همیشه و هر وقت صحبتی از رقم قابل توجهی پول به میان ميآید؛ باید منتظر اخبار و شایعات متعدد و ضد و نقیض بود. اخباری که از ادعا شروع ميشود و در نهایت به انکار ختم ميشود و این اتفاقی است که همیشه و در همه بازار رخ داده و تنها مربوط به رقم یارانه تولید و صنعت خودرو سازی که این روزها نقل هر مجلسی است ختم نميشود.
به گزارش سیاست روز؛ روز دوشنبه خبری در راس اخبار اقتصادی خبرگزاریها قرار گرفت که حکایت از اختصاص ۲۰۰ میلیارد تومان یارانه تولید به خودروسازان داشت. خبری که گفته ميشد رئیس سازمان مدیریت و برنامهریزی در بازدید از شرکت ایران خودرو اعلام و مدعی شده که در نیمه نخست امسال ۵۰ میلیارد تومان یارانه پرداخت شده است.
تافته جدا بافته
وی همچنین ازعقد توافقنامهای بین سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و وزارت صنعت، معدن و تجارت به منظور افزایش تولید خبر داد و اعلام کرد معادل ۲۰۰ میلیارد تومان از یارانه تولید در اختیار خودروسازان قرار ميگیرد به این ترتیب که ۷۰۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی که مقرر شده ۲۰ درصد این منابع برای خرید محصولات داخلی اختصاص یابد در اختیار وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار گرفته تا در مهرماه سال جاری به خودروسازان پرداخت شود. ناگفته نماند که نوبخت مدعی شده بود که با هدف حمایت از تولیدات داخلی ۱۴۰ هزار میلیارد تومان از منابع مالی بانکها به خرید محصولات صنعتی و خودرو اختصاص خواهد یافت.
این خبر در حالی منتشر شد که صنعت خودروسازی در طول هفتههای اخیر به واسطه بی کیفیتی تولیدات خود دچار افت فروش شده اند. هرچند با انتشار این خبر این نکته در اذهان متبادر شد که قرار است تا نقدینگی به این صنعت تزریق شود و این احتمال که این هزینه صرف بالا رفتن سطح کیفیت این تولیدات شود وجود داشت اما در کمتر از ۲۴ ساعت نوبخت با تکذیب این مسئله که رقم یاد شده تنها مختص به صنعت خودروسازی نیست تخصیص این رقم و اختصاص آن را درهالهای از ابهام فرو برد.
رسانههای مقصر
روزگذشته سخنگوی دولت با مقصر شناساندن رسانهها در نشست خبری خود این موضوع را مطرح کرد که براساس توافق با وزارت صنعت معدن تجارت ۲۰۰ میلیارد تومان یارانه برای کل صنعت تخصیص یافته است اما برخی رسانهها به گونهاي این خبر را منعکس کردند که این طور برداشت شد این یارانه فقط برای صنعت خودرو سازی است. نکته جالب در این بينان بود که در بازدید وی از ایران خودرو، تنها خبرنگار خبرگزاری دولت و تصویری حضور داشتند و از حضور دیگر خبرنگاران ممانعت شده بود.
قصهای دیرینه
داستان مربوط به یارانه تولید و رسیدن و نرسیدن آن چیزی نیست که تنها مربوط به این برهه از زمان و مختص صنعت خودروسازی باشد که اختلاف نظر متولیان در مورد یارانه تولید تا پیش از این نیز وجود داشت که نوبخت مدعی بود یارانه داده شده و نعمت زاده با رد این مسئله عنوان کرد که به ما یارانهاي داده نشده است. در خرداد ماه سالجاری وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: ما هر بار در خصوص ادعای نوبخت مبنی براختصاص یارانه اعلام کرد: هر بار گفتیم یارانه تولید، آقای نوبخت با خنده از کنارش گذشت یا این که سهم تولید را یارانه نقدی بلعیده است. دست آخر این که دولت مشکل بودجه دارد و به همین علت یارانه تولید نقد نشده است.
البته وی در آن زمان مدعی شد که تولید کنندهها قرار نیست یارانه بگیرند و چیزی هم نیست! یک مقدارپول در بودجه امسال دیده شد که به بخش صنعت کمک شود. در واقع دولت ۱۲۰۰ میلیارد تومان برای کمک به تولید تصویب کرد اما هنوز تامین نشده است اما درمقابل بخشی از دولت زیر بار پیاده کردن اقشار مرفه از قطار یارانه نقدی نرفته و در مقابل اصرار دارد یارانه تولید پرداخت شده است آن هم در قالب یارانه تسهیلات بانکی.
ناگفته نماند که رئیس سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور در پاسخ به انتقادهای وزیر صنعت، معدن و تجارت، محقق نشدن یارانه تولید را نه قصور دولت بلکه کوتاهی وزارت صنعت در معرفی واحدهای تولیدی عنوان کرده بود.
