دوشنبه ۲۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۲:۲۲
کد مطلب : 129204
جلسه شورای امنیت پیرامون وعده صادق بدون صدور بیانیه یا قطعنامه پایان یافت؛

شکست همزمان دیپلماتیک و نظامی اسرائیل در برابر ایران

شکست همزمان دیپلماتیک و نظامی اسرائیل در برابر ایران
جلسۀ شورای امنیت که با عنوان«وضعیت خاورمیانه» برای بررسی اقدام تنبیهی شب شنبه ایران علیه رژیم صهیونیستی و به درخواست این رژیم تشکیل شده بود بدون صدور هیچ بیانیه و قطعنامه‌ای به کار خود پایان داد تا در کنار شکست نظامی، در حوزه دیپلماتیک نیز این رژیم شکستی دیگر در برابر ایران متحمل شود.
نمایندگان کشورهای مختلف در نشست اضطراری شورای امنیت سازمان ملل برای بررسی پاسخ ایران به حمله اسرائیل به کنسولگری تهران در دمشق سوریه در قالب عملیات نظامی «وعده صادق» از تشدید تنش ها در منطقه ابراز نگرانی کردند و خواستار خویشتنداری همه طرف ها شدند.نشست اضطراری شورای امنیت که با اسم «وضعیت خاورمیانه» برای بررسی اقدام تنبیهی شب گذشته ایران علیه رژیم اسرائیل و به درخواست این رژیم تشکیل شده بود بدون صدور هیچ بیانیه و قطعنامه‌ای به کار خود پایان داد.
امیر سعید ایروانی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل نیز در سخنانی در نشست شورای امنیت گفت: عملیات جمهوری اسلامی ایران کاملاً در راستای اعمال حق ذاتی ما برای دفاع از خود که ذیل ماده ۵۱ منشور سازمان ملل متحد ذکر شده و توسط حقوق بین‌الملل به رسمیت شناخته شده است، انجام شد. پاسخ ما لازم و متناسب بود. این اقدام همچنین به صورت دقیق و تنها اهداف نظامی را مورد اصابت قرار داد تا احتمال تشدید تنش به حداقل برسد و از آسیب غیرنظامیان جلوگیری شود. نماینده اسلوونی در سازمان ملل گفت: ما این سطح از بالا رفتن تنش‌ها را مورد انتقاد قرار می‌دهیم و از بازیگران منطقه می‌خواهیم حداکثر خویشتنداری را از خود نشان دهند. ما قویا حمله جمهوری اسلامی به اسرائیل را محکوم می‌کنیم. این تنش‌ها می‌تواند جنگ را به ابعاد غیرقابل پیش‌بینی بکشاند.
رابرت وود معاون نمایندگی آمریکا در سازمان ملل در این نشست گفت: ایالات متحده به دنبال تشدید تنش نیست. اقدامات ما کاملاً جنبه دفاعی داشت.معاون سفیر آمریکا در سازمان ملل تاکید کرد: سازمان ملل موظف است که اقدامات ایران را بی پاسخ نگذارد. آمریکا  اقدامات بیشتری را برای پاسخگو ساختن ایران در سازمان ملل بررسی خواهد کرد و  ایران مسئول هر اقدام بعدی خواهد بود.معاون نمایندگی فرانسه در سازمان ملل نیز گفت: حمله بی‌سابقه ایران را محکوم می‌کنیم و  از شورای امنیت می‌خواهیم‌ برای برقراری آرامش در منطقه تلاش کند.نماینده ژاپن در سازمان ملل نیز گفت:  ما نگران عواقب حمله ایران به اسرائیل هستیم زیرا همه را در معرض خطر قرار می دهد. ما از همه طرف‌ها می‌خواهیم که تشدید تنش‌ها را محکوم کنند و حداکثر خویشتن‌داری را اعمال کنند.
نماینده موزامبیک در سازمان ملل نیز گفت: دقیقا دو هفته قبل وقتی در مورد حمله اسرائیل صحبت می‌کردیم در مورد افزایش تنش‌ها هشدار دادیم.او گفت: متاسفانه نگرانی‌ها واقعی شد و شاهد حملات ایران به اسرائیل بودیم. ایران بر اساس حق دفاع از خود این حملات را انجام داد.معاون نمایندگی الجزایر در سازمان ملل نیز گفت:  اقدام اسرائیل در حمله به کنسولگری ایران خودسرانه بود. اسرائیل کاری کرد که اوضاع منطقه به اینجا برسد.نماینده سوئیس در سازمان ملل نیز گفت: ما حمله دیشب ایران به اسرائیل را محکوم می‌کنیم.حمله دو هفته قبل اسرائیل را نیز قبلا محکوم کرده بودیم.
باربارا وود وارد سفیر و نماینده انگلیس در سازمان ملل نیز مدعی شد: ایران نقش بی‌ثبات‌ساز در منطقه دارد. حمله اولین حمله مستقیم ایران به خاک اسرائیل بود. نیت ایران ایجاد آشوب در منطقه است.سفیر  انگلیس در سازمان ملل ادامه داد: حمله بی‌مورد ایران به اسرائیل که جان هزاران نفر را تهدید کرد، محکوم می‌کنیم.
نماینده کره‌جنوبی در سازمان ملل نیز گفت:  حمله ایران باعث نگرانی شد و ما این حمله را محکوم می‌کنیم واسیلی نبنزیا سفیر و نماینده روسیه در سازمان ملل نیز گفت: دبیرکل سازمان ملل حمله ایران را بلافاصله محکوم کرد اما در مورد حمله اسرائیل به کنسولگری ایران چنین واکنشی نداشت. این رویکرد درست نیست.سفیر روسیه در سازمان ملل افزود: ما در نشست شورای امنیت هشدار دادیم که اقدام اسرائیل باید صراحتا محکوم شود اما به آن توجهی نشد. ما پیشنهاد پیش‌نویس برای یک بیانیه اما آمریکا، انگلیس و فرانسه از پذیرش اصول قوانین بین‌المللی خودداری کردند و آن را نپذیرفتند.او  تصریح کرد: کشورهای غربی از جمله فرانسه، انگلیس و آمریکا از  حمایت از بیانیه‌ای در محکومیت حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در اول آوریل خودداری کردند و اکنون ایران را محکوم می کنند و این «ریاکاری آنها را » نشان می‌دهد.
سفیر روسیه گفت: «نتیجه اکنون برای همه روشن است. شما به خوبی می‌دانید که حمله به یک مرکز دیپلماتیک اقدامی جنگ طلبانه بر اساس قوانین بین‌المللی است و اگر یک نمایندگی غربی مورد حمله قرار می‌گرفت، بلافاصله شما انتقام‌جویانه واکنش نشان می دادید.»معاون نماینده چین در سازمان ملل نیز گفت: وز اول آوریل نمایندگی ایران در سوریه هدف قرار گرفت و موجب تلفات زیادی برای ایران شد و این اقدام نقض منشور سازمان ملل و همچنین نقض حاکمیت سوریه بود.نوبت که به«گیلعاد اردان» سفیر و نماینده اسرائیل در سازمان ملل در نشست شورای امنیت رسید، اعتراف کرد: حمله مستقیم ایران به اسرائیل در نوع خود اولین بود و در عین حال مدعی شد جهان پس از حمله ایران شاهد تنش بی‌سابقه‌ای است.‏سفیر اسرائیل مدعی شد که حمله ایران تهدیدی برای مسجد الاقصی و مسلمانان بود و همچون همیشه با انجام حرکاتی در جهت فضاسازی و تحت تاثیر قرار دادن جلسات شورای امنیت، ویدئویی از پرواز موشک های ایران بر فراز مسجد الاقصی نشان داد و صفحه نمایشگر خود را حتی به سمت سفیر ایران را گرفت.«قصی الضحاک» سفیر و نماینده سوریه در سازمان ملل نیز در نشست اضطراری شورای امنیت برای بررسی پاسخ ایران به حمله اسرائیل به کنسولگری تهران در دمشق سوریه گفت: کاری که ایران دیروز انجام داد اعمال صحیح حق دفاع از خود بود.
https://siasatrooz.ir/vdcfx1dyjw6d00a.igiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی