شنبه ۲۳ دی ۱۴۰۲ - ۲۰:۰۸
کد مطلب : 128346

خودکشی در کوهستان!

خودکشی در کوهستان!
کوهنوردی و کوهپیمایی یک ورزش سنگین و ویژه است و نباید هر فردی تصور کند که می‌تواند به کوهنوردی بپردازد.
ایران مناطق کوهستانی زیادی دارد که کوهنوردان را به سوی خود می‌کشد، اما در میان آنهایی که به کوه می‌روند هستند افراد کم تجربه که موجب اتفاقاتی برای خود و دیگران می‌شوند. البته در میان کوهنوردان حرفه‌ای هم آدم‌هایی دیده می‌شود که بی‌توجه به شرایط و هشدارهایی که داده شده باز هم راهی کوه می‌شوند.
اخبار بسیاری از حادثه و اتفاق برای کوهنوردان در رسانه‌ها منتشر می‌شود که این اخبار در فصل زمستان و بارش برف بیشتر هم می‌شود. پنجشنبه و جمعه گذشته چند اتفاق ناگوار افتاد که باعث مرگ چند تن از کوهنوردان در نقاط گوناگون کشور شد. در تهران و در منطقه ارتفاعات توچال مردی بر اثر سرما فوت کرد. پیرو اعلام حادثه مرکز کنترل و هماهنگی عملیات جمعیت هلال احمر شمیرانات، مبنی بر یک مورد کاهش سطح هوشیاری، در منطقه دارآباد، ۲ تیم از پایگاه دربند به محل اعزام شد. پس از رسیدن به منطقه،جستجو صورت پذیرفت.
در نهایت بعد از دسترسی به فرد در یال درازلش و انجام اقدامات پزشکی توسط تیم و پزشک پایگاه، به مرکز درمانی تحویل شد. فیلم‌های امداد و نجات کوهنوردان در رسانه‌ها و فضای مجازی منتشر شده و نشان می‌دهد که در شرایط بسیار دشوار، ‌امداگران و کوهنوردان حرفه‌ای در پی یافتن مفقودان و کوهنورداین هستند که زیر بهمن مانده‌اند. نکته در اینجاست که پیش از آغاز بارش‌ها هشدارهای لازم به کوهنوردان داده شده بود. یزدی مهر، مدیرکل مدیریت بحران تهران هفته گذشته هشدار داده بود؛ با احتمال خطر ریزش بهمن در ارتفاعات، شهروندان از تردد در مسیرها و گردنه‌های برف‌گیر بپرهیزند.
چند کوهنورد نیز در ارتفاعات اشنویه در آذربایجان غربی دچار بهم شدند و تاکنون سه تن از آنها پیدا نشده و یک تن نجات یافته است. چنین اتفاقاتی نشان می‌دهد که کوهنوردان نسبت به هشدارها بی‌توجه‌اند و با وجود آن به کوهستان می‌روند و خود را در معرض خطر قرار می‌دهند.
این بی‌توجهی‌ها علاوه بر آن که جان فرد را به خطر می‌اندازد، خانواده‌ای را داغدار می‌کند و نیروهای امداد و نجات را نیز به دردسر می‌اندازد، ‌هرچند شغل گروه‌های امداد و نجات همین است که هنگام وقوع حادثه برای کوهنوردان به کمک آنها بروند، اما جان آنها هم هنگام امداد به خطر می‌افتد.
هفته گذشته نیز 3 تن از کوهنوردان در قله سبلان گرفتار بوران برف و سرمای شدید شدند که دو تن از آنها که خانم بودند بر اثر سرما جان باختند و یک کوهنورد مرد نجات یافت. فرد نجات یافته مقصر را گروه امداد و نجات می‌دانست، اما خود و دیگر همنوردان خود را مقصر نمی‌دانست در حالی که هشدارهای جدی از سوی مدیریت بحران و سازمان هواشناسی به کوهنوردان داده شده بود.
آمار کشته‌های کوهنوردی در ایران رو به افزایش است،‌ برای کاهش تلفات حوادث کوهنوردی فدراسیون کوهنوردی و سازمان‌های امدادی باید قوانینی وضع کنند و به همه کوهنوردان ابلاغ کنند و حتی از صعود‌های زمستانی که با هشدار جدی همراه است جلوگیری کنند تا کمتر شاهد اتفاقات ناگوار برای کوهنوردان باشیم.
 
گروه اجتماعی
https://siasatrooz.ir/vdcbawb80rhb5fp.uiur.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی