يکشنبه ۲۵ دی ۱۴۰۱ - ۱۷:۴۲
کد مطلب : 124979

تصمیمات برفی!

این خیلی خوب است که آدم اگر حرفی می‌زند به آن عمل کند و بهتر از آن،‌ این است،‌ حرفی نزند که...
این خیلی خوب است که آدم اگر حرفی می‌زند به آن عمل کند و بهتر از آن،‌ این است،‌ حرفی نزند که نتواند به آن عمل کند!
برخی مسئولان در مقاطعی جوگیر می‌َشوند و سخنانی می‌گویند که سپس هم برای آنها حاشیه ساز می‌شود و هم برای کشور،‌ به واقع بهانه‌ای به رسانه‌های خارجی می‌دهد تا دستاویزی برای سرکوفت زدن و تمسخر کشور پیدا کنند.
چندی پیش بود که آقای وزیر نفت سخنی درباره تأمین گاز اروپا در زمستان سخت این قاره گفته بود، همان زمان هم برخی به ادعا واکنش نشان دادند و آن را نشدنی دانستند.
چند روزی گذشت و بر اساس پیش بینی‌های سازمان هواشناسی برف و باران به ایران آمد و خداوند این نعمت را سهم ایران اسلامی کرد. قطعاً برای این بارش‌های خوب باید سپاسگزار پرورگار شد چرا که قطعا در تابستان با بحران شدید آب روبرو می‌شدیم،‌هر چند باز هم احتمال آن وجود دارد.
اکنون که برف بسیاری از استان‌های کشور را فرا گرفته و باعث کمبود سوخت به ویژه گاز شهری و کپسول شده است،‌آن سخن وزیر نفت به میان آمده که گاز خودمان را نمی‌توانیم تأمین کنیم چگونه ادعای تأمین گاز اروپا را می‌کنید؟! و البته طنزهایی هم برای آن درست کرده‌اند مانند این که زمستان سخت در اروپا مدارس و ادارات ایران را به تعطیلی کشاند!
مسلم است که در زمان آرامش و شرایط عادی مدیریت کردن کارساده‌ای است و برخی مدیران اگر خرابکاری نکنند،‌امورات کشور راه طبیعی خود را سپری می‌کند، اما مدیر بودن زمانی نمود پیدا می‌کند که بحرانی شکل گرفته باشد و مدیر آن بخش بتواند با کمترین زیان و تأثیر،‌از آن بگذرد و مردم نیز صدمه‌ای نبینند.
البته که در بسیاری از کشورها شرایط آب و هوایی سخت به وجود می‌اید و آنها هم دچار مشکلات این پدیده می‌شوند،‌ اما باید توجه داشت آنچه که در برخی کشورها اتفاق می‌افتد بسیار سنگین‌تر و تأثیر گذارتر از آن چیزی است که ما این روزها تجربه می‌کنیم.
در بارندگی‌های چند روز گذشته که بر اساس پیش بینی‌های سازمان هواشناسی ادامه هم دارد،‌به این مسئله هم باید توجه کرد که برای مهار تبعات بارش برف و بارانی که پیش از این پیش بینی‌ هم شده است،‌ بایداز قبل برنامه ریزی و تدارک لازم صورت گیرد و در زمان وقع آن نیز تصمیماتی گرفته شود تا مردم کمترین آسیب را ببینند.
در چند روز گذشته ستاد بحران برای آن که گاز کمتری در کشور مصرف شود و به قطع آن نرسد، ‌تصمیم به تعطیل کردن برخی استان‌ها و شهرها گرفت،‌اما نوع تصمیم گیری مسئولان در دولت سیزدهم،‌ سردرگمی و بی برنامه‌گی را نشان می‌دهد چرا که هر یک از مسئولانی که در ستاد حضور دارند،‌اخبار و گزارش‌های متفاوت و متناقضی را به مردم دادند و همین باعث سردرگمی بیشتر مردم شهرهایی شد که برای تعطیلی آنها تصمیم گیری شده بود.
آیا تصمیم گیری برای اتفاقی که پیش بینی شده است و سازمان هواشناسی آن را اعلام کرده، کار دشواری است که هر یک از مسئولان مغایر هم سخن می‌گویند؟
مسئولان مسئول شده‌اند و مردم هم به آنها عتماد کرده‌اند و امورات کشور را به آنها سپرده‌اند که تصمیمات درست و منطقی بگیرند نه آن که نظرات متزلزل،‌با تغییرات فراوان و بدون برنامه که باعث گرفتاری هر چه بیشتر مردم می‌شود!
مهمترین وجه چنین اتفاقات ناخوشایند،‌کاهش اعتبار اعتماد مردم به دولت است، و این کم اتفاقی نیست. این که چگونه است دیگران که خارج از حلقه دولت و مسئولیت هستند متوجه این گره‌ها می‌شوند اما مسولان متوجه نیستند،‌خود مسأله‌‌ای است که باید حل شود چرا که ادامه چنین رویه‌ای که در دیگر دولت‌ها هم دیده شده باعث بروز اختلالات زیادی در اداره کشور می‌شود.
مسئولان تصمیم هم می‌گیند،‌تصمیمات درست بیگرند که باعث گرفتاری مردم نشود.

نویسنده: محمد صفری
https://siasatrooz.ir/vdcjaxevhuqe8hz.fsfu.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی