بيشك در تعطيلات گذشته جادههاي ايران و خصوصا جادههاي شمالي كشور يكي از حاشيهسازترين موضوعات براي خبرسازي به حساب ميآمدند.
جادههايي كه به سنت چند روز تعطيلي پشت سرهم با ازدحام خودروها و مردمي مواجه شده بودند كه ديگر هيچ تواني براي ماندن در پايتخت دود و دم نداشتند.
شلوغي بيش از حدي كه بيانگر ناتواني ما ايرانيها در مديريت راه و جاده و زمان كشور بوده و همچنين بر اين قصه دامن ميزد كه مردم به چه ميزان نياز به تفريح و شادي دارند. اما آنچه در اين تعطيلات پيش رو بايد به آن توجه جدي نشان داد آن است كه اگر روزي زلزله احتمالي تهران بوقوع بپوندند و اگر ساختمانهاي فرسوده و نا ايمن تهران مجالي براي زنده بودن بگذارند، چگونه ميتوان از ظرفيت جاده اي كشور بهره برد تا شهر بحران زده تهران را تخليه كرد؟ بحث مهمي كه تاكنون مسئولين نه تنها هيچ توجهي به آن نشان ندادهاند بلكه تنها خدا خدا كرده اند كه زلزله احتمالي نيايد.
۹۰ درصد حملونقل كشور زميني است
در حاليكه بايد پذيرفت سيستم حملونقل جادهاي در كشور نيازمند يك بازنگري كلي است محمدرضا رضاییکوچی نماینده استان فارس در ارتباط با اين موضوع ميگويد:،۹۰ درصد حملونقل ما در کشور از طریق زمینی است و تنها سه درصد هواپیمایی و ۷ درصد دیگر قطار و کشتی است و این درصد حملونقل زمینی در کشور ما بسیار زیاد است. وی تصریح کرد: ما در سال نزدیک به ۱۹ هزار تصادف منجر به فوتی داریم و چون فشار زیادی به جادههای کشور وارد میشود باید تلاش بکنیم که از ظرفیتهای دیگری از جمله ناوگان هوایی، توسعه شبکه ریلی، و بحث کشتیرانی استفاده کنیم و آنها را توسعه دهیم تا تصادفات جادهای و خطرات ایمنی کمتر شود.
این نماینده مجلس اضافه ميكند: یکی از ظرفیتهای اقتصاد مقاومتی فعال کردن بخش خصوصی است که متأسفانه نتوانستهایم شبکههای بزرگراهی، آزادراهی و شبکههای ریلی را در این بخش فعال کنیم. اقتصاد ما باید به سمت مردمی شد برود یعنی مردم را در تولید و ایجاد زیرساختهای کشور کمک
کنیم. حسين توكلي كارشناس امور حملونقل نيز در اينباره ميگويد: در حالت عادي شايد نياز چنداني به پرداختن حملونقل جادهاي نباشد، اما بايد بپذيريم هنوز تا رسيدن به استاندارهاي جهاني فاصله زيادي وجود دارد و از سوي ديگر زمينهسازي براي استفاده از وسايل حملونقل عمومي نيز بيش از هر زمان ديگري احساس ميشود.
بايد بودجه عمرانی افزايش يابد
يك عضو ديگر مجلس شوراي اسلامي نيز با پذیرفتن اینکه جادههای کشور از ایمنی لازم برخوردار نیستند،گفت: شلوغي جادههاي كشور با افزايش تصادفات همراه است كه تنها زمانی میتوانیم گناه تصادفات و مرگ و میر را بر دوش جادهها بگذاریم که تصادفات در پیچهای خطرناک و اشکالات مهندسی راهها اتفاق افتاده باشد در حالی که درصد بسیار زیادی از تصادفات در اتوبانها و مسیرهای مستقیم اتفاق میافتد که در اثر رعایت نکردن سرعت مجاز و یا حرکتهای ماجراجویانه بوده است.
علي مددي با اشاره به این که حتما باید جادههای کشور تعریض شود و مشکلات راهها از بین برود گفت: این مهم امکانپذیر نیست زیرا بودجههای عمرانی بسیار کم است و همین بودجهها نیز باید به ساخت و ساز در بخشهای مختلف اختصاص یابد بنابراین تا زمانی که بودجه عمرانی افزایش نباید، شرایط همین است که وجود دارد.
نماينده مردم ميانه با تاکید بر اینکه بودجه باید تعریف شود به مهام نيوز گفت: هنگامی که بنا داریم بودجه کشور را تصویب کنیم، باید بخش جادهای را به صورت ویژه تعریف کنیم چرا که وزارت راه و شهرسازی قادر نیست ردیفهای بودجه را بنا بر سلیقه شخصی تغییر دهد و در آن صورت با اعتراض نمایندگان مواجه میشود.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با تاکید بر اینکه اگر قرار است نگاه ویژهای به راهها داشته باشیم، باید هنگام تصویب بودجه تکلیف وزارت راه و شهرسازی را روشن کنیم گفت: در صورتی که بودجه راهسازی را مشخص کردیم، آنگاه میتوانیم در صورت تخلف با وزارت راه و شهرسازی برخورد کنیم البته یادمان باشد که بودجه حتما باید تخصیص پیدا کند نه مانند سال گذشته که ۳۸ هزار میلیارد تومان بودجه عمرانی داشتیم و در پایان ۵ درصد هم تخصیص پیدا نکرده بود.
حرف آخر
حال با توجه به شلوغي بيهمتاي جادههاي كشور كه از سوي مسئولان اعلام شد ركورد مسافرتهاي نوروزي نيز زده شده است، اين پرسش وجود دارد، براي آينده چه خواهيم كرد و همانگونه كه اشاره شد، اگر يك روز بنا بر هر علتي مجبور به تخليه تهران شديم آيا جادهها پاسخگوي نياز مردم براي ترك اين شهر خواهد بود؟
پاسخ به اين پرسش را بايد در اقدامات بعدي مسئولان براي ايجاد تسهيلات مناسب و بايسته در آينده شاهد بود.