این روزها بازار خودرو در حالی رشد قیمتی را مشاهده میکند که وزیر صنعت؛ معدن و تجارت رشد قیمتی حاصله را شامل دو درصد افزایش مالیات بر ارزش افزوده ناشی از تصمیم مجلس و همچنین حدود ۲۵ درصد نرخ بیمه شخصثالث که قوه قضائیه برای نرخ دیه تعیین کرده و همچنین هزینههای ناشی از نصب اجباری ایربگ در سالجاری میداند که منجر به افزایش قیمتها شده است. هرچند نعمتزاده بر این اعتقاد است که قیمتهای مصوب شورای رقابت داد، قیمت معقولی است اما روند روبه آرامش قیمتهای خودرو و تلاش این بازار برای اصلاح قیمتی خود در بازار کنونی از مساله دیگری حکایت دارد.
این اظهارت وزیر صنعت؛ معدن و تجارت در حالی مطرح میشود که نمایندگان مجلس با ارسال نامهای به قوه قضائیه خواستار تحقیق و تفحص از صنایع خودروسازی کشور شدهاند و پیگیری از این موضوع را در دستور کاری خود قرار دادهاند.
رئیس مجلس در این مورد گفت: این گزارش شامل فصلهای متعددی از جمله بررسی نحوه تعامل شرکتهای خودروسازی با قطعهسازان از نظر قیمت، کیفیت و شیوه تنظیم قرارداد، بررسی عملکرد قانون ارتقای کیفی تولید خودرو، بررسی میزان سرمایهگذاریهای انجام شده در صنعت خودرو، بررسی میزان هزینههای غیرمرتبط و غیرضرور و بررسی میزان سرمایهگذاریهای بیمورد و خارج از چارچوب است و پیرو آن کمیسیون صنایع و معادن باید راهکارهای اصلاح وضعیت موجود را با حضور وزارت صنعت بررسی کند.
همراستا با این مساله در جدیدترین جلسه شورای سیاستگذاری خودرو که با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت برگزار شد؛ نمایندگان شرکتهای خودروساز انتقاداتی را به اظهارات اخیر سخنگوی دولت مبنی بر مخالفت با اقدام شورای رقابت در افزایش قیمت خودروهای داخلی وارد کردند.
خودروسازان در این زمینه عنوان کردند که اظهارات سخنگوی دولت درست نبوده و بازار خودرو را مجددا به رکود برده است.
به گفته آنها، همزمان با اعلام قیمتهای جدید خودروهای داخلی از سوی شورای رقابت فروش این محصولات نیز افزایش یافته و بازار خودروسازان رو به رونق بود اما پس از اظهارات سخنگوی دولت، مردم دوباره نسبت به کاهش قیمتها امیدوار شده و میزان فروش کاهش یافته است.
خودروسازان در جلسه شورای سیاستگذاری خودرو عنوان کردند که چنین اظهاراتی در دوران فعلی که کمبود نقدینگی صنعت خودرو را آزار میدهد خسارت زیادی را به خودروسازان وارد میکند.
چشمانداز تعدیل قیمت در بازار
این مسایل در شرایطی مطرح می شود که بنابر اظهارات دلالان رکود بازار خودرو در ماه رمضان، باعث کاهش جزيی قیمت برخی خودروها شد و در عین حال، قیمتگذاری جدید خودروها توسط شورای رقابت باعث افزایش قیمت برخی خودروهای پرتیراژ در بازار شده است.
بر این اساس، قیمت هر دستگاه پژو ۲۰۶ تیپ ۵ با ۵۰۰ هزار تومان کاهش در بازار به ۳۸ میلیون تومان رسیده و پژو ۲۰۶ صندوقدار مدل V۸ نیز با افت قیمت ۴۰۰ هزار تومانی، این روزها به قیمت ۳۸ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان به خریداران عرضه میشود.
پژو ۴۰۵ بنزینی نیز با کاهش قیمت ۴۰۰ هزار تومانی طی روزهای اخیر همراه بوده و در حال حاضر با قیمت ۲۹ میلیون تومان در بازار خرید و فروش میشود.
در مورد پژو ۴۰۵ دوگانهسوز نیز باید به افزایش قیمت ۵۰۰ هزار تومانی این خودرو در بازار اشاره کنیم که در حال حاضر ۳۲ میلیون تومان به خریداران عرضه میشود.
پژو پارس جدید با دو ایربگ این روزها به قیمت ۳۸.۵ میلیون تومان در بازار عرضه میشود.
پژو پارس دوگانه سوز با کاهش قیمت ۱.۵ میلیون تومانی همراه بوده و این روزها به قیمت ۳۷.۵ میلیون تومان معامله میشود.
در مورد محصول رانا نیز باید به افت قیمت ۲۰۰ هزار تومانی این خودرو و عرضه آن به قیمت ۳۳ میلیون تومان اشاره کنیم.
سایپا ۱۳۱ مدل SX با افزایش قیمت ۳۰۰ هزار تومانی، به قیمت ۱۹ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان به خریداران عرضه میشود.
سایپا ۱۱۱ مدل SX نیز با افت قیمت ۳۰۰ هزار تومانی، به قیمت ۲۰ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان به خریداران عرضه میشود.
در مورد سایپا ۱۳۲ مدل SX نیز باید به افزایش ۵۰۰ هزار تومانی قیمت این خودرو و عرضه آن به قیمت ۱۹ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان اشاره کنیم.
تندر ۹۰ مدل E۲ ایران خودرو هم با کاهش قیمت ۲۰۰ هزار تومانی، به قیمت ۳۸ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان و مدل E۱ این خودرو نیز با افزایش قیمت ۷۰۰ هزار تومانی، به قیمت ۳۵ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان به مشتریان عرضه میشود.
تندر ۹۰ مدل E۲ پارس خودرو نیز ۸۰۰ هزار تومان افت قیمت را طی روزهای اخیر تجربه کرده و در حال حاضر به قیمت ۳۹ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان به مشتریان عرضه میشود.
در روزهای اخیر تیبا نیز با افزایش قیمت ۳۰۰ هزار تومانی به قیمت ۲۴ میلیون تومان در بازار خرید و فروش میشود.
فعالان بازار پیشبینی میکنند با عرضه نقدی خودرو و تأمین بخشی از نیاز بازار طی ماههای آینده، عطش بازار کمتر و قیمت خودرو در بازار تعدیل شود.