نوبخت مدعی شد برای یارانه تولید رقم مناسبی را اختصاص دادیم اما چون یارانه تولید را به صورت یارانه تسهیلات بانکی پرداخت خواهیم کرد، این یارانه در همان روز اول پرداخت نميشود بلکه دستگاهها و واحدهای تولیدی از این محل تسهیلات ميگیرند و در موقع بازپرداخت بخشی از سودشان را به صورت یارانه گاه پرداخت ميکنیم. به گفته وی ۵۴۰۰ میلیارد تومان نیز برای این کار در نظر گرفته شده است که همراه مسئله بهبود اشتغال و بهبود وضعیت حمل و نقل این تعهد انجام ميشود.
یارانهاي که نرسید
هرچند متولیان از مرحله پرداخت شدن ویا نشدن رقم یارانه تولید به این مرحله رسیدن که معلوم نیست این میزان سهم کدام صنعت است تا حدودی جای خرسندی دارد اما نکته مهمتر آن است که کل مبلغ یارانه تولید که چیزی حدود۳۰ درصد از منابع حاصل از هدفمندی یارانه از ابتدای اجرا ی آن تاکنون است؛ کجاست و چه زمانی قرار است پرداخت شود.
آیا رسیدن تولیدکنندگان به مرز ورشکستگی در صنایع مختلف و نبود نقدینگی دراین بازار که منجر به توقف تولید در بسیاری از بخشهای تولید شده است نمیتواند زنگ خطری برای متولیان باشد تا با درایت و جدیت بیشتری سهم تولید از درآمدهای حاصل از هدفمندی یارانهها را بپردازند.
در همین راستا نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان آنکه کیفیت خودروی داخلی برای مردم از قیمت آن مهمتر است به طوری که بابت خودرو خوب هر قیمتی را ميپردازند، گفت: تدوین برنامه راهبردی و حذف حمایتهای غیرمنطقی از صنعت خودرو ميتواند به کیفی سازی خودرو کمک کند.
این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه مردم قیمت خودرو را مبنای خرید خود قرار نميدهند کما اینکه خودروهای وارداتی را با قیمتهای بالا خریداری ميکنند، افزود: کیفیت مهمترین عاملی است که مورد توجه مردم قرار گرفته و کیفی نبودن خودرو داخلی عاملی شده تا قیمت نیز مبنای خرید مردم شود و از افزایش قیمتها ابراز نارضایتی کنند.
وی، توجه به افزایش کیفیت خودروهای ساخت داخل را در شرایط فعلی مهم ارزیابی کرد و گفت: خودروسازان داخلی باید به سمت کیفیسازی خودرو حرکت کنند تا در بازار رقابتی بتوانند باقی بمانند. البته این مسئله که گفته ميشود این رقم مربوط به صنعت خودروسازی نیست ازجمله مسایلی است که جای بحث دارد به این معنا که اگر تنها قرار بود که این رقم به صنعت خودرو برسد آیا کارکارشناسی دراین مورد صورت گرفته و یا اینکه بدون هیچ مقصد و هدفی است قرار است تزریق آن شود و اگر هم به این صنعت برسد، قرار نیست معضل آشکار آن که مردم جامعه را به تحریم استفاده ازاین خودروها ترغیب کرده و همان مسئله کیفیت است را حل کند.
احضار وزیر صنعت به مجلس
عضو کمیسیون صنایع مجلس با بیان اینکه خودروسازان به واردکننده خودرو تبدیل شدهاند، گفت: در این مورد از وزیر صنعت خواستهایم تا به مجلس پاسخ دهد.
حمیدرضا فولادگر در گفتوگو با فارس با اشاره به اعلام معاون رئیسجمهور مبنی بر پرداخت یارانه تولید به خودروسازان، اظهار داشت: در حال حاضر خودروسازان برای واردات خودرو اقدام میکنند، یارانه پرداختی به آنها نباید در این زمینه هزینه شود بلکه باید صرف ارتقاي کیفیت خودروهای تولیدی شود. وی ادامه داد: اکنون از یک طرف برای افزایش کیفیت خودروها مقاومت میشود و از طرفی دیگر نیز روشهای نظارتی مناسبی بر تولید خودرو در داخل وجود ندارد. وی تصریح کرد: برای حل این مشکلات از وزیر صنعت خواستهایم تا در مجلس حاضر شده و به سوالات نمایندگان پاسخ دهد.
فولادگر با بیان اینکه احتمالاً یارانه ۲۰۰ میلیارد تومانی دولت بابت سود تسهیلات بانکی اختصاص خواهد یافت، گفت: خودروسازان باید از یارانه تولید در جهت ارتقاي کیفیت و ایجاد سیستمهایی برای انجام این کار استفاده کنند. وی با اشاره به پیشبینی پرداخت یارانه ۵ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومانی به بخش تولید در بودجه امسال، گفت: هنوز آمار دقیقی درمورد یارانه پرداختشده به بخش تولید طی نیمه اول امسال به مجلس ارائه نشده است.
عضو کمیسیون صنایع همچنین با اشاره به رکود موجود در اقتصاد کشور، گفت: رشد منفی ۲ درصدی صنعت و رشد منفی ۰.۶درصدی بخش معدن در فصل بهار ناشی از این رکود است که دولت باید برای حل آن چارهاندیشی کند. به گفته وی، رکود موجود در کشور باعث انباشت تولیدات صنعتی از جمله خودرو در کارخانهها شده است.