شنبه ۱۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۱:۴۶
کد مطلب : 129120

دغدغه‌ای به نام تعرفه‌های پزشکی برای مردم

دغدغه‌ای به نام تعرفه‌های پزشکی برای مردم
هر سال که تعرفه‌های پزشکی افزایش می‌یابد تن مردم هم می‌لرزد چرا که در کنار گرانی بقیه خدمات، این بخش از اهمیت و حساسیت بیشتر برخوردار است.
انجمن پزشکان عمومی در اطلاعیه هزینه ویزیت این فشر از پزشکان را برای سال جاری 250 تا 280 هزار تومان اعلام کرد در حالی که هنوز تعرفه‌های پزشکی از سوی وزارت بهداشت اعلام و ابلاغ نشده است.
با توجه به افزتیش 20 تا 35 درصدی حقوق کارمندان دولت و کارگران، به نظر می‌رسد که تعرفه‌های پزشکی قرار است از درصد افزایش حقوق بیشتر باشد. این در حالی است که پزشکان  درآمد بالایی دارند اما با این وجود برخی از آنها سعی می‌کنند از پرداخت مالیات بر درآمد تو فرار کند و با استفاده از ترفندهایی همچون دریافت پول نقد یا کارت به کارت کردن و حذف دستگاه کارت خوان مالیات پرداخت نمی‌کنند. هزینه‌های درمان با توجه به بیمه‌های نامناسبی که به مردم به اجبار ارائه می‌شود، یک دغدغه جدی برای قشر زیادی از جامعه شده است. پس از بیانیه انجمن پزشکان عمومی،‌رییس کل سازمان نظام پزشکی کشور گفت: افزایش ۳۵ درصدی تعرفه‌های پزشکی مصوبه دولت هنوز ابلاغ نشده است.
محمد رییس زاده دیروز در نشست خبری «سالروز ابلاغ سیاست‌های کلی سلامت»، افزود: سند سیاست‌های کلی سلامت در ۱۴ بند با بیش از ۹۲ مفهوم در حوزه مباحث و سیاست‌گذاری حوزه سلامت تدوین شده و راه تداوم پیشرفت‌های جامعه پزشکی و برون رفت از مشکلات عمل به این سند است.
رییس کل سازمان نظام پزشکی کشور درباره اعلام نرخ تعرفه‌های پزشکی از سوی برخی از انجمن‌ها افزود: نظارت بر تعیین نرخ ویزیت پزشکان عمومی به مبلغ ۲۸۰ هزار تومان به عهده وزارت بهداشت است و سازمان نظام پزشکی در این امور دخالت و نقشی ندارد زیرا انجمن‌های علمی زیر مجموعه این وزارتخانه است. رییس زاده درباره پرونده‌های انتظامی پزشکی گفت: همه پرونده‌های منجر به فوت خطرناک نیست و درصد قصور هم کم استغ اگر ۱۰۰ درصد قصور باشد مولفه هایی دارد و آنها از دادسراها برای کار کارشناسی به ما ارجاع می‌شود و روال کاری خود را دارد.
رییس کل سازمان نظام پزشکی کشور درباره مرگ یک پزشک تصریح کرد: دکتر بخشی نیروی طرحی و به عنوان نیروی درمانی وزارت بهداشت مشغول به خدمت بود و اظهار نظر در مورد مرگ وی به سازمان نظام پزشکی کشور مربوط نیست. وی تاکید کرد: درمان رایگان کودکان زیر هفت سال طرح خوبی است اما باید منابع مبلغ فرانشیز دریافتی از بیمار که قبلاً از بیمار دریافت می‌شد، لحاظ شود و منابع پیش از موعد در اختیار بیمارستان‌ها قرار گیرد تا مشکلی پیش نیاید.
رییس کل سازمان نظام پزشکی کشور با اشاره به تدوین طرح مراقبت های سلامت، اظهار داشت: تعرفه‌ها بر اساس شواهد و ارزش افزوده مصوب نشده و مشکلات زیادی برای جامعه پزشکی و مردم ایجاد کرده و به نفع بیمه‌ها است. به گفته رییس زاده، افزایش تعرفه یعنی اینکه بیمه‌ها قیمت بیشتری را متقبل شوند و به نفع مردم است زیرا باید تعرفه‌ها به قیمت واقعی نزدیکتر شوند تا جامعه پزشکی نیز متضرر نشود و پرداختی از جیب بیمار نیز کاهش یابد. رییس زاده اظهار داشت: رسانه‌ها باید کمک کنند تعرفه‌های پزشکی به قیمت واقعی نزدیک شود که به نفع مردم و پزشکان است و اگر نرخ این تعرفه‌ها پایین باشد مشکلات زیادی به وجود می‌آید.
رییس کل سازمان نظام پزشکی کشور درباره طب سنتی تاکید کرد: در حوزه درمان رسانه‌ها دقت کنند که اظهار نظر در مورد طب سنتی باید علمی و کارشناسی باشد و به استانداردسازی این طب کمک شود.وی تاکید کرد: اکنون ۹۸ هزار پزشک عمومی در کشور فعال هستند و در بعضی از رشته‌ها بیش از ۷۰ درصد ظرفیت‌ها خالی است؛ افزایش ظرفیت دانشجوی پزشکی دسترسی به نیروی متخصص نیست و اکنون ظرفیت بیهوشی، اطفال و عفونی، داخلی، جراحی و طب اورژانس خالی است.
رییس زاده گفت: به عنوان نمونه ظرفیت بیهوشی در سال ۳۸۰ هزار نفر است و در چهار سال اخیر زیر ۱۰۰ نفر پر شده است‌ و در این زمینه کمبود داریم. وی گفت: باید مسئولان کمک کنند تا نقاهتگاه‌هایی برای استراحت همراهان بیمارانی که از شهرهای مختلف به تهران می‌آیند توسط وزارت بهداشت ایجاد شود زیرا چادر زدن در اطراف بیمارستان‌ها زیبنده نیست.
رییس کل سازمان نظام پزشکی کشور گفت: کمیته ویژه رسیدگی به مشکلات نیروهای طرحی در سازمان نظام پزشکی ایجاد شده تا به مسائل آنها رسیدگی شود.
وی با بیان اینکه ۴۲ درصد پزشکان در شهرها مشغول بکار هستند، تاکید کرد: تمام مشکلات سلامت مناطق محروم را نمی توان با نیروهای طرحی برطرف کرد باید به سمت بومی گزینی پیش رویم و نیروهای متخصص تربیت شوند. نیروی کیفی و با رغبت را در این مناطق قرار نمی دهیم و معمولا این افراد به اجبار به این مناطق اعزام می‌شوند.
بابک شکاری معاون آموزشی سازمان نظام پزشکی نیز در این زمینه ادامه داد: خودکشی در همکاران حوزه سلامت از جمله رزیدنت ها در سازمان نظام پزشکی کمیته ویژه ایجاد شده و مشکلات معیشتی وجود دارد و غربالگری دستیاران بصورت اجباری توسط دانشگاههای علوم پزشکی انجام شود.
https://siasatrooz.ir/vdccioqsx2bqis8.ala2.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی