هر ساله در تصادفات رانندگی هزاران نفر کشته میشوند و این رقم در ایام تعطیلات که مسافرتها شدت بیشتری میگیرد علیرغم هشدارها و افزایش گشتزنی پلیس بیشتر میشود.
در وقوع تصادفات جادهای سه عامل اصلی نقش بسزایی دارند که این عوامل انسان، خودرو و جاده است که سهم هر کدام در وقوع تصادف مشخص است هرچند که در تصادفات دهها علل دیگر نقش آفرینی میکنند و سازمانها و دستگاهها در این تصادفات مقصر شناخته میشوند.
سردار تقی مهری رئیس پلیس راهور کشور در جمع بندی طرح نوروزی با اعلام مرگ ۳۸۹ نفر در ۲۹۴ تصادفات منجر به مرگ در جادههای کشور گفت: این تعداد کشته حاصل تخلف تنها ۱۴۷ راننده قانونشکن بود.
این آمار گرچه نسبت به سالهای گذشته کاهش داشته اما باز هم نشان از مشکلات عدیدهای در جادههای کشور میدهد که کام مردم را در ایام تعطیلی و عید تلخ میکند.
اما نگاهی به آمار ارائه شده از سن و سال مقصران حوادث جادهای کشور هم در نوع خود قابل تامل است. طبق اعلام سرهنگ عینالله جهانی، معاون اجتماعی پلیس راهور ناجا نوروز امسال در شرایطی که سفرهای داخلی افزایش و سفرهای خارجی کاهش یافت و از سوی دیگر نیز شاهد بارش نزولات آسمانی در سراسر کشور بودیم خوشبختانه ۴ درصد از میزان فوت در محل تصادفات جادهای کاهش یافت.
به گفته وی در نوروز ۹۵ سن مقصران تصادفات جادهای بین ۲۵ تا ۳۰ بوده است که نشان میدهد این افراد از تجربه کافی برای رانندگی در جادهها آن هم در جادههای لغزنده نداشتهاند و خانوادهها باید دقت نظر بیشتری میکردند.
سرهنگ جهانی از دلایل اصلی واژگونی خودروها در نوروز امسال را خستگی و خوابآلودگی رانندهها و از سوی دیگر لغزندگی جادهها اعلام کرد.
موضوع قابل تاملتر هم خواهد شد اگر نگاهی به آمارهای که از کشتههای تصادفات جادهای در دوازده سال آخر داشته باشم. آنطور که باشگاه خبرنگاران نقل کرده از سال ۸۴ تا ۹۳ طی ۱۰ سال تمام، در تصادفات جادهای ۲۱۹ هزار و ۱۷۲ تن کشته شدند که این عدد، آمار بالایی به شمار میرود، چراکه تعداد کشته شدگان در ۸ سال جنگ تحمیلی با تعداد کشتههای ده ساله تصادفات جادهای تقریبا برابری میکند.
اما در سال ۹۴ برابر آمار ۱۰ ماهه پزشکی قانونی بیش از ۱۴ هزار تن در تصادفات کشته شدند که خوشبختانه در مقایسه با مدت مشابه سال ۹۳ تعداد ۴۵۰ تن از هموطنانمان کمتر کشته شدند اما باز هم رقمها بالاست و حالا در آستانه سال جدید تنها در ۱۳ روزه ایام نوروز ۳۸۹ نفر در جادههای کشور کشته شدهاند.
همه این موارد نشان از این نکته میدهد که در هر سه عامل اصلی ایجاد تصادفات دچار مشکل هستیم و به گفته کارشناسان شاید در این بین جادههای کشور در رتبه نخست علت تصادفات کشور قرار بگیرند. در کنار آن نمیتوان از نامطمئن بودن وسایل نقلیهای که سوار میشویم و همچنین فرهنگ رانندگی در کشور گلایهای نداشت و همه چیز را به گردن جادهها انداخت.
هر چند که شاید اگر جادهها از استانداردهای درست برخوردار بود و در تولید اتومبیلهای شخصی هم از استانداردهای لازم چون ایربک با عملکرد صحیح و ترمز ایبیاس و بدنه قوی استفاده میشد میزان مرگ و میر حوادث جادهای کاهش مییافت اما اگر بخواهیم در کل میزان تصادفات را مدیریت کنیم باید فرهنگ درست رانندگی کردن را اشاعه دهیم وقتی ماشین راهنمایی و رانندگی خود را مانند شهروندان عادی تصور کرده و روی خط عابر در پشت چراغ قرمز نیاستد، وقتی مسئول خطا نکند و به مردم نشان دهد که پیروی از قوانین در صدر اقداماتی است که باید از سوی شهروندان رعایت شود تخلفات عموم جامعه هم به تنناسب کاهش مییابد.
اما شاید قابل توجه ترین نکتهای که از این بحث میشود استنباط کرد استانداردسازی جادههای کشور باشد چراکه با افزایش سفرهای مردم در تعطیلاتی چون تعطیلات نوروز و اتفاقاتی که هر ساله تکرار میشود شاید قابل اغماض نباشد که آمار کشتهها در جادههای کشور در پایان تعطیلات همچنان بالا باشد و به شوخی یا جدی ببینیم که تعداد کشتهها را با تعداد جنگ و یا درگیری تروریستی مقایسه میکنند!
سوشیانت آسمانی