يکشنبه ۲۷ شهريور ۱۴۰۱ - ۲۰:۲۵
کد مطلب : 123949

آنچه نباید به بن‌بست رود

بن بست کلید واژه‌ای است که طی روزهای اخیر به یکی از اصلی‌ترین کلید واژه‌ها در ادبیات گفتاری مقامات و...
بن بست کلید واژه‌ای است که طی روزهای اخیر به یکی از اصلی‌ترین کلید واژه‌ها در ادبیات گفتاری مقامات و رسانه‌های بیگانه مبدل شده است. بن بست در مذاکرات برجامی، بن بست در روابط ایران و آژانس، بن بست در عملکرد حقوق بشری ایران و..... را در این چارچوب می‌توان به شمارگان بسیار مشاهده کرد که با به میدان آمدن پیاده نظام غرب هر روز ابعاد جدیدتری می‌گیرد و سعی دارد تا ایران را در بن بستی غیر قابل عبور نشان دهد. این فضای القایی با محوریت ایجاد فضای یاس و ناامیدی از اینده کشور و با نسخه نویسی براندازی در حالی از سوی محافل رسانه ای و سیاسی غربی دنبال می‌شود که نگاهی واقع بینانه به آنچه در وادی عمل روی داده است پیامی ورای این ادعاها را آشکار می سازد.
به رغم آنکه دشمنان جهان اسلام تمام ابزارها و امکانات خویش از تروریست‌ها و مهره های ضد امنیتی گرفته تا غبارآلود ساختن فضای سیاسی عراق و منطقه، ورود گسترده رسانه های همسو با تفکرات غربی در اهمیت زدایی و ایجاد فضای یاس و دلسردی و اهمیت زدایی از مراسم اربعین سالار شهیدان، حضور گسترده بیش از ۲۱ میلیون نفر از سراسر جهان در حماسه بزرگ راهپیمایی اربعین در عراق، تمام نقشه های دشمنان جهان اسلام را نقش برآب کرد. اربعین نشانه ای بر برتری قدرت نرم مقاومت و جمهوری اسلامی در برابر دشمنان به سرکردگی آمریکاست که می تواند پایه گذار تحولات نوینی در صحنه چند جانبه گرایی جهانی بر اساس تمدن و فرهنگ اسلامی باشد.
نکته دیگر آنکه غرب در حالی با تبلیغات گسترده و هزینه کردهای بسیار همواره بر آن بوده تا راهکار ورود کشورها به معادلات جهانی را به پذیرش و تن دادن به خواسته های غرب معرفی نماید که در دستاوردی بزرگ در نشست امسال پیمان شانگهای در ازبکستان سند تعهدات ایران امضا و رسما جمهوری اسلامی به جمع اعضای دائم شانگهای محلق شد. جالب توجه آنکه در نشست ازبکستان حاضران ضمن استقبال از این عضویت ایران را کشوری با ظرفیت های عظیم و تاثیرگذار در تحقق اهداف شانگهای از جمله در حوزه سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، بهداشتی و امنیتی معرفی نمودند. این تحول مهم در نقش آفرینی ایران در پیمان شانگهای از یک سو نشان داد که جمهوری اسلامی برای خنثی سازی تحریم ها و تعاملات جهانی معطل مذاکرات برجامی نمی شود و مذاکرات وین نه شاکله و اساس سیاست خارجی و تحریمی ایران بلکه بخشی از پازش معادلاتی جهانی ایران است و از سوی دیگر اعضای شانگهای نیز که نیمی از جمعیت و منابع جهان را در اختیار دارد با پذیرش این عضویت پیام چند جانبه گرایی و پایان یک جانبه گرایی غربی را به جهان مخابره کرده است.
در نهایت آنکه غرب در حالی همچنان در صحنه بین الملل سیاست تحریم را علیه سایر کشورها از جمله جمهوری اسلامی ایران اجرا می کنند که هفته گذشته خانم آلنا دوهان، گزارشگر ویژه سازمان‌ملل درمورد تأثیر منفی اقدامات قهری یکجانبه در گزارشی رسما تحریم ها علیه ایران را غیر قانونی، بی منطق، ناقض قوانین بین المللی و حقوق بشر، غیر اصولی و برهم زننده قوانین جهانی عنوان کرده است. این گزارش سندی آشکار و و عینی از ماهیت و درون مایه رفتارهای غیر انسانی غرب است که نقاب از چهره واقعی تحریم ها و اهداف و پیامدهای آنها بر می دارد و غرب را در برابر افکار عمومی و نهادهای بین المللی قرار داده و می تواند مولفه و معیاری باشد برای فروپاشی تحریم هایی که غرب به صورت یک جانبه و زیاده خواهانه و غیر انسانی علیه سایر کشورها از جمله ایران وضع کرده است. حلقه تکمیلی این روند می‌تواند حضور فعال و موثر رئیس جمهوری اسلامی ایران در نشست سالیانه سازمان ملل متحد در نیویورک باشد که در چارچوب رایزنی‌های دو جانبه و سخنرانی در مجمع عمومی می‌تواند رقم زده شود. ابتکار ایران مبنی بر پیگیری اصل نظم عادلانه بین‌المللی از طریق چندجانبه گرایی اقتصادی به عنوان نیاز دنیای امروز ابتکاری است که می‌تواند نقش آفرینی بیشتر ایران در صحنه بین‌الملل را رقم زند هر چند که غرب با ادعاهایی همچون به بن بست رسیدن مذاکرات برجامی و اتهام زنی‌های حقوق بشری و امنیتی به دنبال حاشیه سازی و اهمیت زدایی از این نقش افرینی جهانی است. بر این اساس می‌توان گفت که ادعای غرب مبنی بر گرفتار بودن ایران در بن بست صرفا آدرس غلط دادن برای گرفتار سازی ایرانیان در اشتباه محاسباتی کوتاه آمدن از خطوط قرمز در برابر زیاده خواهی‌های غرب می باشد که نتیجه آن تسلیم شدن گرفتار آمدن در بن بستی است که خروج از آن هزینه‌های سنگینی را برای کشور و مردم به همراه خواهد داشت.

نویسنده: قاسم غفوری
https://siasatrooz.ir/vdcfjmdy1w6d01a.igiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی