جمعه ۳۰ تير ۱۴۰۲ - ۲۳:۴۱
کد مطلب : 126496

تنها راهکار

طی هفته‌های اخیر زنجیره‌ای از تحرکات علیه جهان اسلام با محوریت هتاکی به مقدسات اسلامی صورت گرفته است. یکی از مهمترین این اقدامات تحرکاتی که در سوئد در لوای آزادی بیان صورت گرفته و هتاکان به مقدسات اسلامی اقدام به قرآن سوزی و اهانت به مقدسات دو میلیارد مسلمان کرده‌اند.
با توجه به اینکه مجوز این هتاکی‌ها از سوی دستگاه‌ قضایی با همراهی پلیس این کشور صورت گرفته دولتمردان این کشور به هیچ عنوان نمی‌توانند از خود رفع مسئولیت نمایند و قطعا این هتاکی‌ها با چراغ سبز دولت این کشور صورت گرفته است. با توجه به این مسئله واکنش دولت ها و ملت‌های مسلمان به این هتاکی‌ها نیازمند اصل وحدت و انسجامی سراسری است که از تحریم کارهای سوئدی تا قطع ارتیاط دیپلماتیک با این کشور می‌تواند صورت گیرد. در عین حال کشورهای اسلامی می‌توانند از ظرفیت های خود برای تغییر موضع ترکیه در قبال عضویت سوئد در ناتو بهره گیرند چنانکه اقدام اخیر آنکارا در نشست سران ناتو مبنی بر موافقت با عضویت سوئد بر شدت گستاخی‌های استکهلم علیه جهان اسلام افزوده است.
نکته اساسی آن است که اقدام واحد و قاطع در برابر سوئد از چند جنبه قابل اهمیت است. نخست آنکه انفعال در برابر  سوئد در کنار تکرار اسلام ستیزی در غرب، موجب افزایش محدودیت‌ها و خشونت‌ها علیه مسلمانان ساکن در این کشورها خواهد شد. دوم آنکه با توجه به تضعیف یک جانبه گرایی غربی در صحنه جهانی و شکل گیری نظام چند قطبی جهان اسلام با برخوردای از ظرفیت‌های عطیم جمعیتی و منابع انرژی و موقعیت جغرافیایی می‌تواند نقشی مهم در این معادلات ایفا نماید. مقابله واحد با اسلام ستیزی سوئد می‌تواند تقویت کننده این نقش افرینی باشد که در گام‌های بعدی در سایر مسائل از جمله مقابله با تحریم‌های یک جانبه غرب علیه کشورهای اسلامی می تواند گسترش یابد. سوم آنکه صهیونیست‌ها هر زمان با بحران‌های شدید داخلی مواجه شده اند با ایجاد جنگ ادیان بویژه اسلام ستیزی به دنبال حوزه امنیت برای خود و دوری جهان از مسئله فلسطین بوده اند چنانکه اکنون نیز اسلام ستیزی سوئد نمودی از این رفتار است. رویکرد قاطع و یکپارچه در برابر سوئد می‌تواند جهان اسلام را همچنان معطوف به مسئله فلسطین نگاه داشته و حربه صهونیست‌ها برای تشدید اشغالگری و رسیدن به حوزه امنیت را خنثی سازد.
 
قاسم غفوری
https://siasatrooz.ir/vdcf1vdyvw6d0ja.igiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی