نشست خبری هفتمین دوره جشنواره مردمی فیلم عمار روز گذشته با حضور نادر طالبزاده، دبیر جشنواره، وحید جلیلی، رئیس شورای سیاستگذاری عمار و رسول منفرد، دبیر اجرایی جشنواره در حسینیه هنر برگزار شد.
جلیلی در ابتدای این نشست گفت: امسال در حوزه سینمایی از فیلمساز متعهد و برجسته تقدیر خواهیم کرد؛ همچنین از شهید خزایی، به عنوان یکی از سمبلهای جریان رسانهای انقلاب اسلامی در فضای بینالمللی تجلیل میشود و از سوی دیگر تندیس ویژه مجموعه زنان انقلابی ر ابا محوریت مرحوم مرضیه دباغ خواهیم داشت.
وی ادامه داد: امروز چالش اصلی سینمای ایران، سازمان تولید نیست، بلکه مسئله اصلی سازمان تماشا است و جریانهای رسانهای و فرهنگی خاصی توانستند طی ۱۰ سال اخیر با حمایتهای قدرتهای جهانی سازمان تماشای مناسب با خود را ایجاد کردند. ورود ماهوارهها به بحث تبلیغات و بسیج مخاطب واقعیت غیرقابل انکاری است و اثرش را هم در فروش فیلمهای ایران در یک سال اخیر میبینیم، آثاری که اگر ۴ سال پیش اکران میشدند، یک دهم فروش فعلی را هم به دست نمیآوردند.
رئیس شورای سیاستگذاری جشنواره عمار اظهار داشت: استراتژی تهدیدمحور و فرصتسوزی که بسیاری از مدعیان دستگاههای فرهنگی کشور دارند، باعث شده که سازمان تماشای مناسب با سینمای انقلاب نداشته باشیم، در حالیکه طی یک سال اخیر یکی از بهترین آثار سینمای انقلاب مانند یتیمخانه ایران، سیانور، ایستاده در غبار تولید شده، آثاری که برای تولید هر کدام از آنها باید سالها انتظار میکشیدیم طی یک سال تولید شده است. به عبارت دیگر در حوزه سازمان تولید، سینمای انقلاب به تراز خوبی رسیده است اما در سازمان تماشا چالشهای جدی داریم.
جلیلی بیان داشت: اگر ابوالقاسم طالبی به جای فیلم یتیمخانه ایران فیلم ۱۰ دقیقه فیلم ضدانقلاب ساخته بود، صدها تربیون نماز جمعه و رسانه علیه او بسیج میشدند، اما جای تاسف دارد که امروز در حوزه سازمان تماشا به چنین وضعیتی رسیدهایم و فیلمهایی مانند ایستاده در غبار، یتیمخانه ایران، سیانور به دلیل نبود سازمان تماشای مناسب نتوانستند موفقیت زیادی کسب کنند.
وی با بیان اینکه جشنواره عمار تلاشی برای بازسازی سازمان تماشای سینمای انقلاب است، گفت: سینمای انقلاب که در یکی و دو دهه اخیر به دلیل راهبرد خطای تهدید محور به شدت ضربه دیده و امیدواریم روز به روز شرایط در این زمینه بهتر شود.
رئیس شورای سیاستگذاری جشنواره عمار تصریح کرد: ما در سازمان تماشا یک سختافزار و یک نرمافزار داریم از سوی دیگر مشکل امروزه ما در سینما بحث تقاضاست نه عرضه و تربیونهای نماز جمعه اگر به سنت پیامبر معتقدند که قطعا هم همینگونه است ولی در این حوزه غافلند، در حالی که پیامبر در چالشهای اجتماعی و فرهنگی از هنرمندان مسلمان تکریم میکردند و بزرگان ما نیز مانند امام(ره) و مقام معظم رهبری همینگونهاند در حالیکه نمایندگان ایشان یک صدم آنها نیز نسبت به هنر متعهد نیستند.
جلیلی گفت: ما در جنگ فرهنگی و در یک فراز تاریخی از لحاظ فرهنگی هستیم و نمیتوان به راحتی از کنار خطاهای راهبردی در این زمینه بگذریم، قطعا اگر شبکههای مساجد، تربیونهای نماز جمعه و فعالان فرهنگی متعهد، فرصت محور به این حوزه نگاه کنند در یک فرصت محدود میتوانیم تحول عظیم در حوزه سینمای انقلاب داشته باشیم.
وی اظهار داشت: لیتین فیلم یتیمخانه ایران و چ را دیده بود و بعد این سوال را پرسید که چرا دنیا کیارستمی را میشناسد ولی ابوالقاسم طالبی و ابراهیم حاتمیکیا را نمیشناسد و قطعا باید از اهالی سینما هم این سوال را پرسید. به عبارت دیگر اجازه نمیدهند که آثاری مانند بازمانده، چ، یتیمخانه ایران از مرزهای کشور خارج شود و تلاشمان این است که در بخش بینالملل چهرههای واقعی و بینالمللی سینمای جهان را با سینمای انقلاب آشنا کنیم.
رئیس شورای سیاستگذاری جشنواره عمار در پاسخ به پرسش خبرنگار ایکنا بیان داشت: شما که یک رسانه دولتی هستید و از نظام و انقلاب اسلامی بودجه میگیرد، درباره مسائل ایدئولوژیک در حوزه سینما صحبت کنید، نظام جمهوری اسلامی، دولت و همچنین بخش جدی از رسانههای دولتی ما معتقدند که درباره مسائل ایدئولوژیک در حوزه سینما نباید صحبت کرد و به افرادی که میگویند مبانی انقلاب اسلامی را باید در سینما مورد توجه قرار دهیم، نقد جدی میکنند.
جلیلی گفت: ما صحبتمان این است که چرا باید از یک کشور ۸۰ میلیونی تنها ۵ درصد به سینما بروند جواب به این سوال مشخص میکند که سینمای روشنفکری با سینما ایدئولوژیک برخورد میکند یا سینمای انقلاب، در حالیکه جریان روشنفکری ایدئولوژیک ترین جریان حاضر در سینمای کشور است و اینکه چرا حاتمیکیا و طالبی در سینمای جهان معرفی نمیشوند از واقعیتهای سینمای کشور است و سوال ما این است که چرا فیلتر سیاسی و ایدئولوژیک در سینمای ایران وجود دارد.
در ادامه این نشست طالبزاده گفت: در مقابل انقلاب اسلامی ایستادن همیشه جواب معکوس میدهد که یکی از آنها داعش و جریانهای تکفیری است، از اینرو ما نیازمند رسانه قوی هستیم که در آن نیروهای انقلابی نقش داشته باشند تا هم بتوانند انقلاب اسلامی را به دنیا معرفی کنند و هم نقد درون گفتمانی داشته باشند.
وی با بیان اینکه حقوق ایران در دنیا پایمال شده است، ادامه داد: فیلم یتیمخانه ایران از اینکه به این مسئله پرداخته بسیار مهم است.
دبیر جشنواره عمار بیان داشت: تا به امروز کسی نمیداند که از ابتدا تا پایان دوران دفاعمقدس چه کشوری بمب شیمیایی در اختیار صدام گذاشته است و ما حتی به دنبال این پرونده نیز نرفتیم، در حالی که در کتابهای آمریکایی به این مسئله پرداخته شده است، عدم پیگیری این پرونده به خاطر مسئولان، دادگاههای بینالمللی و رسانهها است، شاید عدهای حرام خوردهاند که زبانشان در این زمینه باز نمیشود و امید مقام معظم رهبری نیز همین نسل جوان است که برای تربیت آنها مستند و داستاننویسی از ابزارهای مهم به شمار میرود.
طالبزاده خاطرنشان کرد: باید فیلمهایی با موضوع پروندههای روی زمین مانده توسط فیلمسازان انقلابی ساخته شود و از مسئله گازهای خردل در دوران دفاعمقدس متوجه شدیم که افراد زیادی از ابتدای انقلاب اسلامی تا الان کارشان را انجام ندادهاند.
رسول منفرد در پایان برنامه گفت: فراخوان این دوره از جشنواره عمار از ۷ شهریور آغاز و تا ۵ آذر هم ارسال آثار ادامه داشت و ۲ هزار و ۹۶۰ اثر به این دوره از جشنواره ارسال شده است.
وی ادامه داد: در حوزه فیلم هزار و ۳۰۰ اثر به جشنواره ارسال شده که از این میزان، ۶۱۰ اثر مستند، ۲۷۰ اثر داستانی، ۲۲۰ کلیپ و ۱۶۴ اثر پویانمایی و ۴۷ برنامه تلویزیونی بوده است، همچنین در بخش فیلم ما ۷۰۰ اثر، فیلمنامه ۲۲۵ اثر و در بخش تولیدات رادیویی که برای اولینبار در جشنواره خواهیم داشت ۲۹۸ اثر ارسال شده است.
دبیر اجرایی جشنواره فیلم عمار تصریح کرد: در بخش نقد مقالات ۴۷ اثر، لوح نگار ۲۵ اثر و اقلام تبلیغی ۳۴۰ اثر، مدافعان حرم ۱۰ اثر داشتیم و همچنین آثار خوبی هم در بخش اقتصاد مقاومتی داشتیم. به گزارش نسیم، منفرد خاطرنشان کرد: اکرانهای مردمی هفتمین دوره جشنواره عمار پیش از شروع داوریها و از ۲۰ آبان آغاز شده و تا امروز ۴۰ اثر در چرخه اکرانهای مردمی قرار گرفتند که آثار دایو، نبرد پنهان، فیلم کوتاه قابلمه و مستند روزگار احمد محبوبترین آثار تا به این لحظه بودهاند.