شنبه ۱۹ آذر ۱۴۰۱ - ۱۹:۳۸
کد مطلب : 124607

هوچی‌گران چه می‌خواهند

دولتمردان آمریکا طی روزهای اخیر، در سخنانی تامل برانگیز به برجسته سازی تهدیدات نظامی و...
دولتمردان آمریکا طی روزهای اخیر، در سخنانی تامل برانگیز به برجسته سازی تهدیدات نظامی و هسته‌ای ایران پرداخته‌اند چنانکه ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا مدعی شده است می دانیم ایران دارای اورانیوم غنی سازی شده قابل توجهی است که استفاده غیر نظامی ندارند و اگر ایران تصمیم بگیرد می تواند آنها را بازهم غنی سازی کرده و به سطح تسلیحاتی برساند. در حال حاضر مذاکرات برجام در دستور کار نیست و آمريكا بر ناآرامی های ایران متمرکز است. در همین حال همزمان با این ادعا مرکز فرماندهی نیروهای نظامی آمریکا مدعی شده ناوهای آمریکایی در حال انجام یک ترانزیت معمولی بودند قایق ایرانی با تابش نورافکن سعی کرد در حرکت ناوها اختلال ایجاد کند. در همین حال نماینده آمریکا در سازمان ملل ایران را حامی اصلی روسیه در تامین تسلیحات از جمله پهپاد و موشک برای جنگ در اوکراین معرفی و البته مدعی آموزش خلبانان ایرانی در روسیه شده است. پیش از این نیز لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا نیز در سخنانی عنوان می‌کند که ما در حال نوسازی نیرو‌های مسلح خود برای جهانی در حال تغییر و در حال سرمایه‌گذاری برای ساخت ۹ ناوشکن هستیم. در تلاش هستیم تا بتوانیم نیرو‌های آمریکایی را با سرعت بیشتری در جهان مستقر کنیم.
از سوی دیگر آستین از طرحی خبر می‌دهد که می‌تواند به فاجعه‌ای هسته‌ای و امنیتی در جهان مبدل شود چنانکه وی می‌گوید در تلاش هستیم تا به متحد خود کانادا کمک کنیم تا در اسرع وقت به یک زیردریایی هسته‌ای دست یابد. این رویکرد مخرب هسته‌ای پیش از این نیز در تعاملات آمریکا و انگلیس با استرالیا تکرار شده بود. پیمان آکوس میان سه کشور با محوریت ساخت زیر دریایی هسته‌ای برای استرالیا امضا شده است.
نکته دیگر آنکه اتهامات هسته‌ای علیه ایران در حالی مطرح می‌شود که اخیرا گرومن اولین ناوگان جدید از بمب افکن های هسته ای، رادارگریز و دوربرد برای نیروی هوایی ایالات متحده را معرفی کرد. نام این بمب افکن، ریدر یا مهاجم بی ۲۱ نام دارد. در همین حال در ادامه اقدامات تهدید آمیز هسته‌ای آمریکا، رئیس جمهوری لهستان به نشریه گازتا پولسکا گفته است که با واشنگتن در باره استقرار جنگ افزار هسته‌ای در این کشور شرق اروپا، مذاکره می‌کند.
نکته قابل توجه آنکه همزمان با آمریکایی‌ها جیمز کلورلی وزير خلرجه انگليس در بیانیه‌ای ادعا کرده است که ایران اکنون یکی از بزرگترین حامیان نظامی روسیه است. ایران صدها هواپیمای بدون سرنشین را به مسکو ارسال كرده که برای حمله به زیرساخت های حیاتی اوکراین و غيرنظاميان استفاده شده است. باربارا وودوارد، نماینده انگلیس در سازمان ملل نیز مدعی شد که روسیه به دنبال دستیابی به تسلیحات بیشتر از ایران از جمله صدها موشک بالستیک است.
رسوایی‌ها و تهدیدات هسته‌ای امریکا علیه امنیت جهان در حالی در لوای اتهام زنی‌ها و جوسازی های دروغین و البته همراه با تهدید و تحریم اجرا می‌شود که در این میان یک اصل مهم باید مورد توجه باشد و ان نیز بیدار شدن تدریجی کشورهای اروپایی در باب کاسب کاری آمریکا از جنگ اوکراین است. در حالی پیش از این کشورهایی همچون مجارستان مخالفت خود را با طرح‌های به اصطلاح تامین امنیت انرژی اروپا توسط آمریکا اعلام و افرادی همچون مکرون رئیس جمهور فرانسه نیز به گران فروشی چهار برابری گاز آمریکا اذعان کرده‌‌اند که شارل میشل رئیس شورای اروپا به روزنامه ایتالیایی کوریه ره دلاسرا گفت: ایالات‌متحده صادرکننده انرژی، اما اتحادیه اروپا واردکننده است و از افزایش بهای آن زیان می‌بیند. وی عنوان می‌کند که آمریکا از جنگ اوکراین سود سرشاری می‌برد.
با توجه به انچه در باب فعالیت‌های هسته‌ای و نظامی آمریکا در کنار ادعاهای تسلیحاتی و نظامی انگلیس علیه ایران طی هفته‌های اخیر ذکر شد می‌توان گفت که ادعاهای هوچی گرایانه آمریکا و انگلیس در باب فعالیت های هسته‌ای و نظامی ایران که از سوی بلینکن، پرایس، رابرت مالی و... با موجی از فضاسازی رسانه‌ای صورت می‌گیرد در کنار آنکه برگرفته از رویکرد باج‌گیرانه و توهم زدهم آمریکا مبنی بر امتیازگیری با فشار حداکثری است، تحرکی است برای پنهان سازی فعالیت‌های هسته‌ای مخربی که در هفته های اخیر آمریکا و انگلیس در عرصه جهانی صورت داده است که البته از سرگیری دوباره فعالیت‌های راکتورهای هسته‌ای از رده خارج شده اروپا که تهدیدی بر امنیت هسته‌ای و زیست محیطی جهان است نیز باید افزود.
نکته قابل توجه آنکه همزمان با هوچی گری نظامی آمریکا علیه ایران لایحه سیاست دفاعی ۸۵۸ میلیارد دلاری آمریکا، در آستانه تصویب قرار گرفته است در حالی که موجی از بحران اقتصادی این کشور را فرا گرفته است. همچنین انگلیس نیز بر افزایش بودجه نظامی و هسته‌ای خود تاکید کرده است. تقارن هوچی گر‌ی‌های ضد ایرانی با این تحولات حکایت از بهانه جویی این کشورها برای توجیه افزایش بودجه نظامی همزمان با شدت گرفتن موج اعتراض‌ها و اعتصاب‌ها در کشورهایشان دارد. آنچه مسلم است آنکه این روزها آمریکا و انگلیس در کنار دمیدن در آتش اغتشاش در داخل ایران در صحنه جهانی نیز به دنبال جوسازی علیه ایران هستند تا شاید در کنار اهمیت زدایی و پنهان سازی وضعیت بحرانی داخل کشورهایشان به توجیه هزینه‌های سنگین چندصد میلیارد دلاری نظامی خویش بپردازند.

نویسنده: قاسم غفوری
https://siasatrooz.ir/vdchvknzq23ni-d.tft2.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی