شهردار تهران با اشاره به اقدامات زیرساختی انجام شده در منطقه۱۴ تهران، گفت: مشکل بافت فرسوده به قوت خودش باقی است که برای حل این موضوع هم باید چاره اندیشی ميکنیم؛ چراکه شورای اسلامی شهر تهران در چهار،پنج سال قبل مصوبات خوبی را برای این موضوع تصویب کرد اما باید چاره اندیشی جدیدی هم برای حل موضوع بافت فرسوده در منطقه ۱۴ صورت گیرد.
محمد باقر قالیباف، در مراسم افتتاحیه ۱۱۴ پروژه شهرداری منطقه ۱۴ که در محل سالن ورزشی شهید نواب صفوی برگزار شد، به زیرساختهاي ایجاد شده در حوزه حمل و نقل عمومی منطقه ۱۴ اشاره کرد و گفت: امروز منطقه ۱۴ در مسیرهای شمالی-جنوبی و شرقی–غربی خطوط اتوبوسهاي تندرو دسترسیهاي خوبی دارد. همچنین بزرگراه امام علی(ع) نیز از این منطقه عبور ميکند و دسترسی خوبی را برای مردم ایجاد کرده است.
قالیباف تاکید کرد: احداث بزرگراه امام علی(ع) کاری نبود که بگوییم تنها با مدیریت شهری و تلاش مهندسان صورت گرفت بلکه این پروژه با همراهی و دعای خیر مردم به سرانجام رسید. زمانی که کار در اتوبان امام علی (ع) با مشکلی روبرو ميشد، برای ما روشن بود که شاید در جایی، حقی از مستضعفی جا به جا شده است. بنابر این به دوستان ميگفتم که به پروندههاي قبل برگردید تا مشخص شود آیا حقی ضایع شده است؟ برای ما یقین بود که اگر ظلمی اتفاق نیفتد، این مسیر با سرعت پیش ميرود و همین گونه شد.
وی ادامه داد: در جریان احداث اتوبان امام علی(ع) همه سعی ما این بود که تردد مردم را در شرق و غرب با خودرو و یا به صورت پیاده قطع نکنیم و اتوبان را در طبقه منفی یک بسازیم. در همان زمان تاکید داشتیم که نميشود خودروها از اتوبان عبور کنند و اهالی محله تنها دود اتوبان را بخورند. بنابر این مسیرهای دسترسی برای اهالی محل ساخته شده تا بتوانند از آن استفاده کنند.
شهردار تهران با اشاره با فراهم شدن دسترسی مترو برای اهالی منطقه ۱۴ ادامه داد: خط چهار مترو تهران از خیابان پیروزی و مرز مناطق ۱۳ و ۱۴ عبور ميکند. علاوه بر این به شما اطمینان ميدهم که منطقه ۱۴ از دو خط مترو دیگر نیز بهره مند ميشود. به نحوی که خط هفت مترو از وسط منطقه ۱۴ و از اتوبان شهید محلاتی عبور ميکند که کار آن به سرعت در حال انجام است و امیدواریم در آینده نه چندان دور از آن بهره برداری شود. همچنین خط ۶ مترو از جنوب منطقه ۱۵ عبور و از خیابان ۱۷ شهریور که در حد فاصل منطقه ۱۴ قرار دارد، ميگذرد.
شهردار پایتخت خاطرنشان کرد: گاهی برخی افراد، بعضی حرفهایی بیان ميکنند که کارهای عمرانی با کندی پیش ميرود و یا تعطیل شده است. این در حالی است که مهم ترین بحث ما در کارهای عمرانی اتمام مترو است و در سه سال باقی مانده از این دوره مدیریتی نیز خطوط مترو را به طور کامل در تهران به پایان رسانده و خط سه، شش و هفت را به طور کامل تمام ميکنیم.
وی افزود: با دعای خیر شما هرچقدر که از ابتدا تاکنون خطوط مترو ساخته شده است، در سه سال پیش رو نیز به همین میزان مترو در شهر ساخته خواهد شد.همچنان که شبانه روز در بیش از ۵۰۰ جبهه کاری در حوزه مترو تلاش کرده و در بعضی مسیرها در هفته ۴۶۰متر حفاری و ریل گذاری ميکنیم. البته به دلیل اینکه این اقدامات در زیر زمین است، به چشم نميآید اما بدانید خدمتگزاران شما در مجموعه شهرداری با همه مشکلات اقتصادی، درآمدی، مالی و... در حال تلاش هستند.
شهردار تهران در ادامه از حل مشکل عبور اتوبان شهید شوشتری از اراضی شرقی پایتخت در هفته جاری خبر داد و گفت: هنگامی که خدمت مقام معظم رهبری گزارش دادم که مردم در شرق تهران، مخصوصا در اتوبان افسریه، منطقه ۱۴، میدان بسیج و ... تا چه میزان با مشکلات آلودگی هوا، ترافیک، عبور کامیون، رفت و آمد خودرو و... روبرو هستند، ایشان به سرعت این تصمیم را گرفتند و به برکت شخص مقام معظم رهبری و عنایت ایشان بود که این مشکل برای شرق تهران حل شد.
وی ادامه داد: هم اکنون عملیات اجرایی اتوبان شهید شوشتری به طول ۱۵ کیلومتر از خروجی بزرگراه امام رضا (ع) به سه راه تیرانداز و جنگلهاي لویزان در حاشیه شرق تهران در حال انجام است و بخش قابل توجهی از این اتوبان باید از مسیر محیط زیست و پادگانهاي نیروهای مسلح عبور ميکرد، اما این اتوبان را به گونه ای طراحی کرده ایم که بخش قابل توجهی از آن با تونل اجرا شود تا محیط زیست و مسایل ایمنی نیز حفظ شود. به این ترتیب ميتوانیم بار سنگین کامیونها را از این مجموعه برداریم و حتی ورودی آزادگان به میدان بسیج را هم منتقل کنیم تا از دولت آباد به جاده امام رضا(ع) و منطقه شرق تهران انتقال پیدا کند.
شهردار تهران افزود: هم اکنون بخش کوچکی از اتوبان شهید شوشتری در منطقه ۱۵ را اجرا کردیم و همکاران من در حال تلاش هستند تا کارهای عمرانی بقیه این مسیر را با سرعت انجام ميدهیم. همچنین زمان بندی ساخت اتوبان شهید شوشتری ظرف یک ماه آینده به اطلاع مردم خواهد رسید تا با احداث اتوبانهاي امام علی(ع) و شهید شوشتری رونق جدی و آسایش و آرامش در شرق تهران اتفاق بیفتد.
قالیباف در بخش دیگری از سخنان خود، تاکید کرد: مهم ترین کار ما در سه سال پیش رو آن است که بتوانیم در سبک زندگی و رفتار مردم تغییر ایجاد کنیم تا هرکس وارد تهران ميشود، احساس کند مردم ما مهربان تر شده اند، آرامش بیشتری دارند، کمتر عصبانی ميشوند و سر چهارراهها با یکدیگر جدل نميکنند.
وی افزود: امیدواریم وقتی میهمانان خارجی وارد کشور ميشوند، وضع فرهنگ ترافیک ما را متحول شده ببیند چرا که امروز زیرساختهاي ما به حدی است که به اندازه کشورهای پیشرفته دنیا ظرفیت داریم و حتی به اندازه آنها خودرو هم نداریم، اما به دلیل فرهنگ ترافیکی اشتباه، نميتوانیم به درستی از این ظرفیت استفاده کنیم.
شهردار تهران افزود: هم اکنون مردم در بخشهایی از شهر مثل تونل نیایش و پل صدر فرهنگ ترافیکی را رعایت ميکنند و حتی اگر در ترافیک ایستاده اند، آرامش دارند چرا که مطمئن هستند راه پیش روی آنها قفل نیست. بنابراین ما حتما ميتوانیم این فرهنگ را در شهرمان پیادهسازی کنیم تا به صورت متوسط روزی سه الی چهار کشته نداشته باشیم و با این همه خسارت مالی روبرو نباشیم.
وی با تاکید بر اینکه ما در یک شهر اسلامی بر مهربانی، آرامش، صبر، حلم، نظافت، انضباط و رزق حلال تاکید داریم، عنوان داشت: در شهر تهران هر شب ۱۵ هزار کارتن خواب داریم اما آیا در این شهر که هشت الی ۱۰ میلیون نفر مردم دلسوز دارد، نميتوانیم این تعداد کارتن خواب را سامان دهیم؟ در فرصتهايي که نیمههاي شب و در بیابان ها، کوره پزخانهها و کنار اتوبانها با کارتن خوابها صحبت کرده ام، به جرات دریافته ام که آنها انسانهاي صدوق و فهیمی هستند و با کوچک ترین کمک ما ميتوانند به زندگی خود برگردند. بخشی از این نارساییها مربوط به ضعف مدیریت ما بوده است و تنها خود آنها مقصر نیستند، بلکه جامعه و مدیران جامعه هم مقصر هستند.
قالیباف خاطرنشان ساخت: در این شهر ميتوانیم دست به دست هم دهیم و برای همیشه به برطرف شدن بحث اعتیاد کمک کنیم؛ البته که موضوع اعتیاد به خانواده ها، جوانان و بخشی از آن به بحثهاي ریشه ای همچون اشتغال و ... ارتباط دارد اما بخش قابل توجهی از این معضل به کمک ما مربوط ميشود. البته ممکن است این موضوع وظیفه قانونی ما نباشد اما وظیفه اسلامی، انسانی، رزمندگی، امر به معروف و نهی از منکر ما حکم ميکند که این کار را انجام دهیم.