شنبه ۵ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۲:۰۳
کد مطلب : 129623

ایران چگونه محل سقوط بالگرد رئیس جمهور را شناسایی کرد؟

ایران چگونه محل سقوط بالگرد رئیس جمهور را شناسایی کرد؟
بر خلاف همه ادعاهای مطرح شده از سوی رسانه‌های ترکیه، این پهپاد ایرانی بود که محل سقوط بالگرد رئیس جمهور شهید کشورمان را شناسایی کرد.
سانحه 30 اردیبهشت سقوط بالگرد که منجر به شهادت رئیس جمهور حجت الاسلام والمسلمین رئیسی و هیئت همراه شد واکنش‌های بسیاری به همراه داشت، از پیام های تسلیت مقام های غرب و شرق عالم تا کمک هایی که توسط برخی کشورها مانند روسیه و ترکیه در زمان تجسس بالگرد ارسال شد. در مواقع بحرانی ارسال چنین کمک‌هایی توسط کشورهای هم پیمان و همسایه امری طبیعی است اما این که کشوری بخواهد از این کمک‌ها برای خود آوازه جهانی بسازد شاید کمتر در دنیا دیده شده باشد مانند کاری که نیروها و رسانه‌های ترکیه‌ای کردند.
تُرک ها برای کمک در جست‌وجو بالگرد رئیس جمهور شهید ایران در ساعات پایانی روز 30 اردیبهشت یک پهپاد اکینجی مجهز به تجهیزات دید در شب و دید حرارتی را بعد از تایید مقامات نظامی کشورمان وارد عملیات کردند و در روز 31 اردیبهشت که بالگرد و پیکر شهدای خدمت در ارتفاعات منطقه جلفا پیدا شد، طرف ترکیه‌ای بارها با پخش تصاویر مختلف از تصویر برداری این پهپاد سعی کرد مدعی پیدا کردن محل سقوط شود اما واقعیت چیست؟

آب پاکی بی بی سی فارسی روی دست ترک‌ها
پس از پیدا شدن محل سقوط بالگرد حامل رئیس جمهور و ادعای طرف ترکیه ای، کارشناسان زیادی این موضوع را بررسی و ادعای ترکیه را با اسناد و مدارک محکم رد کردند که یکی از آنها شبکه بی بی سی فارسی انگلیس بود که با راستی آزمایی این ادعا را رد کرد.
بی بی سی فارسی پس از راستی آزمایی خود اعلام کرد، بررسی و مقایسه پوشش درختان محل سقوط بالگرد و تصاویر سه بعدی ماهواره‌ای با تصویر پهپاد ترکیه‌ای نشان می دهد که ادعای مطرح شده توسط تُرک‌ها نادرست است؛ این شبکه لندنی با بررسی تصاویر به این نتیجه رسیده مختصاتی که توسط پهپاد ترکیه ای ارسال شده است بیش از شش کیلومتر با محل سقوط بالگرد فاصله دارد و مختصات درست نبوده است.
البته قبل از این هم نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران ادعای ترکیه را رد و اعلام کرده بودند که محل سقوط توسط پهپاد ایرانی شناسایی شده است، البته این ادعا پیش از صحبت فرماندهان ایرانی هم رد شده بود چرا که پهپاد ترکیه‌ای به تجیهزات دید حرارتی مجهز شده بود در حالی که طبق تصاویر در لحظه شناسایی محل سقوط آتش حاصل از سقوط بالگرد خاموش شده بود و از طرف دیگر تمام سرنشینان شهید شده بودند و اصلا حرارتی برای شناسایی وجود نداشت. مورد دوم هم این که تمام آسمان منطقه به دلیل شرایط بد جوی پوشیده از ابر و مه غلیظ بود پس دوربین دید در شب هم کارایی لازم را نداشت اما پهپادهای ایرانی چگونه محل سقوط را پیدا کردند؟

رادار SAR ایرانی چشمان تیزبین پرنده‌ها در آسمان
 برای کشف این که ایران چطور محل سقوط بالگرد را در آن شرایط جوی کشف کرد باید به سال 1395 و نمایشگاه هوایی کیش برگردیم جایی که نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران برای اولین بار از یک رادار متفاوت با نام ابصار رونمایی کردند، راداری دورایستا با قابلیت تصویربرداری در شرایط مختلف آب و هوایی که در جهان به SAR معروف است.
این رادار که شامل بخش های فرستنده، گیرنده، آنتن، پایدارساز آنتن، تولید توان، واحد ناوبری، واحد پردازشگر و مکانیزم حرکت آنتن می‌شود برای تصویربرداری بسیار دقیق طراحی شده است؛ در فرایند کاری رادار «سار» پس از جهتگیری آنتن به‌ سمت منطقه هدف، بازتاب سیگنال ارسالی که توسط فرستنده ایجاد و توسط آنتن فرستاده شده است توسط آنتن دریافت و به واحدِ گیرنده ارسال می‌شود و با نمونه ‌برداری از سیگنال خروجی گیرنده، داده خام سار ایجاد می‌شود، این داده‌ها با الگوریتم‌های پردازشیِ تشکیل تصویر سار، در سخت‌افزار پردازش و تصویر ناحیه مورد نظر ایجاد می‌شود.
ایران در سال 1398 با انهدام یک فروند پهپاد 220 میلیون دلاری گلوبال هاوک آمریکا به پیشرفته ترین نمونه رادار SAR دنیا دست پیدا کرد و اکنون موفق شده با ترکیب رادار ایرانی و نمونه آمریکایی راداری فوق العاده بسازد و اکنون در حال نصب روی برخی از پرنده های بدون سرنشین چون نسل جدید شاهد 129 و مهاجر 10 است.
این راز موفقیت جمهوری اسلامی ایران در شناسایی محل سقوط بالگرد رئیس جمهور شهید کشور است هر چند که تاکنون زیاد از آن صحبت نشده اما قطعاً ایران بر خلاف همسایه خود نیازی به جنجال برای کسب قدرت ندارد چرا که بارها با عملیات های مختلف آن را ثابت کرده است.
گزارش از  امین ملکیان
https://siasatrooz.ir/vdcauon6e49nui1.k5k4.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی