چهارشنبه ۱۴ دی ۱۴۰۱ - ۲۳:۴۲
کد مطلب : 124871

هوچی‌گری دو بازنده

طی روزهای اخیر در حوزه سیاست خارجی اقدامات قابل تاملی از سوی برخی از کشورهای اروپایی بویژه...
طی روزهای اخیر در حوزه سیاست خارجی اقدامات قابل تاملی از سوی برخی از کشورهای اروپایی بویژه انگلیس و فرانسه مشاهده می‌شود. انگلیسی‌ها مدعی زمینه سازی برای قرار دادن سپاه به عنوان بخشی از نیروی نظامی رسمی جمهوری اسلامی ایران در لیست گروه‌های تروریستی شده‌اند و فرانسه نیز در اقدامی هتاکانه و مغایر با تمام قوانین بین‌المللی زمینه را برای هتاکی برخی نشریاتش علیه ایران و مقامات ایرانی فراهم ساخته است. این رفتارها از سوی این کشورها در حالی صورت می‌گیرد که نگاهی به تحولات هفته‌های اخیر کشورهای مذاکور و ایران نکاتی قابل توجه را نشان می‌دهد.
انگلیس که از آتش افروزان اصلی جنگ اوکراین و نابود سازی اروپا در این جنگ است در عرصه داخلی از یک سو با بحران شدید اقتصادی مواجه شده که نتیجه آن را در اعتصاب‌ها و تظاهرات‌های گسترده می‌توان مشاهده کرد و از سوی دیگر مشروعیت پادشاه چارلز به شدت پایین است بگونه‌ای که ۷۰ درصد جامعه انگلیس خواستار سرنگونی وی و تشکیل جمهوری هستند. در همین حال انگلیس که در ماه‌های اخیر نقش اصلی را در ایجاد اغتشاش و اشوب در ایران داشته و شبکه‌های فارسی لندن نشین سهم اصلی را در این خباثت انگلیسی ایفا می‌کنند، در حالی در برابر بصیرت و بیداری ایرانیان با ناکامی همراه شده که اخیرا با شکست متلاشی شدن شبکه جاسوسی خود در ایران نیز مواجه شده است. روابط عمومی سپاه ثارالله استان کرمان با صدور اطلاعیه‌ای از ضربه به شبکه سازمان یافته مرتبط با انگلیس و فعال در جریان آشوب‌های اخیر در این استان و دستگیری هفت لیدر و عنصر اصلی آن خبر داد.
این شرایط در حالی بر انگلیس حاکم است که سران این کشور با ایجاد بحران‌های خارجی و انوحوراف افکار عمومی به دنبال مدیریت وضعیت بحرانی داخل کشورشان و البته پنهان سازی رسوایی‌های جهانیشان هستند. دمیدن بر آتش جنگ اوکراین، فضاسازی گسترده علیه ایران بخشی از این بازی فرافکنه انگلیسی‌ها را تشکیل می‌دهد. طرح ادعای قرار دادن سپاه در لیست گروه‌های تروریستی را نیز می‌توان بخشی از این سناریو و البته خشم آنها از متلاشی شدن تیم جاسوسیشان در ایران ارزیابی نمود.
فرانسه و شخص مکرون رئیس جمهور نیز تقریبا وضعیتی مشابه را سپری می‌کند. گرفتار آمدن در فریب آمریکایی جنگ اوکراین هزینه‌های اقتصادی سنگینی به فرانسه تحمیل کرده بویژه اینکه آمریکا در کلاه برداری آشکار انرژی را چهار برابر قیمت به اروپا می‌فروشد. امروز فرانسه با اعتصاب‌ها و اعتراض‌های خیابانی از جمله در حوزه بهداشت و درمان در اوج دوباره همه گیری کرونا مواجه شده است. فرانسه نیز با دمیدن در آتش جنگ اوکراین و البته برخی ژست‌های به ظاهر مقابله با آمریکا در کنار هوچی گری و مداخله در امور داخلی سایر کشورها از جمله ایران و باز گذاشتن دست رسانه‌های هتاک به دنبال کم رنگ سازی آگاهی جهانی از بحران‌های داخلی خویش است. فرانسه در حالی مدعی حمایت از حقوق زنان و البته آزادی بیان می شود که هنوز پاسخ نداده است که چرا در فرانسه زنان مسلمان به خاطر حجاب جریمه می‌شوند و حق فعالیت ورزشی و اجتماعی ندارند و اینکه چرا در فرانسه مدعی آزادی بیان فردی مانند روژه گارودی به خاطر سوال کردن درباره هولوکاست سالها زندان می‌رود.
نکته آنکه فرانسه نیز مانند انگلیس و همقطارانش در حالی دل بسته اغتشاش در ایران بودند که آنها نیز با ناکامی مواجه شدند در حالی که بازداشت و محاکمه جاسوسان فرانسوی رسوایی آنها را نیز رقم زد. در کنار این مباحث نکته مهم آنکه غربی‌ها در ماه‌های اخیر بر این ادعا بودند که تحریم و فشار و فضای نا ارام داخلی ایران را تضعیف و وادار به امتیاز دهی کرده است حال آنکه نشست وزیر امور خارجه کشورمان با بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در اردن نشان داد که ایران حاضر به عقب نشینی از اصول مذاکراتی خود نیست. در همین حال رزمایش مشترک ذوالفقار ۱۴۰۱ ارتش نشان داد که ایران برای هر گزینه‌ای آماده است و ذره‌ای خلل در اقتدار آن ایجاد نشده است. و در نهایت مراسم باشکوه سومین سالگرد سرداران مقاومت سردار شهید سپهبد قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس در ایران و بسیاری از کشورهای جهان، توهم غرب مبنی بر اهمیت زدایی از جایگاه مردان مقاومت را بر باد داد. با توجه به این شرایط می‌توان گفت که غرب از جمله فرانسه و انگلیس در کنار اربابشان آمریکا و نوچه آن آلمان و رژیم صهیونیستی با جوسازی‌ها و رفتارهای غیر منطقی و ردایکان به دنبال حاشیه سازی این شکست‌ها هستند تا از آشکار شدن زوال هر روزه یک جانبه گرایی نظام سرمایه‌داری در جهان نوظهور جلوگیری نمایند.

نویسنده: قاسم غفوری
https://siasatrooz.ir/vdca0yn6649nua1.k5k4.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی