شنبه ۲۵ شهريور ۱۴۰۲ - ۲۰:۳۶
کد مطلب : 127035

همدستی آمریکا و ترکیه در اعزام مزدوران سوری به اوکراین

همدستی آمریکا و ترکیه در اعزام مزدوران سوری به اوکراین
پس از مزدوران لیبی و ارمنستان این بار نوبت مزدوران سوریه است تا در جنگ اوکراین آتش بدمند و واشنگتن و ترکیه هرکدام متناسب با اهداف خود برای جذب آنها جهت جنگ در اوکراین اقدام کرده‌اند.
سرتیپ علی خضور، کارشناس مسائل نظامی تاکید کرد، همزمان با اقدام واشنگتن برای جمع آوری تروریست‌ها در پایگاه التنف در شرق سوریه و تجهیز نظامیان نیروهای دموکراتیک سوریه (قسد) برای جذب شبه نظامیان و اعزام آنها به اوکراین، گروه‌های تروریستی وفادار به آنکارا در شمال سوریه دفاتر ویژه‌ای را برای همین منظور باز کرده‌اند.این کارشناس نظامی در گفت‌وگوی اختصاصی با پایگاه خبری العهد خاطرنشان کرد: «گروه‌های ترکمان» وابسته به ارتش ترکیه که کنترل حومه حلب، رقه الحسکه و شمال شرق سوریه را در دست دارند، برای جذب مزدوران سوری برای نبرد در اوکراین اقدام کردند. این گروه‌ها دفاتری باز کردند که نظامیان از طریق آن نام خود را ثبت می‌کنند و قراردادهایی را امضا می‌کنند که آنها را ملزم می‌سازد در ازای دریافت مبالغ هنگفتی با روس‌ها در اوکراین بجنگند.وی افزود: گروه‌های ترکمان وابسته به آنکارا دفاتری را زیر نظر رهبران خود در شهرهای عفرین، اعزاز، جرابلس و الراعی در حومه حلب، تل ابیض در حومه رقه و رأس‌العین افتتاح کرده‌اند و ماهانه حقوقی به مبلغ ۵۰۰۰ یورو توسط ناتو به عنوان کمک هزینه حمل و نقل به اوکراین به شبه‌نظامیان پرداخت می‌شود. این مشابه مبالغی است که ناتو به مزدوران جهموری چک، لهستان و برخی از کشورهای آفریقایی و آسیایی می‌پردازد.
خضور گفت، جذب مزدوران سوری توسط گروه‌های ترکمان وابسته به آنکارا برای جنگ در اوکراین پس از جلساتی صورت گرفت که افسران اطلاعاتی ترکیه با همراهی تعدادی از افسران اطلاعاتی اوکراین و تعدادی از رهبران گروه‌های موسوم به «ارتش آزاد» ترتیب دادند. در این جلسات قرار شد سری اول شبه نظامیان به تعداد ۵۰۰ مزدور به اوکراین اعزام شود و ارتش ایالات متحده حمایت مالی تروریست‌های وابسته به تروریست‌های «مغاویر الثوره» و نیز نظامیان و بازداشتی‌های سابق داعش در پایگاه التنف که اکثر آنها دارای ملیت‌های روسی، چچنی و قزاق هستند، برعهده گرفت. همچنین قرار شد همزمان نظامیان نیروهای دموکراتیک سوریه در ازای دریافت مبالغ هنگفت اعزام شوند؛ مساله‌ای که با وجود عجله رهبران کرد قسد برای انکار آن، مسلم شده است.در همین راستا، مهند الحاج علی، عضو پارلمان سوریه اطلاعات مربوط به همکاری واشنگتن با گروه‌های تروریستی به ویژه در منطقه جزیره سوریه، شمال حلب و ادلب را با هدف اعزام تعدادی از نظامیان به اوکراین را تایید کرد.وی گفت، این موضوع جدید نیست زیرا پیش از آن هم واشنگتن نسبت به جمع آوری ۱۰۰۰ نظامی از نیروهای قسد و اعزام آنها به اوکراین اقدام کرده بود. این کار پس از برگزاری چند دوره آموزشی برای نظامیان در منطقه التنف در ازای دریافت حقوق هنگفت به یورو توسط ناتو صورت گرفت.
در ادامه جنگ افروزی آمریکا، جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در حالیکه بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم اسرائیل را چهارشنبه آینده در حاشیه هفتاد و هشتمین مجمع عمومی سازمان ملل پس از ۹ ماه به حضور می پذیرد، اما روز پنجشنبه میزبان ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین در کاخ سفید است.
خبر دیگر آنکه  تارنمای «میروتوورتس» که به دولت اوکراین وابسته است، کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی را «همدست جنایات جنگی روسیه» خواند و نام او را در فهرست مرگ قرار داد.این تارنما همچنین اضافه کرد که «کشورهای متمدن» به دلیل «نقض‌های حقوق بشری» و اخاذی هسته‌ای» تحریم‌هایی را علیه کیم جونگ اون اعمال کرده‌اند.یک منبع در پنتاگون اعلام کرد که واشنگتن هنوز تصمیمی برای تحویل موشک‌های ATACMS به اوکراین قبل از برگزاری نشست مجمع عمومی سازمان ملل و سفر قریب الوقوع زلنسکی به آمریکا نگرفته است.این منبع بیان کرد: هنوز تصمیم نهایی تاکنون درباره تحویل این موشک‌ها گرفته نشده است.
در این میان وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که ارتش اوکراین در محور دونتسک و زاپروژیا، بیش از ۴۰۰ سرباز خود را از دست داده است.در بیانیه وزارت دفاع روسیه آمده است: دشمن بالغ بر ۲۷۵ سرباز و چهار زره‌پوش، چهار وسیله نقلیه، سه سامانه توپخانه آمریکایی M۷۷۷ و همچنین یک توپخانه گووزدیکا را در محور دونتسک از دست داد.
از سوی دیگر جانسون نخست وزیر اسبق انگلیس که اخیرا از سوی دانشگاهی در اوکراین بابت حمایتش از این کشور در جنگ با روسیه، دکترای افتخاری دریافت کرده است، دولت لندن را به تعلل در ارسال کمک‌های تسلیحاتی به اوکراین متهم کرد و با تکرار ادعاها علیه مسکو هشدار داد که خطر پیروزی ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه «فاجعه‌بار» خواهد بود.مقامات کره جنوبی  اعلام کردند ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین از سئول درخواست همکاری در زمینه انرژی هسته ای، توسعه منابع و صنعت دفاعی در قالب تلاش های کره جنوبی برای بازسازی این کشور جنگ‌زده کرده است.کمیسیون اروپا نز ممنوعیت ورود غلات اوکراین به پنج کشور اروپایی را که نیمه شب جمعه به پایان رسید، تمدید نکرد و کی‌یف نیز با اعمال محدودیت‌های جدید برای جلوگیری از انباشت غلات خود در اتحادیه اروپا موافقت کرد.
این در حالی است که ویکتور اوربان نخست وزیر مجارستان با بیان اینکه «ما در مورد غلات اوکراین فریب خوردیم» گفت که انتقال غلات این کشور جنگ‌زده تحت کنترل آمریکا قرار دارد.وی هشدار داد که اگر اتحادیه اروپا ممنوعیت ورود غلات اوکراین به پنج کشور اروپای مرکزی را تمدید نکند مجارستان بطور یکجانبه این ممنوعیت را تمدید خواهد کرد. خبر دیگر آنکه شبکه صهیونیستی «آی‌۲۴» در گزارشی از دیدار «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین با ۳۲ نماینده از خانه یهودی موسوم به «حاباد» و خاخام‌های فرقه‌های اصلی یهودی این کشور خبر داد.
https://siasatrooz.ir/vdcfmedytw6d0xa.igiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی