شنبه ۱۷ تير ۱۴۰۲ - ۰۱:۳۵
کد مطلب : 126332

رابطه امنیت و جنگ ترکیبی

جنگ ترکیبی به یک راهبرد نظامی گفته می‌شود که آمیخته‌ای از جنگ سیاسی، دیپلماسی، جنگ دادگاهی، جنگ نامنظم...
جنگ ترکیبی به یک راهبرد نظامی گفته می‌شود که آمیخته‌ای از جنگ سیاسی، دیپلماسی، جنگ دادگاهی، جنگ نامنظم، جنگ مجازی ،مداخله در انتخابات کشورهای خارجی، برهم زدن بافت جمعیتی، یورش فرهنگی و ایجاد تضاد امنیتی و ... می باشد در واقع جنگ هیبریدی یا همان ترکیبی راهبرد نظامی پیچیده‌ای است که ترکیبی از نیروهای متعارف ،نامتعارف ، سایبری، روانی و اطلاعاتی را در خود دارد ، ابهام و پیچیدگی و چند بعدی بودن، مهمترین ویژگی جنگ ترکیبی است.
امام خامنه‌ای(مدظله العالی) برای مقابله با جنگ ترکیبی در ۱۹ بهمن ماه سال ۱۴۰۰ فرمودند: ما هم بایستی حرکاتمان ترکیبی باشد از همه جهت، باید تلاش کنیم البته دفاع باید بکنیم اما همیشه در موضع دفاعی نمی‌توانیم بمانیم ، دشمن تهاجم می‌کند ما هم باید تهاجم داشته باشیم در زمینه‌های مختلف، هم در زمینه‌های رسانه‌ای هم در زمینه‌های اقتصادی هم در زمینه‌های امنیتی . معظم له در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی ، ۷ توصیه اساسی و سرفصل مهم داشتند که امنیت، یکی از توصیه‌های مهم و اساسی این هفت محور کلی است، زیرا بدون امنیت نمی‌توان انتظار گسترش انقلاب اسلامی ،تمدن سازی و رسیدن به جامعه آرمانی را داشت. جمهوری اسلامی به اصول خود به شدت پایبندو به مرزبندی خود با رقیبان و دشمنان حساس است. باخطوط اصلی خود بی‌مبالاتی نمی‌کند و ثبات و امنیت کشور، تمامیت ارضی و حفاظت از مرز را ضمانت کرده است،لذا در جنگ ترکیبی دشمن، امنیت ترکیبی، دستاورد نظام اسلامی بود این یعنی تو دهنی امنیتی به دشمنان اسلام.
برای شکست دشمن در جنگ ترکیبی و تهاجم ترکیبی علیه دشمن ،مهم‌ترین عامل همراه سازی مردم با حاکمیت و جلب رضایت ملت است، بحمدالله نظام اسلامی بیشتراز تمام کشورهای مدعی دموکراسی و خدمت به مردم ،رضایت مردم را جلب کرده و از سرمایه اجتماعی عظیمی برخورداراست،البته زمینه های برخی نارضایتی ها ازجمله نارضایتی ناشی از اوضاع معیشتی مردم را باید از بین برد، و عده خیلی خیلی کمی هم که تحت تاثیر رسانه های معاند وفضای مجازی هستند باید با بصیرت افزایی آگاه شوند تا فریب دشمن را نخورند.  لذا ارتباط مهم و مستقیمی بین جنگ ترکیبی و امنیت وجود دارد .
یکی از مهم‌ترین محورهای مورد تهدید در جنگ ترکیبی، امنیت کشور هدف است ،چرا که امنیت زمینه ساز تمام فعالیت‌های اقتصادی، اجتماعی، عمرانی و فرهنگی است، اگر خدای ناخواسته در برنامه‌ها و مراسم سیاسی، مذهبی ، اجتماعی وعمرانی مانند راهپیمایی‌ها، انتخابات، اعیاد و شهادت‌ها ی مذهبی، حتی اجرای یک پروژه عمرانی ،یک اتفاق ضد امنیتی رخ دهد، همه چیز را تحت تاثیر قرار خواهد داد و احساس ناامنی ویژه‌ای بر جامعه حاکم خواهد شد به قول فرمایش پیامبر اکرم(ص) نعمتان مجهولتان الصحت والامان دونعمت است که قدرشان مجهول است ،صحت وامنیت، یعنی سلامت وامنیت تا به خطر نیفتند انسان قدرواهمیت آنها را نمیداند. لذا کشوری به هدف نهایی خود می‌رسد که هم دارای امنیت پایدار و هم جمعیت سالم ،والبته مولد و آموزش دیده باشد که  این‌ها هم متاثر از مقوله امنیت است.
به کوری چشم دشمنان تمام شاخص های امنیتی کشور درحد بالایی قابل قبول است و تلاش دشمنان درتمام عرصه ها و اهداف طراحی شده درجنگ ترکیبی، ناکام مانده ودستآوردی برای آنها نداشته ،درآینده هم نخواهد داشت و آینده روشنی در انتظار ملت شریف ایران وامت اسلامی است.
 
دکتر جهانبخش زنگنه تبار
https://siasatrooz.ir/vdcexp8zwjh8wxi.b9bj.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی