جمعه ۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۹:۳۲
کد مطلب : 128494
آتش سوزی یک بیمارستان در تهران

«گاندی» زنگ خطر را زد!

«گاندی» زنگ خطر را زد!
بار دیگر تهران شاهد وقوع حریق آنهم در یک مکان عمومی بود، هنوز چند روزی از سالگرد حادثه پلاسکو نگذشته است که حریق بیمارستان گاندی چند ساعت دلهره آور را برای تهران و تهرانی‌ها را به دنبال داشت و یاد حادثه تلخ پلاسکو را زنده کرد.
به گزارش ایسنا، هنوز دقایقی از ساعت ۱۸ در اولین پنجشنبه بهمن ماه نگذشته بود که وقوع حریقی در بیمارستان گاندی به مرکز فوریت های آتش نشانی اطلاع داده شد؛ با توجه به محل وقوع حریق بلافاصله تیم های مختلف آتش نشانی به محل وقوع حادثه منتقل شدند و از آن به بعد ساعت‌های دلهره آوری پیش روی تهرانی‌ها بود، چرا که بیمارستان‌ها مملو از بیمار است و لحظات طولانی در انتظار انتشار خبری از حال بیماران و کادر درمان بیمارستان بودیم تا اینکه خبر آمد که خوشبختانه همه بیماران بیمارستان تخلیه و این حادثه تلفات جانی و مصدوم نداشته است.
با تلاش آتش نشانان خطر از بیخ گوش تهران عبور کرد؛ این در حالیست که سازمان آتش نشانی ۵ مرتبه اخطار به این بیمارستان داده بود و با اینکه مدیران قول رفع خطرات را داده بودند؛ اما اقدام موثری در راستای رفع خطر صورت نگرفته بود و نهایتا حریق روز گذشته در بیمارستان گاندی مهر تأییدی بر بی اثر بودن اخطارهای آتش نشانی و عدم اهتمام و عزم صاحبان ساختمان‌های ناایمن بود.
با اینکه ساختمان بیمارستان گاندی جزو ساختمان‌های ناایمن تهران نبود؛ اما یادمان بماند که ۵ اخطاریه آتش نشانی داشته است، البته بنابر اعلام مسئولان شهری، تهران ۱۲۹ ساختمان ناایمن با درجه بحرانی دارد که با پیگیری‌های انجام شده تعداد این ساختمان‌ها به ۷۵ مورد کاهش یافته است؛ اما مهدی بابایی رئیس کمیته ایمنی شورای اسلامی شهر تهران در این خصوص می‌گوید: بر اساس آخرین تصمیمات، مقرر شد کمیته‌های ایمنی در نواحی برگزار شود و با توجه به اینکه پیگیری وضعیت ساختمان‌های ناایمن از لحاظ حریق بر اساس لایحه بهبود و توسعه خدمات آتش‌نشانی به تازگی در دستور کار قرار گرفته، نواحی عملکرد مطلوبی داشته‌اند.
رئیس کمیته ایمنی شورای اسلامی شهر تهران همچنین تصریح می‌کند: در طول مدت اخیر بر اساس پیگیری‌های صورت گرفته و گزارشات اعلام شده، تعداد ۱۲۹ ساختمان ناایمن پایتخت به ۷۵ مورد کاهش یافته است.
وی ضمن ابراز امیدواری از اینکه فرایند تعیین تکلیف ساختمان‌های ناایمن با سرعت ادامه پیدا کند، یادآور می‌شود: تلاش ما بر این است که تا پایان امسال، حداقل ساختمان‌های بحرانی پایتخت تعیین تکلیف شود و امید می‌رود تعداد ساختمان‌های ناایمن تک رقمی شود.
بابایی تأکید می‌کند: مقرر شد نواحی ارزیابی ایمنی ساختاری ساختمان‌ها را نیز بر اساس آنچه پیش از این سازمان پیشگیری و مدیریت بحران آغاز کرده بود، انجام دهند و این بررسی ساختاری به صورت ویژه در دستور کار نواحی قرار گرفت.
رئیس کمیته ایمنی شورای شهر تهران با بیان اینکه ساختمان‌ها از لحاظ ایمنی در چهار دسته کم خطر، میان خطر، پرخطر و بحرانی قرار دارند، ادامه می‌دهد: ۷۵ ساختمان ناایمن وضعیت بحرانی دارند و باید به عنوان اولویت به ایمن‌سازی آنها پرداخت و نمی‌توان گفت وضعیت کدامیک خطرناک‌تر از دیگری‌ است و باید ایمن‌سازی هر یک از این ساختمان‌ها به صورت ویژه دنبال شود.
با اینکه ساختمان بیمارستان گاندی در لیست ساختمانهای ناایمن نبود؛ اما اخطارهای متعددی از سازمان آتش نشانی داشته و سوده نجفی  رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران که در صحنه حادثه حضور داشت در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به حضورش در محل آتش سوزی بیمارستان گاندی اظهار می‌کند: عوامل آتش نشانی حضور به موقعی در محل حادثه داشتند که ۱۰ ایستگاه آتش نشانی به محل اعزام شدند و خوشبختانه با تلاش های صورت گرفته آتش سوزی مهار شد و لکه گیری در حال انجام است و بر اساس برآورد صورت گرفته تلفات جانی نداشت.
وی ادامه می دهد: هنوز علت اصلی حادثه بررسی و مشخص نشده، اما بر اساس برخی اظهارات، متأسفانه نمای اشتعال زای کامپوزیت یکی از دلایل حادثه بوده است. طبقات بالایی قسمت مهمانپذیر بیمارستان دچار آتش سوزی شده و آتش از نما به پایین ریخته و باعث گسترش آتش سوزی به طبقات پایین شده بود.
ریس کمیته سلامت شورای اسلامی شهر تهران می گوید: سازمان آتش نشانی در ۵ مرحله نسبت به ایمنی این بیمارستان اخطارهای لازم را داده بود؛ اما اقدامی در خصوص رفع آن صورت نگرفت. حادثه صورت گرفته زنگ خطری بود در خصوص ساختمان‌های ناایمن شهر که متأسفانه توجهی به آن نشده است.
نجفی ادامه می دهد: بیمارستان‌ها محل مراجعه شهروندان در زمان حادثه و بحران هستند که باید از ایمنی لازم برخوردار باشند؛ اما بنابر اعلام سازمان آتش نشانی تعدادی از بیمارستان‌های شهر تهران ایمنی لازم را ندارند و جزو ساختمان‌های ناایمن هستند که انتظار می‌رود قوه قضاییه نیز در خصوص آنها اقدامات لازم را انجام دهد.
وی در پایان یادآور شد: اگر اقدامات و تلاش‌های مداوم عوامل آتش نشانی نبود، این حادثه با توجه به موقعیت بیمارستان و بیمارانی که در آن حضور داشتند می‌توانست فاجعه آفرین باشد که با تلاش‌های به موقع اورژانس به سایر بیمارستان‌ها و مراکز درمانی منتقل شدند.
https://siasatrooz.ir/vdcf1cdyjw6d0ja.igiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی