يکشنبه ۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۱:۰۶
کد مطلب : 126517

اقدامی که باید صورت گیرد

همزمان با آغاز دهه محرم، از محورهای مربوط به تحولات افغانستان را وضعیت شیعیان در برگزاری مراسم‌های عزاداری سالار شهیدان تشکیل می‌دهد. در اقدامی که می‌تواند تقویت کننده همگرایی در افغانستان باشد، والی کابل در بازدید از اماکن عزاداری شیعیان گفت: امنیت ایام محرم صد در صد تضمین شده است و به همین دلیل در چند روز گذشته هیچ گونه حادثه امنیتی رخ نداده و در آینده نیز اتفاق نخواهد افتاد. همچنین گفته شده که هدف دیدار وی از تکیه خانه‌ها، ارزیابی تدابیر امنیتی و دریافت پیشنهادات و رفع مشکلات شیعیان بوده است.پیش از نیز مولوی عبدالسلام حنفی، معاون دوم نخست‌وزیر طالبان در دیدار با والی کابل خواستار تامین امنیت ایام محرم شده بود.
این رویکرد تعاملی از سوی طالبان در حالی صورت گرفته است که این رویکرد تعاملی از چند منظر قابل توجه است نخست آنکه کارنامه غرب نشان می‌دهد که هر چند آنها از افغانستان خارج شده اند اما همچنان به دنبال سیاست تفرقه افکنی و تقویت تروریسم هستند چنانکه گروه‌های داعشی را به این کشور گسیل داشته‌اند. مراسم‌های دینی یکی از محورهای تحرکات تروریستی برای تحقق اهداف غرب است لذا توجه به امنیت مراسم‌های عزاداری می تواند مولفه‌ای برای تحقق وعده‌های امنیتی طالبان و مقابله با خطر تروریسم در این کشور باشد. دوم آنکه رفتارهای رسانه‌های غربی از جمله فارسی زبانان در قبال افغانستان نشان می‌دهد که آنها روایتی یک جانبه با محوریت ابراز نگرانی از چگونگی برگزاری مراسم‌های شیعیان افغانستان پرداخته‌اند.
این رویکرد به ظاهر بشر دوستانه از یک سو برگرفته از ایجاد تنش داخلی در افغانستان است و از سوی دیگر به دنبال تحریک افکار عمومی و برهم زدن روابط کابل با همسایگان می باشد. با توجه به این شرایط به نظر می رسد اصل اساسی و مهم در این روزهای افغانستان تکیه بر اصل وحدت و یکپارچگی در برگزاری مراسم‌های سالار شهیدان است که در کنار مقابله با توطئه‌های تروریستی، فتنه اختلاف افکن رسانه‌ای غرب را نیز به همراه خواهد داشت. مراسم‌های سالار شهیدان آزمونی بزرگ برای طالبان و مردم افغانستان است که بتوانند در جهت تحکیم وحدت و مقابله با فتنه‌های غرب گام بردارند.

فرامرز اصغری
https://siasatrooz.ir/vdcjvmevauqe8iz.fsfu.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی