دوشنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۲:۰۸
کد مطلب : 126648

فرو ریختن یک اعتبار

آمریکا در حالی طی هفته‌های اخیر از افزایش حضور نظامی در خلیج فارس سخن گفته و تلاش دارد تا همچنان خود را یک قدرت برتر معرفی نماید که نتایج یک نظرسنجی تازه نشان می‌دهد که اعتماد مردم آمریکا به ارتش این کشور به میزانی کاهش پیدا کرده که در ۲۶ سال گذشته بی‌سابقه است و حالا تنها ۶۰ درصد از جامعه این کشور اظهار می‌کنند که اعتمادشان به ارتش آمریکا «زیاد» یا «بسیار زیاد» است.گالوپ اعلام کرد که چنین میزان اعتماد پایینی آخرین بار در سال ۱۹۹۷ ثبت شده است.این آمار پس از جنگ خلیج‌فارس در ۱۹۹۱ به ۸۵ درصد رسید، اما در ۲۰۲۱ به ۶۹ درصد کاهش پیدا کرد.
این کاهش اعتبار در چند بعد قابل توجه است. نگاهی به ساختار درونی ارتش آمریکا از یک سو بیانگر نژادپرستی حاکم بر این ساختار است که همچون فضای اجتماعی آمریکا برگرفته از نژادپرستی علیه سیاه پوستان است و از سوی دیگر نیز آمارها از آمار وحشتناک تجاوز به زنان در ارتش آمریکا حکایت دارد که عملا ادعای ناجی بودن این ارتش را زیر سوال برده است. نکته دیگر آنکه امریکا زمانی در جهان به عنوان رهایی بخش شکست ناپذیر شناخته می شد حال آنکه فرار از افغانستان و نیز ناتوانی در یک جانبه گرایی جهانی نشان داد که آمریکا دیگر آن ارتش مقتدر و برتر نمی‌باشد چنانکه امروز در خلیج فارس توان مقابله با توان دریایی ایران را ندارد .
در همین حال آمریکا در حالی خود را ناجی معرفی می کرد که جنایات این کشور در افغانستان و عراق پرده از ماهیت تروریستی آن برداشته است. امروز دیگر جهان آمریکا را یک رهایی بخش که ائتلاف با آن امنیت بخش می‌باشد نمی‌داند بلکه آن را متجاوزی می‌شناسد که برای رهایی از جنایات آن چند جانبه گرایی جهانی امری ضروری می‌نماید. امروز جهان آمریکا را نه امنیت ساز بلکه مخل امنیت دانسته و خواستار مقابله با آن است. فرایندی که که عملا تحقیر جهانی آمریکایی‌ها را رقم زده است بویژه اینکه امروز جهان در مسیر تقابل با آمریکاست و راه نجات بشریت را رویارویی با آن می‌داند.
 
علی تتماج
https://siasatrooz.ir/vdceep8zvjh8wpi.b9bj.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی