دوشنبه ۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۱:۳۷
کد مطلب : 128814
وزیر امور خارجه ضمن تاکید بر لزوم توقف نسل‌کشی فلسطینی‌ها:

کارنامه حقوق‌بشر به خاطر وضعیت غزه سیاه شده است

کارنامه حقوق‌بشر به خاطر وضعیت غزه سیاه شده است
وزیر امور خارجه کشورمان در ۵۵امین نشست شورای حقوق بشر در ژنو با اشاره به جنایت‌های رژیم صهیونیستی علیه ملت فلسطین گفت: کارنامه جهانی حقوق بشر به خاطر شهادت زنان در غزه که به ۱۰۰۰ تن می‌رسد، لکه دار و سیاه شده است.
حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان با حضور در 55 امین نشست سالانه شورای حقوق بشر در ژنو به بیان مواضع ایران در این خصوص پرداخت:وی عنوان کرد، متاسفانه تحقق اهداف متعالی حقوق بشر در عرصه بین المللی با چند چالش‌ مهم مواجه است که فوری ترین آن «انسان‌کشی» نظام مند و گسترده توسط تنها رژیم آپارتاید جهان یعنی رژیم اشغالگر و ستیزه جوی اسرائیل است. در واقع باید بپذیریم که جهان با شرم آورترین بحران اخلاقی و انسانی روبرو است که البته نتیجه 80 سال حمایت همه جانبه و اغماض نسبت به اشغالگری استعمارگرانه و نقض مستمر و مهلک حق تعیین سرنوشت ملت فلسطین است. تنها در 140 روز گذشته بیش از یک صدهزار «انسان» در غزه و کرانه باختری ذبح ؛مجروح یا در زیر آوار مدفون شده‌اند، و زندگان نیز در معرض مرگ قریب الوقوع ناشی از گرسنگی و بیماری های عفونی هستند.بیاید امروز در این نشست مهم تاکید کنیم و اجازه ندهیم نسل کشی و ارتکاب جنایات شنیع به یک روال و رسم عادی تبدیل شود. در این راستا توجه شما را به گزارش گزارشگر ویژه حقوق بشر فلسطین اشغالی جلب می کنم که گویای عمق و حجم جنایات و نقض فاحش حقوق انسانی در غزه و کرانه باختری است.امروز جهان شاهد حمایت همه جانبه ایالات متحده آمریکا و برخی متحدین آن از رژیم صهیونیستی است، حمایتی که «همدستی» واقعی در نسل کشی محسوب می شود. شورای حقوق بشر سازمان ملل به عنوان عالی ترین تجلی اعلامیه جهانی حقوق بشری می بایست رژیم صهیونیستی و حامیان آن را در قبال جنایات ضد بشری خود پاسخگو نماید.بی تردید بی کیفر ماندن سرکردگان اسرائیل در طی 8 دهه گذشته، عامل اصلی استمرار و تشدید اشغالگری و آدم کشی از سوی این رژیم بوده است. تأکید می کنم محاکمه و مجازات عاملان و آمران و مباشران شدیدترین جنایات بین‌المللی ارتکاب یافته علیه فلسطینیان باید بصورت جدی در دستورکار نهادهای بین‌المللی ذیصلاح خصوصا دیوان بین‌المللی کیفری قرار گیرد.باید با صدای بلند بگویم که کارنامه جهانی حقوق بشر بخاطر اینکه امروز تعداد زنان به شهادت رسیده در غزه به هزاران تن رسیده و این کشتار بی شرمانه علیه زنان و کودکان همچنان در قالب نسل کشی ادامه دارد، لکه دار و بلکه سیاه شده است. اعاده جایگاه حقوق بشر در جهان مستلزم این است که اجازه ندهیم رژیم اشغالگر با ادامه حملات هوایی، دریایی و زمینی و به قحطی کشاندن غزه، همچنان به نسل کشی فلسطینیان ادامه دهد.فراموش نمی کنیم سال گذشته به بهانه فوت غم انگیز یک دختر عزیز ایرانی که همه ما را در ایران متأثر ساخت، در این مکان چه فریادها بلند شد و کمیته ای موسوم به حقیقت یاب شکل گرفت، اما امروز در مواجه با کشتار هزاران زن و کودک بی گناه در غزه، هیچ تحرک جدی در سطح سازمان ملل صورت نمی گیرد.
اقدامات یکجانبه قهر آمیز به طور نظام مند حقوق بنیادین بشر را در کشورهای تحت تحریم، نقض می کند و آسیب جدی به مردم وارد می آورند. اعمال تحریم های یکجانبه علیه ملت ها، عملی غیر قانونی و معادل با جنایت علیه بشریت است.مایلم در پایان بر این نکته تاکید نمایم که سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران همواره مبتنی بر تعامل و گفتگو است. جمهوری اسلامی ایران تعهد تزلزل ناپذیر خود را به سیاست همکاری و تعامل به عنوان محور کلیدی در سیاست خارجی خود به ‌ویژه در حوزه حقوق بشر اعلام می‌دارد و از ظرفیت‌های ملی خود برای حفظ و ارتقای حقوق بشر بر اساس ارزش دینی و قانون اساسی و تعهدات قانونی خود استفاده نموده و در این مسیر از هیچ کوششی دریغ نخواهد کرد.
لازم به ذکر است وزیر امور خارجه کشورمان در حاشیه نشست شورای حقوق بشر در ژنو با وزیر خارجه اردن دیدار کرد.وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه دیدارهای دیپلماتیک خود در ژنو با دبیرکل سازمان ملل متحد دیدار و گفتگو کرد. همچنین وزیر امور خارجه کشورمان در دیدار با رئیس کمیته بین‌المللی صلیب سرخ گفت: رهبران گروه‌های فلسطینی برای اداره غزه پساجنگ روش‌های دموکراتیک و یک توافق سیاسی میان همه گروه‌ها و جریان‌های فلسطینی را مدنظر دارند.امیرعبداللهیان با اشاره به ملاقات اخیر خود با رهبران مقاومت فلسطین در بیروت و دوحه، وضعیت در شمال غزه را بسیار وخیم توصیف کرد و گفت: بیش از 600 هزار نفر از ساکنان شمال غزه از گرسنگی رنج می‌برند. وزیر امور خارجه کشورمان گفت: طرف آمریکایی از کاهش جنگ و نه توقف جنگ صحبت می‌کند که نشان‌دهنده عدم اراده آمریکا برای پایان جنگ است.رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان با اشاره به اظهارات برخی کشورها از جمله آمریکا در خصوص غزه پساجنگ و ارتباط دادن آن به توقف جنگ گفت: رهبران گروه‌های فلسطینی برای اداره غزه پساجنگ روش‌های دموکراتیک و یک توافق سیاسی میان همه گروه‌ها و جریان‌های فلسطینی را مدنظر دارند و حمایت از این روش، حمایت از یک روش دموکراتیک است.
https://siasatrooz.ir/vdcb8wb8arhb5wp.uiur.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی