سه شنبه ۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۰:۵۱
کد مطلب : 128764
محکومیت جنایات اسرائیل در غزه از سوی حاضران در دادگاه لاهه

جنایت‌های رژیم صهیونیستی از آپارتاید وحشتناک‌تر است

جنایت‌های رژیم صهیونیستی از آپارتاید وحشتناک‌تر است
نماینده آفریقای جنوبی در دومین جلسه دادگاه لاهه با بیان اینکه جنایت‌های رژیم صهیونیستی از نظام آپارتاید وحشتناک‌تر است، گفت: ما برای پایان دادن به نژادپرستی و اشغالگری اسراییل تلاش می‌کنیم.
نماینده آفریقای جنوبی در دیوان بین المللی دادگستری ضمن سخنرانی در آغاز دومین جلسه استماع دادخوست‌های شفاهی در خصوص پیامدهای حقوقی اشغال کرانه باختری و بخش شرقی قدس اشغالی توسط رژیم صهیونیستی گفت که جنایت‌های اسرائیل در نوار غزه با کرامت انسانی تناقض دارد.نماینده آفریقای جنوبی در این سخنرانی گفت: تجربه تلخ با رژیم آپارتاید ما را قادر ساخت تا امروز در تثبیت حقوق بین الملل سهیم باشیم، اما حملات اسرائیل به نوار غزه از جنایت‌های رژیم آپارتاید وحشتناک‌تر است. وی افزود: خشونت و حملات اسرائیل به غزه برخلاف قوانین بین المللی است. باید به فلسطینی‌ها اجازه داد که از حق تعیین سرنوشت خود استفاده کنند. همچنین فلسطینی‌ها در کرانه باختری و قدس اشغالی در پشت دیوار آپارتاید گیر افتاده‌اند. فلسطینی‌ها به طور غیرقانونی تحت عنوان «بازداشت اداری» دستگیر می‌شوند.وی همچنین گفت: حدود ۳۰ هزار فلسطینی در ۴ ماه گذشته کشته شدند، این فقط آمار نیست، بلکه خون و گوشت مردم فلسطین است. رژیم نژادپرست و اشغالگر اسرائیل زندگی فلسطینی‌ها را نابود و سیطره اسرائیل را تقویت می‌کند.
دومین روز جلسات استماع دادگاه لاهه برای بررسی جنایت‌های رژیم صهیونیستی علیه ملت فلسطین در حالی برگزار شد که تل‌آویو ضمن «سیرک رسانه‌ای» خواندن این جلسات، از شرکت در آن خودداری می‌کند. نمایندگان کشورهای مختلف از جمله عربستان در جلسه دادگاه لاهه با محکوم کردن جنایات وحشیانه صهیونیست‌ها علیه مردم فلسطین تاکید کردند که اشغالگری اسرائیل در اراضی فلسطین غیرقانونی بوده و منجر به جنایاتی فجیع شده و باید هرچه سریعتر پایان یابد. نماینده تیم حقوقی الجزایر در دیوان بین المللی دادگستری با بیان اینکه سیاست های رژیم اشغالگر اسرائیل در سرزمین فلسطین مغایر و نقض آشکار  قوانین بین المللی است، تاکید کرد: اشغالگران صهیونیست حق اعمال حاکمیت بر سرزمین‌های فلسطین را ندارند.
سازمان عفو بین‌الملل توقف اشغالگری غیرقانونی رژیم صهیونیستی در مناطق فلسطینی را شرط اصلی توقف موارد مکرر نقض حقوق بشر در این مناطق دانست و از تل‌آویو خواست به این اشغالگری وحشیانه پایان دهد.
همچنین شیخ الازهر مصر و سفیر برزیل در قاهره در جریان دیدار با یکدیگر به بررسی تحولات فلسطین و راه‌های تقویت همکاری مشترک پرداختند.احمد الطیب تصریح کرد موضع برزیل، در قبال فلسطینیان بی‌گناه غزه موضعی عادلانه و انسان‌دوستانه است و این موضع با موضع عربی و مواضع جهان آزاد همسو و هماهنگ است.
خبر دیگر آنکه  یک موسسه صهیونیستی با انجام یک نظرسنجی اعلام کرد که بیش از نیمی از صهیونیست‌ها شانس پیروزی کامل در جنگ غزه را بسیار کم می‌دانند. علاوه بر آن طبق نظرسنجی مذکور، ۶۰ درصد صهیونیست‌ها معتقدند که به زودی یک تظاهرات گسترده علیه «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر این رژیم آغاز خواهد شد.
در همین حال شیخ رائد صلاح رهبر جنبش اسلامی فلسطین در اراضی ۴۸ گفت که احدی حق ممانعت از ورود فلسطینی‌ها به مسجد الاقصی را ندارد و تقسیم زمانی یا مکانی این مسجد غیر قابل قبول است.همزمان با تداوم راهپیمایی‌ها در آمریکا برای اعلام حمایت از غزه، هزاران نفر از ساکنان شهر سان‌فرانسیسکو با بستن یک بزرگراه اصلی این شهر، آتش بس فوری و دائمی در نوار غزه را خواستار شدند. از سوی دیگر هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس در ر‌أس هیأتی بلندپایه به منظور رایزنی با مقامات مصری درباره آتش‌بس در غزه وارد مصر شد.
رادیو ارتش رژیم اسرائیل نیز به نقل از رئیس ستاد مشترک این رژیم از آغاز تحقیقات گسترده از تمامی ارکان ارتش در ارتباط با شکست امنیتی هفت اکتبر در آینده نزدیک خبر داد.«هرتزی هالوی» رئیس ستار مشترک اسرائیل گفت که تحقیقات داخلی از تمامی ارکان و یگان‌های ارتش این رژیم در ارتباط با رویداد‌های هفت اکتبر ۲۰۲۳ (روز عملیات طوفان الاقصی) به زودی آغاز می‌شود.نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی نیز در سخنانی مدعی شد که او برای دهه‌ها از تشکیل کشور فلسطین ممانعت کرده است.
گروه عربی در سازمان ملل با انتقاد از عملکرد شورای امنیت، حمایت خود را از طرح الجزایر برای برقراری آتش‌بس در غزه اعلام کرد.گروه عربی در سازمان ملل در بیانیه‌ای با اشاره به اینکه هیچ بهانه‌ای نمی‌تواند اقدام نکردن شورای امنیت درباره اتفاقات جاری در نوار غزه را توجیه کند، بر لزوم همسویی تمامی تلاش‌ها برای متوقف کردن کشتار مستمر در این منطقه تاکید کرد.مشاور ارشد بایدن در امور غرب آسیا  نیز امروز به مصر و سپس به اراضی اشغالی خواهد رفت تا در خصوص حمله صهیونیست‌ها به رفح گفتگو کند.آمریکا پیش‌نویس قطعنامه‌ای جدید برای رأی‌گیری در شورای امنیت پیشنهاد داده که هدف آن ارضای تمایلات جنگ‌طلبانه اسرائیل در حین حفظ وجهه واشنگتن است.ایالات متحده آمریکا بعد از تهدید به وتوی قطعنامه الجزایر در شورای امنیت سازمان ملل درباره برقراری آتش‌بس فوری در غزه پیش‌نویس جدیدی پیشنهاد کرده که به دنبال ارضای تمایلات جنگ‌طلبانه اسرائیل در حین حفظ وجهه واشنگتن است.
چند آژانس وابسته به سازمان ملل درباره وخامت وضعیت تغذیه مردم غزه هشدار داده و اعلام کردند در سایه گرسنگی و قحطی و بیماری‌های عفونی مختلفی که نوار غزه را فراگرفته، اتفاق وحشتناکی در راه است و ممکن است شاهد ۲ برابر شدن میزان مرگ و میر کودکان باشیم.
سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد که توانسته ۳۲ مجروح فلسطینی از جمله چند کودک را از بیمارستان ناصر خان‌یونس در جنوب نوار غزه که اسرائیل آن را به پادگان نظامی تبدیل کرده است، خارج کند.سازمان جهانی بهداشت در عین حال تأکید کرد که حداقل ۱۵ پزشک و پرستار هنوز در بیمارستان ناصر هستند که ارتش اسرائیل آن را به یک پادگان نظامی تبدیل کرده است.
https://siasatrooz.ir/vdcfvcdyjw6d0ea.igiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی