يکشنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۳
کد مطلب : 95110
پشت‌پرده احتمالي طرح آمريكايي تجاوز زمینی ریاض - آنکارا به سوریه

اشغال رقه براي تروريست‌ها

اشغال رقه براي تروريست‌ها

منابع خبري در حالي از استقرار جنگنده‌هاي سعودي در تركيه خبر داده‌اند كه روند تحركات از طراحي آمريكا براي وارد ساختن اين كشورها به تجاوز زميني به سوريه براي اشغال احتمالي رقه براي واگذاري آن به تروريست‌ها و يا استفاده از آن براي چانه زني سياسي حكايت دارد.
شكست‌هاي گسترده‌ تروريست‌ها در مناطق مختلف در برابر ارتش سوريه، هراس آمريكا و متحدانش را به همراه داشته چنانكه واشنگتن در عين حفظ ظاهر و ادعاي رويكرد به روند سياسي به دنبال تحريك متحدان منطقه‌اي خود يعني عربستان و تركيه براي گزينه نظامي احتمالي در سوريه است. رويكردي كه مي‌تواند هدف آن اشغال رقه به عنوان مركز جديد براي تروريست‌ها پس از شكست و فرار از حلب باشد.
برخی منابع خبری گزارش دادند که ۲۰ فروند جت جنگنده عربستان سعودی در پایگاه هوایی اینجرلیک ترکیه مستقر شدند.وزیر خارجه ترکیه با اشاره به اعزام جنگنده و نیروی زمینی توسط عربستان به پایگاه «اینجرلیک» برای مداخله در سوریه اعلام کرد که امکان دارد آنکارا و ریاض در سوریه علیه داعش عملیات زمینی را انجام دهند. «مولود چاووش اوغلو» وزیر خارجه ترکیه اعلام کرد که امکان عملیات زمینی ترکیه و عربستان سعودی در سوریه علیه داعش وجود دارد.وی با بیان این مطلب افزود: «عربستان در هر نشست ائتلاف بین‌المللی با این اظهارات که آماده اعزام نیرو و جنگنده است قصد خود را برای مبارزه با داعش اعلام کرده است».استقرار جنگنده‌های عربستانی در پایگاه اینجرلیک ترکیه در حالی صورت گرفته که مقامات سعودی بر آمادگی «ریاض» برای اعزام پیاده‌نظام و ایفای نقش پررنگ‌تر نظامی در سوریه در قالب ائتلاف به رهبری آمریکا برای مقابله با داعش ابراز آمادگی کرده‌اند.از سوی دیگر،
«بشار‌اسد» رئیس جمهور سوریه نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه درباره احتمال مداخله زمینی ترکیه در سوریه تأکید کرده بود که دخالت نظامی آنکارا غیر ممکن نیست و این امکان وجود دارد؛ «چرا که «اردوغان» فردی متعصب است... و با آرزوی برپایی امپراتوری عثمانی زندگی می‌کند. از نظر او شکست‌هایی که در تونس، مصر، لیبی و سوریه نصیبش شده، شکست شخصی او است و آینده سیاسی‎اش را تهدید می‌کند... از سوی دیگر او خودش را حامل رسالتی اسلامی برای منطقه می‌داند، همین حالت نیز برای عربستان است، شکست‎های تروریست‌ها، شکست سیاست‌های آن‎ها است».بشار اسد همچنین اعلام کرده بود که دمشق به طور قطع با چنین مداخله‌ای برخورد خواهد کرد و انجام چنین اقدامی برای آل سعود و اردوغان آسان نخواهد بود.
همزمان با اين تحركات تروریست‌های ائتلاف «جیش الفتح» که از سمت غرب شهرک «کنسبا» و جنوب «الزیتونیة» از ارتش سوریه شکست خوردند این بار با اعزام صدها نیرو از سمت شهر «جسر الشغور» قصد دارند کنسبا را تصرف کنند. پس از شکست عناصر تروریستی ائتلاف «جیش الفتح» در پنج شنبه شب گذشته، گروهی از تروریست‌های این ائتلاف برای اشغال روستاها و ارتفاعات «عالیة»، «باشورة» و «الصراف» حملاتی را علیه مواضع نیروهای سوری آغاز کردند که با هوشیاری کامل نیروهای مقاومت مجبور به فرار از منطقه شدند. در اين ميان در ادعايي براي توجيه اقدام نظامي عليه سوريه مدیر و هماهنگ‌کننده اطلاعات ملی آمریکا در کنفرانس مونیخ درباره اقدامات داعش در به کارگیری سلاح‌های شیمیایی هشدار داد.در اين ميان كري وزیر خارجه آمریکا گفت که در صورت ادامه مواضع کنونی دولت سوریه، اعمال فشار بیشتر و احتمال اعزام نیروی زمینی به سوریه در دستور کار قرار خواهد گرفت.از سوي ديگر جبير وزیر خارجه عربستان بار دیگر در گفت‌وگو با یکی از روزنامه‌های آلمان مدعی شد که رئیس جمهور سوریه در آینده این کشور جایگاهی نخواهد داشت. لازم به ذكر در شكستي سنگين براي آمريكا و متحدانش عناصر تروریستی «جیش الفتح» که قصد نفوذ به بزرگراه شهرک «کفریا» را داشتند پس از درگیری با نیروهای مقاومت و کشته شدن چند عنصر از همرزمانشان مجبور به عقب‌نشینی شدند.تروریست‌ها پس از شکست در برابر ارتش سوریه در شمال استان «حلب» مجبور شدند به سمت «ادلب» بروند و با خانواده‌های خود منازل ساکنان این مناطق را اشغال کنند و به محض اعتراض ساکنان به این مسئله، به سویشان تیراندازی می‌کنند.
خبر ديگر آنكه پترائوس رئیس پیشین سیا با تکرار ادعای غرب درباره لزوم کنار رفتن رئیس‌جمهور سوریه از قدرت گفت که در صورت ادامه حملات به مخالفان سوری، باید منطقه پرواز ممنوع ایجاد شود.
همچنين كارتر وزیر دفاع آمریکا تاکید کرد: امارات متحده عربی موافقت کرده است تا حمایت از ائتلاف ضد داعش به رهبری آمریکا را با از سرگیری حملات هوایی در سوریه افزایش دهد.نخست‌وزیر فرانسه با اعلام اینکه پاریس قصد ندارد نیروی زمینی به سوریه اعزام کند، اظهار داشت حمله زمینی برخی کشورهای منطقه برای سرکوب داعش سرنوشت‌ساز خواهد بود.وزیر خارجه ایتالیا با تأکید بر اینکه حمله زمینی به مواضع تروریست‌ها در سوریه برای حل بحران این کشور بی‌فایده است، اعلام کرد ایتالیا درصدد اعزام نیروهای زمینی به سوریه نیست.

https://siasatrooz.ir/vdcfxyd1.w6dtyagiiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی