخشی از راه حل باشد. کمک آمریکا می تواند این باشد که حمایت خود را از رژیم بردارد.
کنعانی با بیان اینکه طرح های آمریکا هیچ کدام حلال مشکلات فلسطین نبوده است، گفت: به دلیل نادیده گرفتن واقعیات فلسطین، طرح های آمریکا نتوانست به پایان مشکلات کمک کند. آمریکا و رژیم صهیونیستی در طول جنگ اخیر و تجاوز ناجوانمردانه نتوانستند آنچه را طراحی کرده بودند محقق کنند.
وی با اشاره به اینکه همه شواهد نشان می دهد که رژیم صهیونیستی به دنبال ماجرایی جویی است، اظهار داشت: بر اساس رصدهای ما با طرف های مختلف، آمریکا مایل است آنچه را که محقق نکرده از طرق سیاسی محقق کند. به عبارتی اهداف محقق نشده در جنگ ظالمانه را در رویکرد سیاسی محقق کنند.
سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: ملت فلسطین اجازه تحقق منافع نامشروع را به هیچ طرفی نخواهد داد. سرنوشت فلسطین به دست ملتش رقم خواهد خورد. این ملت فلسطین است که حق دارد سرنوشت خود را تعیین کند. اقدامات غیرعادلانه آمریکا، بدون در نظر گرفتن واقعیت به حل بحران کمک نخواهد کرد. رخدادی که شاهد بودیم نتیجه همین عدم درک واقعیت بود.
سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه ایران به همه تعهدات عمل کرده، اما برخی طرف ها به گونه ای ادعا می‌کنند که گویی ایران است که با نقض قطعنامه از برجام خارج شده، اظهار داشت: این با انگیزه سیاسی مطرح می شود. تاکید می کنیم که این کشورها تعهدات داوطلبانه را با تعهدات قانونی مخلوط می کنند و تلاش می کنند با پنهان کردن واقعیات، اتهاماتی را به ایران مطرح کنند.
کنعانی در خصوص وضعیت آتش بس در غزه و امکان تمدید آن گفت: امروز چهارمین روز آتش بس موقت و پایانی است. انتظار ما این است که اساساً جنایت های رژیم به طور کامل متوقف شود و آتش بس وارد یک روند پایدار شود. این خواست جامعه جهانی است. ملت های دنیا هم خواسته مشابه و دقیقی دارند. آنان با حضور در خیابان ها خواستار پایان بخشیدن به جنگ تجاوزکارانه هستند. خواسته ها کاملاً روشن است.
سخنگو با اشاره به گفتگوهایی که با طرفهای منطقه ای انجام شده و در حال انجام است که هدف آن تداوم ‌آتش بس است، گفت: در سفر وزیر خارجه کشورمان به قطر هم این موضوع مورد رایزنی قرار گرفت. مذاکراتی که در حال انجام است به دنبال این است که آتش بس موقت شکل پایدار به خود بگیرد. وی در خصوص ادعاهای مقامات آمریکایی علیه ایران نیز گفت: اینها فرافکنانه است. افکار عمومی دنیا فریب جریان سازی رسانه ای آمریکا را نخواهد خورد. در ارتباط با آنچه توسط گروه های مقاومت در منطقه رخ می دهد، ما نقشی در این اقدامات نداریم و واکنش طبیعی گروه های مقاومت در منطقه به نقش غیرسازنده آمریکا در حمایت از جنایات رژیم صهیونیستی و حضور غیرقانونی آمریکا در منطقه است.
سخنگو در خصوص اقدامات یمن گفت: انصارالله اعلام کرده که در حمایت از ملت فلسطین علیه اهداف مرتبط با رژیم اقدام خواهد کرد. حمایت از فلسطین مرتبط به یمن نیست و دیگر ملت های منطقه و دنیا هم اقدام کردند. حضور میلیون ها نفر از کشورهای دنیا در خیابان ها نشان دهنده این است که حمایت از فلسطین اکنون گستره جهانی به خود گرفته و اقدامات جنایت کارانه رژیم علیه ملت مظلوم فلسطین برای ملت های دنیا قابل تحمل نیست. آنچه که یمن انجام داد همان چیزی است که ملت های دیگر در حمایت از فلسطین انجام دادند.
سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص ارسال کمک های انساندوستانه گفت: این موضوع از ابتدا مورد توجه و پیگیری ایران بوده است. در چارچوب تحولات اخیر مبتنی بر توافق موقت آتش بس انساندوستانه توافق شده که چه میزان کمک و کامیون به غزه منتقل شود و این میزان نیاز غزه را مرتفع نمی کند. میزانی که منتقل می شود بر مبنای اعلام مقامات ذیربط بین المللی در مقایسه با نیاز موجود مقیاس قطره ای در مقابل دریا است و نمی تواند پاسخگوی مردمی باشد که بیش از 16 سال تحت محاصره ظالمانه رژیم اشغالگر بودند.
سخنگوی وزارت امور خارجه درباره هشدارهای رژیم صهیونیستی برای عدم ورود مردم غزه به شمال غزه گفت: رژیم صهیونیستی اهدافی را از جمله نابودی حماس مطرح کرده است. این رژیم نتوانست نتیجه حداقلی را کسب کند و مجبور شد با طرفی تفاهم کند که بر نابودی آن شعار می داد که این موضوع نشان داد، رژیم صهیونیستی به هیچ وجه توفیق نداشت. جز اینکه بیش از 20 هزار نفر از ساکنان در غزه را به شهادت رساند و مرتکب نسل کشی شد. کنعانی ادامه داد: بعد از توافق آتش بس شاهد بودیم که سیل ملت مردم غزه به سمت شمال گسیل شدند و به هشدارها توجه نکردند و نشان داد که رژیم صهیونیستی با ملت غزه رو به رو است و این مردم فلسطین هستند که برای احقاق حقوق خود ایستاده اند.
کنعانی با بیان اینکه "ما از ابتدا و از زمان آغاز جنگ در اوکراین اعلام کردیم که مخالف جنگ و آوارگی انسان‌ها هستیم و خواستار توقف جنگ شدیم"، یادآور شد: اینها مواضع اصولی ماست. ما علاقه‌مندیم روابط دوستانه ما با هر دو کشور روسیه و اوکراین حفظ شود. همکاری ایران و روسیه به‌معنی تقابل با اوکراین نیست و همکاری‌ها به تاریخ قبل از جنگ روسیه و اوکراین بازمی‌گردد. ما هیچ پهپادی را برای استفاده در جنگ به روسیه نفرستادیم و این ادعاها را بارها رد کردیم.
 
هدی بذرافشان
https://siasatrooz.ir/vdcevf8zwjh8wfi.b9bj.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی