این روزها با بالا رفتن تب انتخابات در کشورمان، فضای مجازی هم عرصهای قدرتمند برای تبلیغات انتخاباتی کاندیداها شده است.
اما در شبکههای اجتماعی آنچه بیش از همه نمود دارد، جنگ هواداران کاندیداها با یکدیگر و استفاده از حربه تخریب در مواجهه با شخص یا جریان رقیب است و کمتر افرادی هستند که در این بین به دنبال بالا بردن سطح آگاهی مردم و تاثیرگذاری بر نوع نگاه مردم به مقوله انتخابات دارند. اکثر افراد و جریانها در حال تلاش برای یارکشی هستند و با وعده و وعیدهای اغلب غیرقابل اجرا سعی دارند به سبد رای خود اضافه و یا از کاهش آن جلوگیری کنند.
در این بین بچههای خوب «دیرین دیرین» فارغ از مسائل جناحی و سیاسی با ورود به عرصه انتخابات سعی در آسیبشناسی برخی رفتارها و گفتارهایی دارند که متاسفانه در دوران انتخابات در کشورمان به وضوح و با تراکم بالایی قابل مشاهده است. از ضرورت تخصصگرایی تا رفتارهای پوپولیستی موضوعاتی هستند که به شیوه هنرمندانهای ساخته شده است و در شبکههای اجتماعی در حال دست به دست شدن است.
اما طبیعتا برخی جریانات هم مخالف «بیداری» در سطح جامعه هستند و سعی میکنند مردم را زیر لحاف وعدهها بخوابانند و بعد انگشت همان آدمها را جوهری کنند و نام مبارک خودشان را از صندوق بیرون بیاورند. طبیعتا پخش آیتمهای کوتاه و اثرگذار دیرین دیرین باعث میشود که برخی تلاشها برای یارکشیها با شکست مواجه شود و این زنگ خطری برای افرادی است که توانایی خود را در «نادانی» یا «کمدانی» مردم میدانند. آنها برای کسب یا حفظ قدرت و البته میز و صندلی خود دست به هرکاری میزنند.
یکی از همین جریانات مخالف بیداری ظاهرا روزنامه وابسته به دولت و به تبع آن کانال اجتماعی این روزنامه بود که ظاهرا تاب و تحمل نقد به رفتارها و گفتارهای دولتیها را نداشته است.
آنها در گزارش متوهمانه خود نوشته بودند: «در هفتههای اخیر و با ورود به فضای انتخاباتی، انیمیشن معروف "دیرین دیرین" که بیشتر در حوزه فرهنگ سازی مشغول به کار بود، به یکباره تمام تولیدات خود را معطوف به حمله به دولت کرده است. این تغییر رویه یکباره پرسشهای زیادی را برای مخاطبان ایجاد کرد، به نحوی که بسیاری از مردم از این تغییر رویه ابراز شگفتی کردند!
حتی در شبکههای اجتماعی هم این موضوع بازتاب زیادی پیدا کرد. به نحوی که این باور غالب به وجود آمد که این انیمیشن توسط ستاد تبلیغاتی یکی از کاندیداهای مخالف دولت خریداری شده است. حتی ارقامی نیز به عنوان پرداختی این ستاد به انیمیشن دیرین دیرین نیز به زبان آمد. از ۲۰۰ میلیون تومان تا ۸۰۰ میلیون تومان!»
آنها در ادامه توهم توطئه خود هم نوشته بودند که «حال این سوال پیش میآید که انیمیشن دیرین دیرین که مردم خاطرههای خوبی از تولیدات فرهنگ ساز آن دارند چگونه حاضر شده است در دام جریانهای سیاسی و مطامع زودگذر انتخاباتی بیفتد؟ آیا روا نبود مدیران محترم این شرکت که در دو سال اخیر مبالغ زیادی را در قالب سفارشات ارگانها و سازمانهای دولتی و همچنین تسهیلات معاونت علمی ریاست جمهوری دریافت کردهاند، کمی جانب انصاف را رعایت کرده و در چارچوب منافع ملی حرکت کنند؟ و سوال مهمتر اینکه چه مبالغ هنگفتی صرف خرید و اجاره برندهای ملی، تولیدات چند رسانهای محبوب و کانالها و سایتهای پربازدید شده است؟ این مبالغ از طرف چه کسانی و چه منابعی تامین شده است؟؟»
طبیعتا بچههای نجیب دیرین دیرین هم باید پاسخ این خوابهای آشفته را میدادند. آنها هم دست به قلم شدند تا پاسخ دروغپردازیها و فضاسازیهای هواداران چشمبسته دولت را بدهند که اینگونه شد:
متاسفانه شنبه شب کانال روزنامه ایران، با ابراز نارضایتی از انیمیشنهای اخیر #دیرین_دیرین ، تیتر عجیبی زده بود:
"دیرین دیرین"ها به چه بهایی خریده شدند!
صرفا جهت استحضار مخاطبان خوب #دیرین_دیرین به چند نکته اشاره میکنم.
دیرین دیرین یک رسانه مردمی است که حرف دل #مردم_ایران را در قالب انیمیشنهای کوتاه یک دقیقهای طنز بیان میکند.
این مجموعه توسط شرکت دانش بنیان "نسلاندیشهسبز" ساخته میشود و بهرغم تعاملات و همکاریهای بسیار خوب با معاونت علمیفناوری ریاست جمهوری، تاکنون یکریال کمک بلاعوض یا یک ریال وام کمبهره، از این معاونت دریافت نکرده است!
با توجه به مشکل بزرگ بیکاری جوانان ، "نسل اندیشه سبز" حسب وظیفه، در این مدت همکاری بسیار خوبی با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و وزارت تعاون، کار، رفاه اجتماعی و مرکز فناوری اطلاعات و رسانههای دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای کارآفرینی و ایجاد کسب و کارهای پایدار بر مبنای تولید محتوای دیجیتال، داشته است.
از چهار سال پیش که #دیرین_دیرین را طراحی میکردیم، بر این باور بودیم که دیرین دیرین باید رسانهی مردم ایران باشد. پس در همان ابتدای کار، آن را به بهای جلب #اعتماد_مردم به #مردم_ایران فروختیم و هیچ وقت به این اعتماد، خیانت نکردیم.
اکنون دیرین دیرین رسانه بزرگی است که با ضریب نفوذ بیش از ۷۰ درصد در کشور، هر آیتم آن توسط بیش از هفت میلیون نفر، در فضای مجازی دیده میشود.
همانگونه که در ابتدای سال وعده دادیم، امسال مجموعه انیمیشنهای دیرین دیرین با موضوع #انتخابات را میسازیم.
در این انیمیشنها به صورت مطلق لَه یا عَلیه یک نامزد حرف نمیزنیم بلکه به نقد رفتار اشتباه میپردازیم، فارغ از اینکه این رفتار از چه فردی سر زدهباشد.
در پایان هر انیمیشن انتقادی نیز، نظرسنجی عمومی قرار دارد و میزان رضایت بالای ۹۰درصد مخاطبان، نشانگر آن است که در بیان حرف دل مردم در قالب انیمیشنهای دیرین دیرین، موفق بودهایم.
هر چند به تناسب موضوع، یک گروه سیاسی اعم از اصولگرا یا اصلاحطلب، از ما آزرده خاطر شده باشد!
در پاسخ روزنامه ایران که حرف دلمردم را برنتابیده است، میگوییم:
دیرین دیرین فروشی نیست چون قبلا فروخته شده ... به مردم ایران !
حامد فربد