سه شنبه ۳۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۱:۱۲
کد مطلب : 126825
برنامه‌های کمیسیون فرهنگ کارگروه ملی زیارت تشریح شد

ارائه خدمات فرهنگی به زائران امام هشتم با طرح «مبدا تا مبدا»

ارائه خدمات فرهنگی به زائران امام هشتم با طرح «مبدا تا مبدا»
برنامه‌های کمیسیون «فرهنگ، رسانه و توسعه فرهنگ میزبانی» در کارگروه ملی زیارت با حضور قائم مقام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تشریح شد و متولیان امر از ارائه خدمات فرهنگی به زائران امام هشتم با طرح «مبدا تا مبدا» خبر دادند.
 کارگروه ملی زیارت در نخستین جلسه کمیسیون «فرهنگ، رسانه و توسعه فرهنگ میزبانی» دیروز با مدیریت محمد هاشمی، قائم مقام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سالن جلسات غدیر وزارت ارشاد برگزار شد.
عبدالحمید طالبی، رئیس سازمان علمی و فرهنگی آستاس قدس رضوی در این نشست با اشاره به تصویب سند ملی زیارت گفت: امسال دهه آخر صفر که همه به عشق امام حسین(ع) در تب و تاب اربعین هستند، بعد از آن همه نگاه‌ها به سمت امام رضا(ع) است و باید در خدمت زائران باشیم که در این راستا قرارگاه فرهنگی تشکیل دادیم تا تسهیلات و خدمات به زائران انجام شود، البته پیاده‌روی به حرم رضوی نباید چندان تبلیغ شود، تا پیاده‌روی اربعین را تحت تأثیر قرار ندهد.
وی به حادثه شهادت زائران در حرم شاهچراغ(ع) اشاره کرد و گفت: این حادثه بر اهمیت مسئله امنیت می‌افزاید و از سوی دیگر با سالروز اغتشاشات در سال گذشته مواجه هستیم، بنابراین باید این مسئله را مورد توجه قرار داد. وی تصریح کرد: ۲۸۱ برنامه در آستان قدس رضوی از بنیاد کرامت تا طرح «از مبدأ تا مبدأ» و پشتیبانی از موکب‌ها و اجرای برنامه‌های فرهنگی و علمی متنوع به منظور ارائه خدمات گوناگونی به زائران طراحی شده و برنامه عزاداری به مناسبت رحلت پیامبر اکرم(ص) نیز در صحن پیامبر(ص) برگزار خواهد شد.
حجت‌الاسلام حجت گنابادی‌نژاد، معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استاندار خراسان رضوی در ادامه این نشست به سابقه کارگروه ملی زیارت اشاره کرد و گفت: این کارگروه از سال ۱۳۸۹ فعال شده و رئیس آن معاون اجرایی رئیس جمهور بود و در دولت یازدهم و دوازدهم رئیس دفتر رئیس جمهور رئیس آن شد و در دولت سیزدهم به ریاست رئیس جمهور برگزار شد، بنابراین یکی از مصوبات این کارگروه، ارتقا ریاست آن بود. از سوی دیگر کارگروه ملی زیارت نیز در سال گذشته به تصویب رسید.
حجت‌الاسلام گنابادی‌نژاد ادامه داد: هر سال ۳۵ میلیون زائر به زیارت امام رضا(ع) مشرف می‌شوند که فرودگاه مشهد ۵۱ درصد از کل مسافران کشور را به خود اختصاص داده است؛ ۲ درصد از زائران از طریق هواپیما و ۵ درصد از طریق قطار به مشهد مقدس سفر می‌کنند و تا قبل از سال ۹۰ حدود ۱۳ درصد زائران با وسیله عمومی سفر می‌کردند که در حال حاضر سفر به مشهد با وسیله عمومی کاهش یافته و وسیله شخصی رو به افزایش است. همچنین ۷۵ درصد زائران به صورت خانوادگی به زیارت مشرف می‌شود و اگر بگوییم، بزرگترین کانون خانواده‌محور شیعی در حرم مطهر رضوی گردهم می‌آیند، سخن گزافی نگفته‌ایم.حجت‌الاسلام گنابادی‌نژاد با اشاره به پیاده‌روی زائران رضوی گفت: در سال‌های اخیر باوجود تدابیر نظام جمهوری اسلامی، برخی زائران پیاده به حرم مطهر رضوی مشرف شده‌اند که در سال گذشته این تعداد با وجود زائرانی از کشور عراق به ۴۸۰ هزار نفر رسید.
حجت‌الاسلام محسن عرفاتی، معاون علمی و فرهنگی آستان مقدس حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) نیز در بخش دیگری از این نشست گفت: در منطقه شهرری که بسیار کم‌برخوردار است، اسکان اتباع در پیرامون حرم به صورت گسترده باعث مشکل شده است و به همین دلیل برخی روستاها تغییر هویت داده‌اند و بیش از ۸۰ درصد از ساکنین روستا، همین اتباع خارجی هستند که باید در این زمینه تدبیری اندیشیده شود. محمد حسین‌زاده، مدیرکل ارشاد خراسان رضوی به تشریح طرح «از مبدأ تا مبدأ» پرداخت و برنامه‌های مختلف نهادها و سازمان‌ها در دهه آخر ماه صفر را تشریح کرد.در ادامه این نشست به دایر بودن رادیو زیارت و استفاده از ظرفیت‌های آن، مسابقه کتابخوانی رضوی، ترویج طرح خادمیاران رضوی و ... تأکید شد.هاشمی، قائم مقام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در پایان این جلسه بر توجه به ایده‌های راهبردی در این کمیسیون تأکید کرد و گفت: زیر سایه خورشید و خادمیاران رضوی طرح‌های بی‌نظیری بودند و عموم جوانان و مردم را به صحنه آوردند. بنابراین باید در حوزه زیارت چنین برنامه‌هایی را با محوریت مردمی اجرایی کرد.
 
مهدی یوسفی
https://siasatrooz.ir/vdcb50b8srhb5wp.uiur.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی