پنجشنبه ۶ مهر ۱۴۰۲ - ۰۱:۲۶
کد مطلب : 127143

اولین پیام «نور» و «قاصد»

در تحولی بزرگ در حوزه علم و فن آوری دیروز ماهواره نور 3 با ماهواره بر ایرانی قاصد با موفقیت در مدار 450 کیلومتری زمین قرار گرفت. این مهم توسط متخصصان هوا فضای کشورمان در حالی رقم خورده است که این دستاورد در اولین حضورش در فضا چند پیام مهم را به زمین مخابره کرده است.
 نخست آنکه حضور در فضا در دنیای امروز اصلی انکار ناپذیر در جمع مولفه‌های قدرت می‌باشد. امروزه هر چند که دستاوردهای اقتصادی، فنی و مهندسی و دفاعی همچنان در جمع شاخصه‌های قدرت ملی و جهانی کشورها می باشند که حضور در فضا نقشی مهم و موثر در این حوزه دارد بگونه‌ای که در سالهای آتی کشوری که حرفی برای گفتن در فضا نداشته باشد در صحنه بین‌الملل نمی‌تواند جایگاهی مهم کسب نماید. نکته مهم آنکه غرب در حالی سعی دارد تا توان موشکی ایران را تهدیدی برای جهان معرفی و حتی با این ادعا از غروب تحریم‌های موشکی و پهپادی ایران بر اساس قطعنامه 2231 شورای امنیت در آخر مهرماه جلوگیری نماید که پرتاب ماهواره به فضا با دستاوردهای موشکی هوافضای کشور، سندی بر ماهیت و استفاده صلح آمیز ایران از این دانش می‌باشد در عین آنکه همزمان نیز توان موشکی ایران مولفه‌ای بازدارنده در برابر تهدیدات دشمنان می‌باشد از تکرار توهمات جاه طلبانه آنهایی که جنگ 8 ساله را به ایران تحمیل کردند جلوگیری شود.
دوم آنکه این دستاورد بزرگ در شرایط تحریمی و فشارهای اقتصادی غرب رقم خورده است و این بدان معناست که دانش و فن‌آوری بومی ایران تحریم پذیر نمی‌باشد و می‌توان با تکیه بر داشته‌های داخلی به دستاوردهای بزرگ که کمترکشوری توان آن را دارد دست یافت چنانکه در حوزه بهداشت و درمان و نانو ایران توانسته حرف‌های بسیاری برای گفتن داشته باشد که نمود آن را در دوران همه‌گیری کرونا و تفاوت چشم‌گیر تلفات ایران با کشورهای مدعی غربی و تولید واکسن کرونا می‌توان مشاهده کرد که تحصین جهانی را به همراه داشته است. این دستاوردها پیامی به آنانی است که همچنان در توهم تحقیر‌آمیز ایرانی فقط آبگوشت بز باش می‌تواند بپزد می‌باشد که با چشم داشت به خارج پیشرفت کشور را مختل کرده و نسخه باج دادن به کدخدا در لوای واژگانی همچون برجام را سر می‌دهند.
سوم آنکه این دستاورد بزرگ پیامی برای دوستان ایران و کشورهای منطقه است که با تکیه بر دانش فنی و مهندسی ایران می‌توانند به دستاوردهای علمی روز جهان دست یابند بدون آنکه نیازی به وابسته شدن به بیگانگان داشته باشند. ایران امروز نه تنها در حوزه دفاعی و امنیتی بلکه در حوزه بهداشت و درمان، فنی و مهندسی، می‌تواند شریکی قابل اعتماد برای کشورهای منطقه باشد که نتیجه آن نیز تقویت همگرایی منطقه‌ای و زمینه سازی برای خروج بیگانگانی از منطقه است که جز اختلاف افکنی و بحران‌سازی هیچ کارکردی در منطقه نداشته اند.
چهارم آنکه ماهواره نور 3 پیامی به دشمنان ایران زمین است که بدانند با تحریم و تهدید نمی‌توانند مانع پیشرفت و دست یابی ملت ایران به دانش روز جهان شوند و سناریوی برهم زدن امنیت ایران برای مقابله با این دستاوردها با شکست همراه می‌شود.
نکته پایانی نوع واکنش رسانه‌های بیگانه از جمله فارسی زبانان معاند نسبت به این دستاورد می‌باشد چنانکه از یک سو به سانسور شدید اخبار مربوط به ماهواره نور 3 پرداخته و با پرداختن به صدها خبر حاشیه‌ای بر ان بوده‌اند تا مخاطبان خود را از این دستاورد بی خبر نگاه دارند تا همچنان به همان سیاست‌های تحقیر سازی و ناامید سازی ایرانیان ادامه دهند. برخی از این رسانه‌ها نیز تاکتیک رسانه‌ای اهمیت زدایی با ابهام سازی در ماهیت ایرانی دستاوردها را در پیش گرفته‌ و با واژگانی همچون قطعات غربی در موشک‌ها، ماهواره‌ها، پهپادها و.... همان سیاست ناامیدسازی را اجرا می‌کنند. نمود عینی این رفتار را در ادعاهای دیروز این رسانه‌ها می‌توان مشاهده کرد که مدعی شدند: «بر اساس سند محرمانه‌ای که اوکراین برای متحدان غربی خود ارسال کرده گفته است که در پهپادهای کامیکازه ایرانی قطعات متعدد ساخت کشورهای اروپایی به کار رفته است.» رفتار این رسانه‌ها دست و پا زدن برای کتمان حقیقتی به نام جایگاه ایران در عرصه دانش و فن آوری است تا از یک سو ایرانیان را از رسیدن به قله معیوس سازند و از سوی دیگر از الگو شدن ایران برای ملت‌هایی که به دنبال الگویی مستقل برای رسیدن به دانش روز جهان هستند جلوگیری نمایند.
 
قاسم  غفوری
https://siasatrooz.ir/vdcfjedymw6d0ya.igiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی