دوشنبه ۱۸ دی ۱۴۰۲ - ۱۹:۱۱
کد مطلب : 128288
سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سیاست روز:

همکاری ترانزیتی نمی‌تواند بهانه‌ای برای تغییرات ژئوپلتیکی باشد

همکاری ترانزیتی نمی‌تواند بهانه‌ای برای تغییرات ژئوپلتیکی باشد
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی پیرامون مواضع ترکیه مبنی بر اجرای طرح ترانزیت از ارمنستان گفت، توسعه همکاری‌های تجاری و ترانزیتی نمی تواند بهانه ای برای تغییرات ژئوپولیتیکی در منطقه و نقض حاکمیت ملی و تمامیت ارضی کشورهای مختلف باشد و این مبادی اصولی را نقض کند.
ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان دیروز در نشست خبری هفتگی خود پاسخگوی سؤالات خبرنگاران شد. کنعانی در پاسخ به سیاست روز درباره گفته های وزیر راه ترکیه درباره کریدور زنگزور گفت: من از دقت اظهارات اطلاع دقیقی ندارم، اما ما مواضع روشن و دقیقی در خصوص وضعیت منطقه به ویژه قفقاز و صلح و ثبات در منطقه و موضوع کریدورها و راهگذرهای ترانزیتی داریم و بیان کردیم. ما بر گسترش همکاری های منطقه ای برای ایجاد صلح و ثبات و همکاری های اقتصادی و تجاری و حمل و نقل و ترانزیت تاکید داریم. همواره تاکید کردیم توسعه همکاری های تجاری و ترانزیتی نمی تواند بهانه ای برای تغییرات ژئوپولیتیکی در منطقه و نقض حاکمیت ملی و تمامیت ارضی کشورهای مختلف باشد و این مبادی اصولی را نقض کند.کنعانی درباره حادثه تروریستی کرمان گفت: متأسفانه شاهد اقدام تروریستی در گلزار شهدای شهر کرمان زادگاه سردار شهید حاج قاسم سلیمانی بودیم که متأسفانه در این اقدام شوم تروریستی ده‌ها تن از شهروندان عزیز ما و شهروندان افغانستان که در چهارمین سالگرد شهادت سردار شهید برای گرامی‌داشت این شهید در اجتماع مردمی در گلزار شهدا حضور پیدا کرده بودند به شهادت رسیدند.
وی افزود: ما این اقدام تروریستی را با قوی ترین عبارات محکوم می کنیم و به روح شهدای این حادثه درود می فرستیم و برای مجروحان شفای عاجل از محضر خداوند مسئلت می‌کنیم.کنعانی افزود: این حادثه نشان داد که تروریسم خطر فراگیر برای همه دولت ها و ملت هاست و آنهایی که تروریسم را ابزاری برای اهداف خود قرار دادند، مسئولیت ناشی از حمایت های جریان های تروریستی متوجه آنان است و باید پاسخگو باشند.
کنعانی با بیان این که در این گفتگو درباره مسائل مورد اهتمام مشترک منطقه ای از جمله فلسطین رایزنی شد، گفت: دیدگاه طرف فرانسوی شنیده شد و مواضع ایران در ارتباط با مسئله فلسطین و ضرورت پایان بخشیدن به جنایات ظالمانه مورد تاکید ایران قرار گرفت. در ارتباط با فلسطین موضع روشنی داریم. در ورای موضع گیری های انجام شده، معتقدیم که در حوزه عمل متناسب با آنچه گفته می شود، اقدام وجود ندارد.سخنگو ادامه داد: اول غربی ها باید از حمایت سیاسی و امنیتی رژیم دست بردارند.  همچنین از ظرفیت های سازوکارهای بین المللی و شورای امنیت استفاده شود.کنعانی درباره شکایت آفریقای جنوبی به دیوان بین المللی دادگستری علیه رژیم صهیونیستی گفت: ما حامی استفاده از سازوکارهای بین المللی برای پیگرد قانونی مقامات رژیم و اعمال نورم های شناخته شده علیه رژیم غاصب هستیم. حتماً برای استفاده از ظرفیت موجود برای پیگرد قانونی مقامات جنایتکار این رژیم حمایت می کنیم. روش ما مبتنی بر اصول و رویکرد های ایران و نوع نگرش ما نسبت به رژیم صهیونیستی است.وی در خصوص سند همکاری های جامع ایران و روسیه گفت: این سند مدتهاست که در خصوص نص آن و مفاد آن گفتگو و تبادل نظر کارشناسی میان هیئت های دو کشور انجام شده و تدوین سند مراحل نهایی خودش را طی می کند و هر زمان به سرانجام برسد اطلاع رسانی خواهد شد.وی در خصوص روند پیگیری حادثه هواپیمای اوکراینی گفت: ما به عنوان ایران ضمن اینکه نسبت به این حادثه دلخراش، همچنان بار دیگر با خانواده های قربانیان ابراز همدردی می کنیم، در چارچوب مقصرات ملی و قانونی حداکثر تلاش را انجام دادیم که بتوانیم بخشی از آلام خانواده های قربانیان را جبران کنیم. ایران از ابتدا مسئولانه عمل کرد و به تلاش های خود ادامه می دهد، اما در عین حال استفاده ابزاری را نمی پذیریم و سیاسی کردن این موضوع را رد می کنیم.سخنگوی وزارت خارجه درباره نقش داعش در اقدام تروریستی کرمان گفت: متاسفانه برخی طرف ها نشان دادند که در استفاده از تشکل های شوم تروریستی هیچ محدودیتی قائل نیستند. پدیده داعش هم متاسفانه نوع عملکرد آن در خدمت اهداف رژیم صهیونیستی بوده، مضافاً اینکه اعتراف هایی در آمریکا وجود داشته که این پدیده شوم را ساخته آمریکا اعلام کردند.
 
مهدی یوسفی
https://siasatrooz.ir/vdcg779q7ak9xx4.rpra.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی