شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۱:۱۸
کد مطلب : 129558
رئیس‌جمهور در رویداد اهدای جایزه ملی جوانی جمعیت:

نیازمند بازکردن گره‌های ذهنی جامعه هستیم

جلوی سقط غیرقانونی جنین گرفته شود
نیازمند بازکردن گره‌های ذهنی جامعه هستیم
رئیسی تاکید کرد باید جلوی سقط غیرقانونی جنین گرفته شود؛ مگر به تشخیص پزشکان حاذق. آمار سقط جنین متفاوت، بالا و نگران ‌کننده است.
سیدابراهیم رئیسی دیروز با حضور در دومین رویداد اهداء جایزه ملی جوانی جمعیت گفت: نیازمند باز کردن گره‌های ذهنی جامعه هستیم. باز شدن این گره‌ها در گرو تبیین دیجیتال، انسان‌رسانه‌ها و همه چهره‌ها است. به هر کس می‌گوییم برو ازدواج کن می‌گوید وضعیت اقتصادی چه می‌شود اما معجزه قرآن است که هر کس که ازدواج می‌کند وضعیت بعد از ازدواجش بدتر از قبل از ازدواج نمی‌شود. نمونه این عزیزان در جلسه حضور دارند.
رییس‌جمهور گفت: منظورم این نیست که در زمان حاضر نیز همان دیدگاه وجود دارد قطعا شرایط و سبک زندگی متفاوت از گذشته شده است اما در صورت توجه به فرهنگ قناعت می‌توان نعمت‌هایی که به چشم نمی‌آید، به چشم آورد.
وی ادامه داد: فرزندآوری جنبه فرهنگی و اقتصادی دارد. اقناع افکار عمومی و باز کردن گره‌های ذهنی در جوانان، مدرسه، دانشگاه و رسانه‌ها امر ضروری است. از سوی دیگر دولت باید امکانات و مشوق‌ها از جمله تامین مسکن، پرداخت تسهیلات و وام‌های ازدواج، اشتغال و مسکن را تامین کند. قانون جوانی جمعیت باید اجرا شود و البته سهم هر یک از مشوق‌ها در فرزندآوری باید تفکیک و شناسایی شود. بین وام ازدواج و وام ماشین باید نقش تسهیلاتی که در فرزندآوری بیشتر است، مشخص شود.
رییسی تاکید کرد: مجریان باید سهم هر یک از مشوق‌ها در افزایش جمعیت را احصاء کنند. علما، دانشگاهیان و صاحبان اندیشه اجرای قانون و تاثیرگذاریش را رصد کنند. معتقدم پرداخت به موقع وام ازدواج برای تشکیل خانواده تاثیر زیادتری به نسبت سایر مشوق‌ها دارد و البته بر تاثیر سایر مشوق‌ها نیز تاکید دارم.
رییس‌جمهور تاکید کرد: ستاد جمعیت باید مرتبا رصد کند و کندی دستگاه‌ها در اجرای قانون جمعیت و جوانی را مورد ارزیابی قرار دهد. عدم موفقیت‌ها و کاستی‌ها باید به صورت فصلی  شناسایی شود تا در پایان سال بدانیم به کجا رسیده‌ایم و چه اقدامات دیگری باید انجام دهیم. مسئله جمعیت برای کشور هم تولید قدرت و هم تولید ثروت می‌کند و هم از پیری ایران اسلامی جلوگیری می‌کند و ایران همیشه جوان می‌ماند. وی تاکید کرد: باید جلوی سقط جنین غیرقانونی گرفته شود مگر به تشخیص پزشکان حاذق. آمار سقط جنین متفاوت، بالا و نگران کننده است. همه دست‌اندرکاران باید همت کنند تا جلوی آن گرفته شود. دختران و پسران جوان باید بدانند سقط جنین غیرمجاز از نظر شرعی، قتل نفس است. باید آثار همه از جمله مجری، مباشر و معاون سقط جنین برای جامعه روشن شود، آثار اجتماعی آن هم باید روشن شود.
وی تاکید کرد: در اجرای قانون باید اقناع و قدرت اجرایی داشت. از دولت و قوه قضاییه می‌خواهم اقدامات‌شان در حوزه سقط جنین را استمرار دهند تا جلوی سوداگری و پول درآوردن افراد سقط کننده جنین گرفته شود. موارد خلاف شرع و قانون باید حتما مورد پیگیری قرار گیرد.
رییسی گفت: اقدام وزارت بهداشت درباره زوج‌های ناباور و فراگیری مراکز درمانی، رایگان کردن درمان زوج‌های نابارور، رایگان کردن ویزیت کودکان زیر هفت سال و رفع مشکلات تغذیه‌ای خانواده‌ها اقدامات خوبی است که باید ادامه یابد.
رییس‌جمهور خوابگاه‌های متاهلی را در تشویق دانشجویان به ازدواج موثر دانست و گفت: دولت، خیران و دانشگاه‌ها همت کنند تا مشکلات‌شان در این زمینه حل شود. در زمین آستان قدس رضوی مجموعه ۵۰۰-۶۰۰ واحدی برای دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد ساختیم که کمک خوبی به این عزیزان بود. مشابه این کار می‌تواند در سایر دانشگاه‌های کشور پیاده شود.
رییسی گفت: دشمن دنبال این است تا ما جمعیت نداشته باشیم، خانواده و نهاد خانواده نداشته باشیم یا بسیار کم رنگ داشته باشیم. دشمن سرمایه‌گذاری زیادی در زمینه متلاشی کردن خانواده ایرانی کرده است. مسئله خانواده برای جامعه اسلامی ایران بسیار مهم است. باید مشکلات به نحوی رفع شود تا فرزندآوری به سرعت انجام شود. در دولت بسیج شده‌ایم تا تشکیل و اسکان خانواده‌ها سرعت بگیرد. وی ادامه داد: زمین و مسکن باید در اختیار خانواده‌های جدید به خصوص خانواده‌های تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی قرار بگیرد. ۱۰۰ هزار مسکن در کمیته امداد ساخته و تحویل خانواده‌ها شد. با کمبود مسکن روبرو هستیم چون در گذشته به تعهدات عمل نشد. بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار مسکن در سال‌های گذشته مسکن ساخته شد در حالی که باید یک میلیون ساخته می‌شد.
https://siasatrooz.ir/vdchmwnz623nimd.tft2.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی