يکشنبه ۲۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۱:۳۷
کد مطلب : 128737
از طریق پروژه آب شیرین‌کن بندرعباس محقق می‌شود

تولید یک میلیون مترمکعب آب شیرین در روز

تولید یک میلیون مترمکعب آب شیرین در روز
در دستاوردی دیگر برای تامین اب شرب کشور، مدیرعامل شرکت مهندسی توسعه آب آسیا در بازدید خبرنگاران از روند اجرای پروژه آب شیرین‌کن بندرعباس، این پروژه را بزرگترین عملیات نمک‌زدایی کشور دانست که از سال ۹۲ به صورت متمرکز فعالیت خود را برای تولید ۴۰۰ هزار مترمکعب آب نمک‌زدایی‌شده و انتقال به فلات مرکزی ایران آغاز کرده است.
تامین آب شرب یکی از اصلی ترین مسائل امروز جهان از جمله ایران است. مسئله ای که همتی سراسری را طلب می کند. در همین راستا مهندس نصرت خوش نیاز در مراسم بازدید خبرنگاران از پروژه آب شیرین‌کن بندر عباس، گفت: مجموعه خط انتقال آب خلیج فارس از سال ۱۳۹۲ به صورت متمرکز در قالب شرکتی با محوریت تامین آب صنایع معدنی فلات مرکزی فعالیت خود را آغاز کرد. آبان همان سال فاز اول آن به بهره‌برداری رسید و در خرداد ۱۴۰۰ تکمیل شد که قرار است در سال ۱۴۰۳ تمام اهداف خود را در این فاز محقق کند.
وی بزرگترین عملیات نمک‌زدایی کشور را در این پروژه عنوان کرد و افزود: تولید آب نمک‌زدایی شده با ظرفیت ۴۰۰ هزار مترمکعب و انتقال به فلات مرکزی ایران در فاز اول تعریف شد که در سه ماهه اول سال آینده این امر به طور کامل تحقق خواهد یافت. از سال ۹۹ تاکنون ۲۰۰ هزار مترمکعب آن برای انتقال آب نمک‌زدایی شده به اردکان یزد و معدن چادرملو محقق شده است.
مدیرعامل شرکت مهندسی توسعه آب آسیا تاکید کرد: در حال حاضر وظیفه تامین ۴۰ هزار مترمکعب آب شرب استان هرمزگان را برعهده داریم که ۲۶ هزار متر مکعب آن مربوط به بندر خمیر و شهر رضوان است که در حال حاضر تامین می‌شود. وی در توضیح پروژه آب شیرین کن بندر عباس، گفت: تاکنون بالای ۹۵ درصد زیرساخت با ۱۶ کیلومتر لوله‌گذاری و ... مربوط به تولید یک میلیون آب شیرین در روز را محقق کرده‌ایم. هر ماژول (زیرساخت) قادر است ۲۰۰ هزار متر مکعب در روز، آب نمک‌زدایی‌شده تولید کند. ۵ زیرساخت برای این پروژه به درنظر گرفته شده است که تاکنون دو زیرساخت؛ یکی در حال بهره‌برداری و دیگری در مراحل تست نهایی است.خوش‌نیاز تاکید کرد: آب نمک‌زدایی شده را به اشتباه آب‌ شیرین‌کن می‌گویند و ما تلاش داریم تا این اصطلاح را ترمیم کنیم، چرا که نمک آب گرفته می‌شود و ماده خاصی برای شیرین کردن آب به آن اضافه نمی‌شود. آب نمک‌زدایی شده در تامین آب شرب و مراحل کشاورزی قابل استفاده است.
مدیرعامل شرکت مهندسی توسعه آب آسیا با بیان اینکه ۱۰۰ درصد سهام این شرکت مربوط به تامین آب خلیج فارس می‌باشد، اعلام کرد: سهامداران شرکت تامین آب خلیج فارس با ترکیب ۴۴ درصدی از گل‌گهر، ۳۳ درصد شرکت ملی مس و ۲۲ درصد مربوط به صنعتی و معدنی چادرملو است. به همین منظور شرکت مهندسی توسعه آب آسیا به صورت کاملا خصوصی و با واسطه جزو شرکت‌های بورسی محسوب می‌شود.
گفتنی است؛ پروژه آب شیرین‌کن بندرعباس، بزرگترین کارخانه آب شیرین کن در حال احداث در ایران با هدف تولید آب شیرین به ظرفیت یک میلیون متر مکعب آب شیرین در روز به روش SWRO (اسمز معکوس تکنولوژی مدرن شیرین سازی آب دریا می باشد) از آب دریا جهت مصارف شرب و صنعتی بر مبنای سه شیفت ۸ ساعته و ۳۴۵ روز کاری در زمینی به مساحت ۱۵۵ هکتار در بندر عباس می باشد.آب شرب استان هرمزگان، شرکت معدنی و صنعتی گل گهر، شرکت صنعتی مس سرچشمه، شرکت معدنی و صنعتی چادرملو عمده ترین مصرف کنندگان آب تولیدی این پروژه می‌باشند.برخی از مزایای مهم اجرای این طرح را می توان به تأمین آب شرب و صنعت از طریق شیرین سازی آب دریا و کمک به رشد صنعت در استانهای کم آب کشور ( استانهای هرمزگان کرمان و یزد به ویژه تامین آب مورد نیاز احداث واحدهای بزرگ از جمله در بخش های صنایع معدن و فولادسازی در استانهای هرمزگان کرمان و یزد و افزایش رونق اقتصادی در این مناطق نام برد.
همچنین سایر مزایای این طرح دسترسی به مواد اولیه ( آب دریا ) قابل دسترس مطمئن و تمام ناپذیر و آشنایی کامل با فرآیند تولید واحدهای آب شیرین کن و اجرای طرح های مشابه در سایر نقاط کشور می باشد.برخی از مزایای مهم اجرای پروژه آب شیرین کن را می توان به تامین آب شرب و صنعت از طریق شیرین سازی آب دریا و کمک به واحد های صنعتی و همچنین افزایش رونق اقتصادی نام برد. عمده ترین مصرف کنندگان آب تولیدی این پروژه استان هرمزگان، شرکت معدنی و صنعتی گل گهر، شرکت صنعتی مس سرچشمه و همچنین شرکت معدنی و صنعتی چادرملو هستند.
 
مهدی یوسفی
https://siasatrooz.ir/vdcfmcdyew6d0ea.igiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی