جمعه ۲۰ آبان ۱۳۹۰ - ۱۸:۰۳
کد مطلب : 69330
نگاهي بر خداحافظي تلخ برلوسكني از قدرت

پايان نخست وزير

سيلويوبرلوسكني كه در كارنامه خود۲ دوره نخست وزيري موفقيت آميز بر ايتاليا را داشت نتوانست سومين دوره نخست وزيري را به اتمام رساند و سرانجام در برابر اعتراض‌هاي مردمي و جريان‌هاي سياسي وادار به كناره گيري از قدرت شد. برلوسكني ۷۵ ساله در حالي از قدرت كناره‌گيري كرد كه وي با رياست باشگاه ميلان و نيز در اختيار داشتن ۹۰ درصد رسانه‌هاي نوشتاري، ديداري و شنيداري ايتاليا با چندين شبكه ماهواره‌اي در اروپا از ثروتمندترين و با نفوذترين مردان اروپا و جهان لقب گرفته است. بسياري وي را از اركان نظام سرمايه‌داري دانسته كه سقوط وي نشانگر تزلزل موقعيت سرمايه‌داري در غرب به ويژه پس از تشديد اعتراض‌هاي مردمي به ساختار سياسي و اقتصادي غرب مي‌دانند. با رفتن برلوسكني دو سوال مطرح مي‌باشد نخست آنكه ريشه‌هاي سقوط برلوسكني چه بوده و دوم آنكه چه تاثيري بر روند تحولات اروپا خواهد داشت؟
پايان نخست وزير

ريشه‌هاي سقوط
بررسي كارنامه برلوسكني نكات قابل توجهي در حوزه سياست داخلي و خارجي را آشكار مي‌سازد. 

الف- در حوزه داخلي:
در عرصه سياست داخلي سياستهاي برلوسكني و چالشهاي آن در دو بعد قابل توجه مي‌باشد.
۱-حوزه اقتصادي:
هرچند كه شاكله سياست‌ها و مواضع ادعايي برلوسكني در آغاز دوران نخست وزيري را اهداف اقتصادي تشكيل مي‌داد اما به رغم وعده‌هاي مطرح شده وي نتوانست كاركرد چندان مثبتي در اين حوزه داشته باشد. افزايش فقر و بيكاري، بدهي‌هاي گسترده خارجي، سقوط جايگاه ايتاليا از رتبه چهارم اقتصاد اروپا و... ورشكستي اقتصادي اين كشور را به همراه داشت. اين امر تا بدان جا پيش رفت كه ايتاليا نيز وادار به اجراي طرح رياضت اقتصادي مانند كشورهاي بحران زده اروپايي گرديد و از سوي ديگر اتحاديه اروپا، ايتاليا را برابر با كشورهايي مانند يونان قرار داد كه نيازمند كمكهاي خارجي براي خروج از بحران اقتصادي مي‌باشد. مجموع اين تحولات موج اعتراض‌هاي مردمي را به همراه داشت به گونه‌اي كه در ماههاي اخير ايتاليا صحنه درگيري‌هاي گسترده مردمي با دولتمردان بوده است كه فضايي پر تنش را بر كشور حاكم كرده است. رويكرد احزاب چپ براي سرنگوني دولت و كسب دوباره قدرت به اين امر دامن زده است.
۲- فساد اخلاقي:
برلوسكني در حالي كشورش را با بحران اقتصادي مواجه كرده كه پرونده فساد اخلاقي وي كه هر روز ابعاد گسترده‌تري به خود گرفته بر خشم مردمي افزوده است. افشاي ميليون‌ها دلار هزينه ميهماني‌ها و خوشگذراني‌هاي برلوسكني چنان گسترده بوده كه حتي همسر وي نيز به جمع شاكيان پيوسته و خواستار محاكمه وي شده است. مردم ايتاليا تاكيد دارند در شرايطي كه كشور در شرايط بحراني قرار دارد نخست وزير به فكر ميهماني و عياشي‌هاي خود مي‌باشد و اين امر قابل قبول نمي‌باشد. آوازه رسوايي‌هاي برلوسكني بر سراسر جهان نيز كشيده شده به گونه‌اي كه اعتبار اخلاقي و سياسي ايتاليا را در جهان تحت الشعاع قرار داده است. بسياري تاكيد دارند كه از دلايل اصلي اعتراض‌هاي مردمي به نخست‌وزير، فساد اخلاقي و عدم پايبندي وي به اصول اجتماعي و رفتاري است كه خشم همگان را برانگيخته است. 

ب- سياست خارجي:
در حوزه خارجي نيز هرچند ايتاليا با بهره‌گيري از ظرفيتهاي اقتصادي مي‌توانست نقش مهمي ايفا كند اما عملكردهاي برلوسكني و ناتواني‌هاي وي عدم تحقق اين مهم را به همراه داشته است. امري كه خشم و انزجار مردمي از وي را تشديد كرده است.
اولا در حوزه اروپا به رغم رتبه بالاي اقتصادي ايتاليا، سياستهاي برلوسكني موجب شده تا ساير كشورها از رويكرد به اين كشور خودداري نمايند چنانچه كشورهايي مانند فرانسه و آلمان كه ادعاي رياست بر اروپا را دارند در تصميمات كلان خويش از پذيرش نقش ايتاليا خودداري كرده و در هنگام برگزاري نشست سران اروپا در بروكسل، ايتاليا از سوي ساير كشور‌ها متهم به تهديد اقتصادي اتحاديه اروپا گرديد كه

بايد مجري طرح‌هاي پيشنهادي ساير اعضا باشد. بر اين اساس مي‌توان گفت كه ايتاليا بدترين دوران خود را در اتحاديه اروپا مي‌گذراند به گونه‌اي كه بسياري آن را برابر با يونان بحران زده مي‌دانند كه توان اداره كشورش را نداشته و بايد مطيع ساير كشورها به ويژه رقبايي همچون فرانسه و آلمان باشد.
ثانيا كارنامه سياست خارجي ايتاليا نشان مي‌دهد كه اين كشور در دوران برلوسكني در دو محور حركت كرده كه خوشايند ملت ايتاليا و افكار عمومي نبوده است. نخست گرايش به آمريكا و پذيرش سياستهاي آن در صحنه جهاني در كنار روابط دو جانبه و نيز مشاركت در جنگ طلبي‌هاي آمريكا و اعمال تحريم عليه ساير كشورها از جمله اين اقدامات بوده است.
دوم رويكرد به رژيم صهيونيستي و اجراي خواسته‌هاي اين رژيم در صحنه بين‌الملل. اين رويكردها در حالي صورت گرفته كه از يك سو مردم ايتاليا اين رويكرد را مغاير با امنيت ملي خود دانسته و خواستار مقابله با آن بوده‌اند و از سوي ديگر افكار عمومي جهان نيز به دليل مخالفت با آمريكا و رژيم صهيونيستي، دوستان آنها را نيز برتابيده و به مقابله با آن مي‌پردازند كه نتيجه آن را در انزواي ايتاليا در صحنه بين‌الملل مي‌توان مشاهده كرد.
ثالثا از ديگر ريشه‌هاي اعتراض مردمي به سياست خارجي برلوسكني را اعتراض به حضور كشورشان در جنگ طلبي‌هاي آمريكا و ناتو تشكيل مي‌دهد. در شرايطي كه بحران مالي ايتاليا را فرا گرفته، رويكرد به ادامه جنگ در افغانستان و حضور نظامي در ليبي خشم مردمي را برانگيخته است به گونه‌اي كه از ريشه‌هاي اعتراض‌هاي مردمي را مخالفت با اين جنگ طلبي‌ها تشكيل مي‌داد.

پيامدهاي بركناري
با توجه به اينكه پيش از برلوسكني در يونان نيز نخست وزير سقوط كرده و در پرتغال نيز دولت مجبور به تغيير ساختار شده، بسياري از ناظران سياسي پيامدهاي كناره‌گيري برلوسكني از قدرت را در دو حوزه داخلي ايتاليا و صحنه اروپا مهم ارزيابي مي‌كنند. در حوزه داخل ايتاليا با توجه به بحران شديد اقتصادي و نيز تحركات جريان‌هاي سياسي براي دگرگوني كامل سياسي در كشور، احتمال برقراري دوباره ثبات در كشور امري دور از ذهن مي‌باشد چرا كه مردم و جريان سياسي كه توانسته‌اند برلوسكني را سرنگون سازند اكنون با عزمي جدي‌تر براي رسيدن به مطالبات خود در صحنه حضور خواهند يافت. با توجه به عمق بحران اقتصادي دولت جديد توان حل سريع بحران را نخواهد داشت لذا مقابله با اين اعتراض‌ها امري دور از ذهن مي‌نمايد.
همچنين سقوط برلوسكني صرفا در صحنه ايتاليا تاثير نخواهد داست بلكه دامنه آن اروپا را نيز فراخواهد گرفت. حال كه نخست وزير يونان و ايتاليا سرنگون شده‌اند فاز جديد اعتراض‌هاي مردمي به نظام سرمايه‌داري شكل خواهد گرفت. مردمي كه ابتدا اهداف اقتصادي داشته‌اند اكنون به دنبال مطالبات سياسي هستند لذا رفتن برلوسكني مي‌تواند به تشديد اعتراض‌ها و تكرار دومينوي سقوط سران غرب منجر گردد. لذا اروپا در آينده شاهد تحولات جديدي در حوزه سياسي خواهد بود.

كلام آخر
در نهايت مي‌توان گفت كه برلوسكني قرباني ناكارآمدي خود در حوزه داخلي و خارجي گرديده است. سرنوشتي كه به دليل شباهت وضعيت سران ساير كشورهاي غربي، تكرار سرنگوني دولتها در ساير كشورهاي اروپايي را در اذهان تداعي كرده است. شايد پس از برلوسكني نوبت به مركل صدراعظم آلمان، ساركوزي رئيس جمهور فرانسه و كامرون نخست وزير انگليس رسد كه صحنه قدرت را ترك مي‌كنند.

مولف : سيد مهدي لنكراني
https://siasatrooz.ir/vdcaweni.49noe15kk4.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی

مهدی شعبانی
سلام سیدجان مطلبت خیلی عالی بود انشاالله همیشه موفق باشی
پسر دایی تان مهدی